Dlaczego dzieci słyszą, ale nie słuchają? – kilka słów na temat zaburzeń przetwarzania słuchowego

Kącik integracji sensorycznej

Okres przedszkolny to czas intensywnego rozwoju dzieci we wszystkich sferach. Zaczyna się wtedy pojawiać wiele nowych umiejętności zarówno w obszarze słuchowym, wzrokowym, emocjonalnym, ruchowym, jak i poznawczym czy społecznym. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem. Bywa, że u dziecka pojawia się szereg trudności, które trudno odpowiednio zdiagnozować lub przypisać do konkretnego zaburzenia. Konieczne jest jednak zwracanie uwagi na tak zwane czerwone flagi, wyłapywanie objawów i przekazywanie rodzicom odpowiednich zaleceń, żeby mogli się oni udać ze swoimi dziećmi do specjalistów. 

Jednym z takich niepokojących sygnałów, który można zaobserwować u dzieci w tym okresie, jest trudność z odbiorem komunikatów werbalnych i reagowaniem na nie. Wielokrotnie można spotkać się ze stwierdzeniem, że dziecko na pewno dobrze słyszy, jednak coś blokuje jego reakcje. Okazuje się bowiem, że coraz częściej spotykamy się w pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Warto więc pochylić się nad tym tematem, poznać charakterystyczne objawy oraz zastanowić się nad tym, jak można wspierać rozwój dziecka z tego typu trudnościami. 

POLECAMY

Rola i znaczenie słuchu w rozwoju człowieka

Słuch jest jednym ze zmysłów dalszych w ujęciu integracji sensorycznej. Jego rozwój przypada na okres prenatalny. Co ciekawe, narząd słuchu zaczyna się kształtować bardzo szybko, zaraz po powstaniu zarodka, a około 7. tygodnia ciąży maluch ma już uszy. Gotowość do słyszenia pojawia się natomiast około 5. miesiąca ciąży. W tym okresie narząd słuchu jest właściwie najlepiej rozwiniętym. Dziecko świetnie słyszy głos matki, ale również odbiera bodźce słuchowe płynące z wnętrza ciała, jak np.: praca poszczególnych narządów, przepływ krwi czy bicie serca. W tym okresie nie tylko kształtuje się umiejętność odbierania dźwięków, ale także dokonywania ich różnicowania oraz zapamiętywania. Dlatego też dziecko po przyjściu na świat dobrze reaguje na głos swoich rodziców, rozpoznaje zarówno głos matki, jak i ojca (jeśli rodzice ze sobą dużo rozmawiali w czasie ciąży, a tata mówił też do brzucha). 

Na kształtowanie prawidłowych umiejętności odbioru bodźców słuchowych (słyszenia) ma wpływ wiele czynników. Zalicza się do nich:

  • predyspozycje genetyczne,
  • infekcje, które matka przechodziła w czasie ciąży,
  • narażanie matki (i dziecka) na działanie substancji szkodliwych w czasie ciąży,
  • czynniki środowiskowe, np. zanieczyszczenie czy przebywanie w miejscach, gdzie j...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI