Czytamy, rozwijamy język

Metoda dynamicznych obrazów systemu Edukacja przez ruch

Temat numeru Otwarty dostęp

Kompetencja miarowych uderzeń to umiejętność wychwytywania rytmów z otoczenia, którą posiada już noworodek, bazując na doświadczeniach okresu prenatalnego. Dzięki rytmicznej melodii bicia serca matki maleńki człowiek przyzwyczaja się,  iż rytm jest wskazówką, kojarzy się z bezpieczeństwem. To dzięki 
tej umiejętności dziecko rozpoczyna z sukcesem swą edukację natychmiast po urodzeniu. Miarowe rytmy wyróżniane, wychwytywane z otoczenia stopniowo budują zaciekawienie, zainteresowanie, chęć, a nawet odwagę czynienia rzeczy nowych. Trudno nie zauważyć, że właśnie rozwój mowy, języka, czytania oraz szeroko rozumianej komunikacji bez rytmów i ich rozpoznawania byłby niemożliwy. 

Rytm w rozwoju dziecka jest narzędziem bogacenia doświadczeń w komunikacji, bazą, aby na niej budować aktywność i różnorodne formy wyrażania się, szczególnie gdy dziecko stawia swe pierwsze kroki na poziomie wychowania przedszkolnego. Rola rytmu w edukacji jest fundamentalna, a w sposób szczególny stała się istotnym elementem systemu Edukacja przez ruch (EPR). Bez zaplanowanej i rytmicznej realizacji form ruchu lubianych przez dzieci nie można zorganizować zabaw, ćwiczeń czy gier systemu EPR, w tym zabaw dotyczących czytania. Rytmy odczuwane i przejmowane przez dzieci, ilustrowane w formie dynamicznej ekspresji ruchowej, mimicznej, dźwiękowej, nawet bardziej złożonej, plastycznej, technicznej, słownej nauczyciel może wykorzystać, tworząc nielaboratoryjne, niewyreżyserowane formy realizacji programu nauczania, ale pełne pasji i dziecięcych zdziwień doświadczenia, wynikające z naturalnych sytuacji edukacyjnych. To one będą wspomagać rozwój np. aktywności językowej dziecka spełniającej fundamentalną funkcję w rozwoju intelektualnym. Rytm płynący z czytanego tekstu jest istotny dla koncentracji dziecka, a także dla samej inicjacji aktywności małego odbiorcy jako słuchacza. Rytm czytania tworzy naturalną sytuację edukacyjną, której realizacją powinna się stać spontaniczna przedszkolna zabawa. 

POLECAMY

Naturalne sytuacje edukacyjne są źródłem fizjologicznych wzorów uczenia się dziecka opartych na sposobie, w jaki uczy się ich mózg. Aby dla dziecka czytanie było atrakcyjne, a w przyszłości stało się narzędziem jego uczenia, istnieje potrzeba takiej organizacji zabaw z czytaniem, aby odwoływały się one do tych naturalnych wzorów uczenia się mózgu, które odpowiednio wykorzystane stworzą optymalne warunki uczenia się dzieci. 

Przewrotnie można by rzec, iż dziecko rozw...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI