Rytm w rozwoju dziecka jest narzędziem bogacenia doświadczeń w komunikacji, bazą, aby na niej budować aktywność i różnorodne formy wyrażania się, szczególnie gdy dziecko stawia swe pierwsze kroki na poziomie wychowania przedszkolnego. Rola rytmu w edukacji jest fundamentalna, a w sposób szczególny stała się istotnym elementem systemu Edukacja przez ruch (EPR). Bez zaplanowanej i rytmicznej realizacji form ruchu lubianych przez dzieci nie można zorganizować zabaw, ćwiczeń czy gier systemu EPR, w tym zabaw dotyczących czytania. Rytmy odczuwane i przejmowane przez dzieci, ilustrowane w formie dynamicznej ekspresji ruchowej, mimicznej, dźwiękowej, nawet bardziej złożonej, plastycznej, technicznej, słownej nauczyciel może wykorzystać, tworząc nielaboratoryjne, niewyreżyserowane formy realizacji programu nauczania, ale pełne pasji i dziecięcych zdziwień doświadczenia, wynikające z naturalnych sytuacji edukacyjnych. To one będą wspomagać rozwój np. aktywności językowej dziecka spełniającej fundamentalną funkcję w rozwoju intelektualnym. Rytm płynący z czytanego tekstu jest istotny dla koncentracji dziecka, a także dla samej inicjacji aktywności małego odbiorcy jako słuchacza. Rytm czytania tworzy naturalną sytuację edukacyjną, której realizacją powinna się stać spontaniczna przedszkolna zabawa.
POLECAMY
Naturalne sytuacje edukacyjne są źródłem fizjologicznych wzorów uczenia się dziecka opartych na sposobie, w jaki uczy się ich mózg. Aby dla dziecka czytanie było atrakcyjne, a w przyszłości stało się narzędziem jego uczenia, istnieje potrzeba takiej organizacji zabaw z czytaniem, aby odwoływały się one do tych naturalnych wzorów uczenia się mózgu, które odpowiednio wykorzystane stworzą optymalne warunki uczenia się dzieci.
Przewrotnie można by rzec, iż dziecko rozw...