Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci, cz.2 – metody pracy i zabawy wspierające

Kącik integracji sensorycznej

Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego często mają problem z opanowaniem wiedzy i umiejętności, które są przekazywane na zajęciach. Wynika to z faktu, że chociaż słuch rozwija się u nich prawidłowo, to jednak pojawiają się trudności ze słuchaniem, a co za tym idzie – dziecko nie jest w stanie odpowiednio skupić się na zadaniach, poleceniach, komunikatach i pytaniach, które są do niego kierowane. Mogą pojawiać się również częste prośby o to, aby kolejny raz powtórzyć daną informację. Często zauważany jest też problem z rozwojem mowy czy artykulacją, jeśli mowa się już rozwinęła. Dziecko prezentuje najczęściej wolne tempo pracy, łatwo się rozprasza pod wpływem bodźców dźwiękowych, myli słowa, która mają podobne brzmienie czy ma problem z lokalizowaniem źródła dźwięku.

Diagnoza APD i co dalej?

Co jednak można zrobić, kiedy zostanie już przeprowadzona diagnoza i jako nauczyciele dostaniemy opinię z informacją, że u dziecka jest problem z przetwarzaniem słuchowym? Jakie działania można podjąć, żeby mu pomóc i ułatwić funkcjonowanie w grupie? Na samym początku warto zacząć od odpowiedniego zaaranżowania przestrzeni. Powinno ono polegać w szczególności na zminimalizowaniu ilości hałasu w pomieszczeniu.

Można to osiągnąć poprzez zamontowanie paneli akustycznych oraz używanie dywanów czy zasłon. Nie da się uniknąć tego, że dzieci będą ekspresyjne w grupie, jednak tutaj też warto wprowadzić określone zasady obowiązujące w czasie dnia, żeby ten hałas ograniczyć do minimum i dać dziecku z APD przestrzeń na odpoczynek i regenerację. Kolejną ważną kwestią jest przygotowanie odpowiedniego miejsca w sali. Dobrze, żeby uczeń z zaburzeniami przetwarzania słuchowego mógł siedzieć blisko nauczyciela i z daleka od źródeł hałasu, takich jak: wentylator, drzwi, okna. Takie dźwięki powodują dodatkowe rozproszenie i wpływają na problem z przerzutnością uwagi. Nauczyciel musi także zatroszczyć się o przygotowanie wizualnych pomocy, takich jak: obrazki, tablice, plany dnia. Zdecydowanie łatwiej jest dziecku odebrać bodziec wizualny niż słuchowy. 

Warto także w codziennej pracy dydaktycznej podejmować działania, które będą wspierały dziecko. Nauczyciel musi pamiętać o następujących kwestiach:

POLECAMY

  • Budowanie jasnego przekazu i dbanie o jego jakość. Nauczyciel powinien mówić wyraźnie, nie zasłaniać ust rękami lub książką, odpowiadać uczniowi, zawsze stojąc do niego przodem (nigdy tyłem).
  • Upewnienie się, czy polecenie zostało właściwie zrozumiane przez dziecko, czy wszystkie informacje są dla niego jasne. Jeśli kom...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI