Umiejętnościami niezbędnymi w przygotowaniu do nauki pisania jest koordynacja sensoryczno-motoryczna i sprawność manualna. Dziecko rozpoczynające edukację przedszkolną wykazuje niski stopień wspomnianych umiejętności, ale ich ustawiczne ćwiczenie sprawia, że stają się one coraz doskonalsze i bardziej precyzyjne. Coraz wyższy poziom rozwoju ruchów narzędziowych wpływa na coraz większą samodzielność i zaradność dziecka. Z jednej strony mamy na myśli te sprawności bardzo praktyczne, które powodują, że dzieci samodzielnie ubierają się, wiążą sznurowadła, zapinają guziki, a z drugiej strony – te, które są niezbędne stricte w przygotowaniu do pisania, czyli związane z prawidłowym napięciem mięśniowym, kreśleniem po śladzie, mieszczeniem się w konturze itd. Wstępem do ich nabycia i dobrym ćwiczeniem doskonalącym zręczność, koordynację ruchów są właśnie te wynikające z pragmatyzmu w codziennym życiu dziecka. Jeśli maluch nie będzie wyręczany w czynnościach ubierania się, zapinania, z czasem wiązania elementów garderoby, to ruchy wymagające większej precyzji nie będą stanowiły tak dużej trudności. Doskonałym przygotowaniem do nauki pisania są przede wszystkim zabawy polegające na rysowaniu, wycinaniu, lepieniu, kreśleniu po śladzie, łączeniu punktów rysunku za pomocą linii. Tego rodzaju zabaw i ćwiczeń nie powinno zabraknąć każdego dnia w przedszkolu.
POLECAMY
Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka
Ruchy narzędziowe, zwane inaczej praksjami, w przypadku najmłodszego przedszkolaka mają jeszcze niski stopień sprawności. Niemniej jednak ciągły rozwój i ich doskonalenie sprawia, że dziecko wykazuje coraz większą sprawność rąk, koordynację ruchów i zaradność w codziennych sytuacjach. Jeśli dostarczymy dzieciom wielu okazji do ćwiczeń, nie wyręczając ich przy tym, to jest na pewno szansa, że drobne ruchy manualne i koordynacja wzrokowo-ruchowa – tak niezbędne w przygotowaniu do nauki pisania – rozwiną się w odpowiednim czasie i umożliwią nabycie gotowości szkolnej w tym zakresie.
Rozwijanie umiejętności w praktyce Scenariusz dla dzieci trzyletnich
Temat zajęć: Prezent dla Kubusia Puchatka
Cele zajęć:
Dziecko:
- rozwija zręczność; nabywa umiejętność wiązania bez kokardy,
- podejmuje próby wiązania na kokardkę,
- rozwija koordynację wzrokowo-ruchową,
- potrafi koncentrować uwagę na słuchaniu opowiadania,
- zna przysmaki niektórych zwierząt,
- aktywnie uczestniczy w proponowanych zabawach
Metody:
- czynne: ćwiczenie usprawniające artykulatory, udział w zabawie ruchowej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- oglądowe: oglądanie ilustracji, pokaz, ćwiczenie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej,
- słowne: słuchanie opowiadania nauczycielki, uczestniczenie w rozmowie na temat opowiadania, instruktaż nauczycielki
Formy pracy: grupowa
Środki i pomoce dydaktyczne: opowiadanie nauczycielki Prezent dla Kubusia Puchatka, ilustracje do opowiadania, garnuszek gliniany, miód, wstążki, szablon garnuszka, karty pracy, kredki
Przebieg zajęć:
- Słuchanie opowiadania nauczycielki Prezent dl...