„Na plaży”
Fabuła/narracja: Spacerując po plaży, można dostrzec muszelki, bursztyny i rośliny wodne, czyli wodorosty. Za chwilę przekonamy się, czy będziecie potrafili szybko je wypatrzyć. Uwaga! Zaczynamy!
Przebieg: Na podłożu sali rozsypuje się wiele plastikowych nakrętek od butelek: białych (to muszelki), żółtych (wyobrażających bursztyny) oraz zielonych (przedstawiających wodorosty). Nauczyciel wypowiada jedno ze słów: „muszelki”, „bursztyny” lub „wodorosty”. Za każdym razem dzieci starają się jak najszybciej podnieść z podłogi właściwy przybór. Wielokrotne powtórzenia.
Cele:
POLECAMY
- wychowawczy: wdrażanie przedszkolaków do samodzielnego realizowania zadania (poszukiwania odpowiedniego przyboru),
- dydaktyczny: przypomnienie dzieciom tego, co można znaleźć podczas spaceru brzegiem morza,
- w sferze umiejętności ruchowych: usprawnianie mięśni dłoni,
- w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie szybkości (zwłaszcza niezwłocznej reakcji), kształtowanie orientacji przestrzennej, doskonalenie zdolności reagowania na bodźce akustyczne (polecenia wychowawczyni) i optyczne (barwa przyboru).
Pogadanka końcowa: Okazało się, że bardzo szybko potrafiliście odszukiwać to, co można dostrzec na brzegu morza. Co jeszcze da się znaleźć podczas spaceru po plaży? Jaki to ma kolor?
Przybory/przyrządy: Wiele nakrętek od butelek w trzech kolorach: białym, żółtym i zielonym.
„Zakaz kąpieli!”
Fabuła/narracja: Jeśli wybierzecie się z rodzicami nad morze, to na pewno spotkacie ratowników pracujących na plaży. Oni odpowiadają za bezpieczeństwo osób wchodzących do wody. Jeżeli można kąpać się do woli, ratownicy wywieszają białą flagę. Kiedy jednak wywieszą czerwoną flagę, nikom...