Tekst prozatorski kierowany do dzieci zawsze jest pewną próbą kontaktu autora z wyobraźnią dziecka i jego marzeniami, pytaniami, oczekiwaniami. Dorośli lubią malować dzieciom świat słowami, biorąc pod uwagę własne doświadczenia oraz istotę otaczającego dziecko świata. Tekst oraz sposób czytania tekstu dzieciom odgrywa ważną rolę w rozwoju językowym – dobrze, gdy pozostaje z dziećmi na dłużej jako przestrzeń do eksploracji, doświadczeń, badania w zabawie. Praca z tekstem literackim zawsze powinna wieść w kierunku tworzenia dzieciom możliwości wyrażania się przez różnorodne formy ekspresji, których źródłem i inicjacją są wrażenia zmysłowe uruchamiające procesy przekształcania, przetwarzania i tworzenia. W metodzie dynamicznych obrazów systemu Edukacja przez ruch nauczyciel, organizując pracę z tekstem prozatorskim, przede wszystkim zabiega o to, aby dzieciom zorganizować w oparciu o tekst przestrzeń do wielokierunkowego działania, bo tylko tak wspiera procesy przekształcania, przetwarzania i tworzenia. Każdy tekst zawiera w sobie obrazy, które jako słuchacze lub czytelnicy tworzymy w swym umyśle, dokonując także indywidualnej, osobistej ich interpretacji. Gdybyśmy mogli zrobić faktyczne zdjęcia obrazów powstających w umysłach dzieci w tej samej minucie czytanego tekstu, okazałoby się, iż nie byłyby wcale takie same, różniłyby się znacznie, choć ich główne przesłanie byłoby adekwatne do tekstu.
POLECAMY
Czytanie w ruchu i w przestrzeni
Gdy myślimy o czytaniu książek dzieciom, najczęściej przed oczami jawi nam się grupa siedzących przedszkolaków, która patrzy w kierunku czytającego im nauczyciela i słucha. Nieco inną formę przybiera czytanie dzieciom przy wykorzystaniu metody dynamicznych obrazów. Tekst literacki to źródło różnorodnych aktywności dzieci, aby w ich umysłach powstawały szerokie konteksty wynikające z tekstu i pełne jego rozumienie. Podczas czytania dzieci pod...