Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja przyrodnicza

15 czerwca 2018

NR 38 (Czerwiec 2018)

Czas na podróże – małe i duże

0 409

Nadchodzi lato! Dzieci z całą pewnością spędzą ten czas na wypoczynku z rodzicami. Już teraz przygotowują się do tego emocjonalnie, a to dobry moment, aby zaoferować im goegraficzne zabawy, które znakomicie wpiszą się w ich oczekiwania. Poza 
tym przygotują je do wypoczynku na plaży i dbania o swoje bezpieczeństwo, m.in. poprzez baczne przyglądanie się kolorom flag wywieszanym przez ratowników. Dzięki prostym zabawom dzieci poznają różnice między jeziorem 
a morzem,  zasady wędrówki górskim szlakiem turystycznym oraz odpowiedniego przechodzenia nad potokiem. 
 

„Na plaży”

Fabuła/narracja: Spacerując po plaży, można dostrzec muszelki, bursztyny i rośliny wodne, czyli wodorosty. Za chwilę przekonamy się, czy będziecie potrafili szybko je wypatrzyć. Uwaga! Zaczynamy!
Przebieg: Na podłożu sali rozsypuje się wiele plastikowych nakrętek od butelek: białych (to muszelki), żółtych (wyobrażających bursztyny) oraz zielonych (przedstawiających wodorosty). Nauczyciel wypowiada jedno ze słów: „muszelki”, „bursztyny” lub „wodorosty”. Za każdym razem dzieci starają się jak najszybciej podnieść z podłogi właściwy przybór. Wielokrotne powtórzenia.
Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie przedszkolaków do samodzielnego realizowania zadania (poszukiwania odpowiedniego przyboru),
  • dydaktyczny: przypomnienie dzieciom tego, co można znaleźć podczas spaceru brzegiem morza,
  • w sferze umiejętności ruchowych: usprawnianie mięśni dłoni,
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie szybkości (zwłaszcza niezwłocznej reakcji), kształtowanie orientacji przestrzennej, doskonalenie zdolności reagowania na bodźce akustyczne (polecenia wychowawczyni) i optyczne (barwa przyboru).

Pogadanka końcowa: Okazało się, że bardzo szybko potrafiliście odszukiwać to, co można dostrzec na brzegu morza. Co jeszcze da się znaleźć podczas spaceru po plaży? Jaki to ma kolor?
Przybory/przyrządy: Wiele nakrętek od butelek w trzech kolorach: białym, żółtym i zielonym.

„Zakaz kąpieli!”

Fabuła/narracja: Jeśli wybierzecie się z rodzicami nad morze, to na pewno spotkacie ratowników pracujących na plaży. Oni odpowiadają za bezpieczeństwo osób wchodzących do wody. Jeżeli można kąpać się do woli, ratownicy wywieszają białą flagę. Kiedy jednak wywieszą czerwoną flagę, nikomu nie wolno wchodzić do wody. Wtedy wszyscy muszą pozostać na brzegu. Gdy widać czerwoną flagę, można jedynie opalać się na plaży. Za chwilę przekonamy się, czy wiecie, jak należy się zachować, kiedy ratownik wywiesi jedną ze swoich flag.
Przebieg: Dzieci poruszają się (biegają) w dowolnych kierunkach po całej sali. W pewnej chwili nauczyciel podnosi białą kartkę. To sygnał dla dzieci, by położyły się przodem (na brzuchu), co wyobraża pływanie. Gdy nauczyciel podniesie czerwoną „flagę”, należy położyć się tyłem (na plecach), co naśladuje opalanie się. Po każdym „wywieszeniu flagi” grupa przez chwilę pozostaje w wyznaczonej pozycji, wracając po chwili do biegania. Prowadzący wielokrotnie zmienia kolor „wywieszanej flagi”.
Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do nawyku bezpiecznego zachowywania się podczas letniego wypoczynku,
  • dydaktyczny: wyjaśnienie przedszkolakom, jak należy rozumieć wywieszenie przez ratownika flagi określonego koloru,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności przechodzenia z biegu do pozycji leżenia (tyłem lub przodem),
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie szybkości (zwłaszcza błyskawicznej reakcji), rozwijanie zdolności reagowania na bodźce optyczne (barwa przyboru).

Pogadanka końcowa: Zachowywaliście się bardzo rozsądnie. Gdy ratownik wywieszał czerwoną flagę, wszyscy się opalaliście. Kiedy jednak pojawiała się biała flaga, od razu zaczynaliście pływać. Pamiętajcie, by zawsze zwracać uwagę na to, jaką flagę wywiesił ratownik, gdy będziecie nad morzem!
Przybory/przyrządy: Dwie kartki – biała i czerwona.

„Jezioro czy morze?”

