Diagnoza APD i co dalej?
Co jednak można zrobić, kiedy zostanie już przeprowadzona diagnoza i jako nauczyciele dostaniemy opinię z informacją, że u dziecka jest problem z przetwarzaniem słuchowym? Jakie działania można podjąć, żeby mu pomóc i ułatwić funkcjonowanie w grupie? Na samym początku warto zacząć od odpowiedniego zaaranżowania przestrzeni. Powinno ono polegać w szczególności na zminimalizowaniu ilości hałasu w pomieszczeniu.
Można to osiągnąć poprzez zamontowanie paneli akustycznych oraz używanie dywanów czy zasłon. Nie da się uniknąć tego, że dzieci będą ekspresyjne w grupie, jednak tutaj też warto wprowadzić określone zasady obowiązujące w czasie dnia, żeby ten hałas ograniczyć do minimum i dać dziecku z APD przestrzeń na odpoczynek i regenerację. Kolejną ważną kwestią jest przygotowanie odpowiedniego miejsca w sali. Dobrze, żeby uczeń z zaburzeniami przetwarzania słuchowego mógł siedzieć blisko nauczyciela i z daleka od źródeł hałasu, takich jak: wentylator, drzwi, okna. Takie dźwięki powodują dodatkowe rozproszenie i wpływają na problem z przerzutnością uwagi. Nauczyciel musi także zatroszczyć się o przygotowanie wizualnych pomocy, takich jak: obrazki, tablice, plany dnia. Zdecydowanie łatwiej jest dziecku odebrać bodziec wizualny niż słuchowy.
Warto także w codziennej pracy dydaktycznej podejmować działania, które będą wspierały dziecko. Nauczyciel musi pamiętać o następujących kwestiach:
POLECAMY
- Budowanie jasnego przekazu i dbanie o jego jakość. Nauczyciel powinien mówić wyraźnie, nie zasłaniać ust rękami lub książką, odpowiadać uczniowi, zawsze stojąc do niego przodem (nigdy tyłem).
- Upewnienie się, czy polecenie zostało właściwie zrozumiane przez dziecko, czy wszystkie informacje są dla niego jasne. Jeśli kom...