Wkażdym kolejnym numerze postaram się zainspirować konkretnymi działaniami, by w przedszkolu – przestrzeni rozwoju dziecka – pachniało troską, życzliwością i radością z dokonywania przez dzieci samodzielnych wyborów, które staną się kolejnymi szczeblami ich samorozwoju.
POLECAMY
Akcja – adaptacja rodziców
Zanim rozpoczną się zajęcia z maluchami, nowymi członkami społeczności przedszkolnej, warto zatroszczyć się o rodziców i na spotkaniu – zebraniu oprócz zapoznania z programem przedszkola, planem rocznym i rozmaitymi sprawami organizacyjnymi zrobić coś niekonwencjonalnego, np. poświęcić 5 minut na przeczytanie książki obrazowej Iwony Chmielewskiej pt. Pamiętnik Blumki [1].
Co takiego niezwykłego kryje się w książce wybitnej, znanej w całym książkowym świecie, wielokrotnie nagradzanej na arenie międzynarodowej, polskiej autorki picture booków? Ta niezwykła spisana i zilustrowana opowieść zawiera główne przesłania i myśli Korczaka. Wystarczy kilka minut, by zaznajomić rodziców z najważniejszymi hasłami, jakie będą przyświecać całorocznej pracy w przedszkolu. Wybrzmi tu m.in. prawo dziecka do zabawy i odpoczynku, prawo do nauki i własnego zdania, holistyczne traktowanie dziecka, czyli zwracanie uwagi na jego intelekt, a także potrzeby fizyczne, społeczne, kulturalne, prawo do błędu i przeżywania porażki, prawo do prywatności i szacunku.
Jak każdą książkę obrazkową warto otworzyć ją w kierunku zebranych i w ten sposób czytać frazy zawarte na jej kartach, by cały czas rodzice mogli obserwować zmieniające się obrazy – ilustracje. Po przeczytaniu treści można poprosić o informację zwrotną i podzielenie się swoimi odczuciami. Co pozostało we mnie po wysłuchaniu opowieści o dzieciach z sierocińca Korczaka i o...