Fabuła/narracja: Morze i ogromne jezioro czasem wyglądają podobnie. Bywa tak, że nie da się dojrzeć ich drugiego brzegu. Jest jednak sposób na sprawdzenie, koło którego z nich akurat jesteśmy. Wystarczy spróbować smaku wody. W morzu jest ona słona. W jeziorze słodka, czyli taka jak ta, która leci z kranu. Za chwilę przekonamy się, czy potraficie odróżnić morze od jeziora. 
Przebieg: Pośrodku sali wyznacza się linię dzielącą ją na pół. Po lewej stronie ustawia się na podłodze opakowanie soli, po prawej – torebkę cukru. Dzieci ustawiają się na linii. Gdy już to zrobią, nauczyciel wypowiada jedno z dwóch słów: „morze” lub „jezioro”. Na tę komendę dzieci powinny jak najszybciej znaleźć się po właściwej stronie linii. Wielokrotne powtórzenia.
Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie przedszkolaków do umiejętności koncentrowania się na zadaniu,
  • dydaktyczny: utrwalenie w pamięci wychowanków zasadniczej różnicy pomiędzy morzem a jeziorem,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności niezwłocznego ruszania z miejsca (startu),
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie szybkości (zwłaszcza natychmiastowej reakcji), doskonalenie orientacji przestrzennej, rozwijanie zdolności reagowania na bodźce akustyczne (polecenia wychowawczyni).

Pogadanka końcowa: Po tej zabawie na pewno bez trudu ocenicie, czy znajdujecie się nad morzem, czy jeziorem. Okazaliście się w tym prawdziwymi mistrzami.
Przybory/przyrządy: Po jednym opakowaniu soli i cukru.

„Na szlaku turystycznym”

Fabuła/narracja: Gdy wybieramy się na wycieczkę w góry, zwykle poruszamy się wzdłuż szlaków turystycznych. Za chwilę przekonamy się, czy będziecie potrafili wędrować wzdłuż szlaków w różnych kolorach. W naszym ogródku przedszkolnym czeka już na Was kilka specjalnych tras turystycznych.
Przebieg: Przed zajęciami na podwórku przedszkolnym rozwiesza się paski bibuły w kilku kolorach. Przybory każdej z barw wyznaczają nieco inną trasę prowadzącą wokół placu zabaw. Po tym przygotowaniu miejsca do zabawy grupę przedszkolną dzieli się na kilka paroosobowych zespołów. Każdy z nich otrzymuje szarfy o kolorze identycznym z barwą jednego ze szlaków. Dzieci samodzielnie wędrują wzdłuż szlaku, którego barwę określają ich szarfy, starając się odszukać wszystkie bibułkowe znaczniki. Po odbyciu pierwszej „wyprawy” następuje zmiana szarf. Dzięki temu każdy zespół może odbyć „wycieczkę” całkiem nową trasą. Wielokrotne powtórzenia z nieustannym zmienianiem kolorów szarf.
Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do współdziałania w kilkuosobowej grupie,
  • dydaktyczny: uświadomienie przedszkolakom tego, jak oznacza się szlaki turystyczne,
  • w sferze umiejętności ruchowych: rozwijanie umiejętności dostosowywania się do wyzwań napotykanych w czasie zajęć terenowych,
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie orientacji przestrzennej, kształtowanie zdolności reagowania na bodźce optyczne (barwę przyborów).

Pogadanka końcowa: Bezbłędnie poruszaliście się wzdłuż szlaków turystycznych. Ani razu nie pomyliliście drogi. Choć już dziś umiecie odnajdować oznaczenia szlaków, to pamiętajcie, by na dalekie wędrówki wyprawiać się zawsze w towarzystwie osób dorosłych! Zapamiętajcie, że dzieci nie mogą chodzić same po szlakach turystycznych.
Przybory/przyrządy: Szarfy i paski bibuły w kilku kolorach.

„Jak powstaje Wisła?”

Fabuła /narracja: Wisła to najdłuższa polska rzeka. Powstaje z połączenia Czarnej Wisełki i Białej Wisełki. Za chwilę podzielę Was na dwie grupy. Pierwsza stanie się Białą Wisełką, druga Czarną Wisełką. Zobaczymy, czy obie rzeki będą potrafiły szybko się połączyć.
Przebieg: Grupę przedszkolaków dzieli się na dwa zespoły. Pierwszy z nich (Biała Wisełka) zakłada na prawe nadgarstki białe frotki (opaski). Drugi (Czarna Wisełka) ma na nadgarstkach opaski czarne. Na sygnał nauczyciel (klaśnięcie) dzieci łączą się w pary. Każdą z nich tworzy jedno dziecko z białą frotką i jedno z czarną. Wielokrotne powtórzenia poprzedzane każd...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy