Dołącz do czytelników
Brak wyników

Poznawanie Polski

1 września 2021

NR 68 (Wrzesień 2021)

W drogę – na Mazowsze!

13
Propozycja dla dzieci pięcio- i sześcioletnich
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecko:
  • ilustruje ruchem znaczenie słów,
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • szanuje wypowiedzi koleżanek i kolegów,
  • dostrzega emocjonalną więź z naturą, 
  • wyraża własne zdanie, 
  • relaksuje się ,
  • wyraża własne zdanie.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • ma świadomość swojej wartości,
  • wypowiada się o swoich odczuciach, emocjach, uczuciach,
  • słucha wypowiedzi kolegów i koleżanek,
  • czeka cierpliwie na swoją kolej,
  • współpracuje w grupie, pomaga koleżankom i kolegom.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • słucha opowieści o Mazowszu,
  • rozpoznaje aspekty przyrodnicze Mazowsza, 
  • rozpoznaje trop łosia,
  • wskazuje symbole Mazowsza 
Strategie z podstawy programowej
  • strategia percepcyjno-odtwórcza, 
  • strategia percepcyjno-wyjaśniająca
Metody i formy pracy na zajęciach
  • eksponujące (improwizacja, imitacja ruchu, pokaz połączony z przeżyciem),
  • metody problemowe (dyskusja, pytania),
  • metody podające (opowiadanie, zdjęcia, opisy),
  • praca indywidualna, grupowa oraz w parach
Pomoce naukowe, materiały
Integracja wiedzy
  • ćwiczenia (w mówieniu i słuchaniu, w formułowaniu własnego zdania i wyrażaniu swych uczuć oraz ekspresji ruchem) z treściami programu wychowawczego: edukacja przyrodnicza, sprawność ruchowa, eksperymentowanie rytmem, ruchem i dźwiękiem, dziecko wymienia nazwę swej stolicy, rozpoznaje regionalne symbole

Przebieg zajęć 

  • Nauczyciel czyta legendę o syrence warszawskiej. W tle słychać szum fal i spokojną muzykę. Nauczyciel zachęca dzieci, aby położyły się na dywanie na czas czytania opowieści i wyobraziły sobie, że leżą na wodzie, która je unosi. 
  • Po przeczytaniu legendy nauczyciel kontynuuje opowieść: 

Jest jeszcze jedna historia o syrence i rybaku, który zaginął. Historia mówi, że tak bardzo się pokochali, że na zawsze już zostali w osadzie, która od ich imion – Wars i Sawa – nazywa się Warszawa. To nasza stolica Polski. Ta nasza syrenka zabiera nas teraz w podróż jedną z najstarszych polskich rzek, Wisłą, do Kampinoskiego Parku Narodowego. Wyobraźcie sobie, jak woda was teraz unosi, a wy płyniecie. 

POLECAMY

Nauczyciel zachęca dzieci, by wykonywały ruchy jak przy pływaniu (tak, jak czują, i tak, jak im się wydaje, że się pływa). Następnie mówi: Dopłynęliśmy. Przeciągnijcie się, usiądźcie wygodnie i posłuchajcie. 

W tym czasie zmienia muzykę na taką z elementami odgłosów lasu. 

  • Po krótkim słuchaniu leśnych dźwięków nauczyciel mówi: Puszcza Kampinoska to zielone płuca Polski, po czym zadaje pytanie: Jak myślicie, co to oznacza? Gdzie są płuca? 

Dzieci siedzą w kręgu, więc każde ma czas na swoją wypowiedź. Nauczyciel nie nalega jednak, jeśli ktoś nie chce się wypowiedzieć. 

Następnie kontynuuje: Dzięki płucom możemy oddychać, po czym proponuje ćwiczenie: Połóżcie rękę na sercu, posłuchajcie chwilę, jak bije serce. Czujecie? A teraz zróbcie głęboki wdech i długi wydech. Czujecie, jak powietrze przechodzi przez wasz nos, gardło, płuca aż do brzucha? Trzeba być bardzo spokojnym, aby to wyczuć. Sprawdźcie chwilę. Będę liczyć do trzech i będziecie robić głęboki wdech, a potem policzę do sześciu, a wy zrobicie wydech. 

Nauczyciel powtarza ćwiczenie kilka razy. Następnie wyłącza dźwięki lasu i mówi: Zrobimy teraz eksperyment – będziemy skakać w rytm mojego klaskania (może być uderzanie o bębenek), a potem sprawdzimy, czy serce nam szybciej bije. 

Dzieci skaczą w rytm wyklaskiwania, po czym zatrzymują się i sprawdzają, jak bije ich serce. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel znów zaprasza je do siedzenia, włącza dźwięki lasu i mówi: Jeśli nasze serce szybko bije albo jesteśmy zdenerwowani, możemy sobie pomóc właśnie takim spokojnym oddychaniem, jak robiliśmy to wcześniej. 

Dodatkowo można dobrać dzieci w pary, aby nawzajem dla siebie wykonały to zadanie. 
Następnie nauczyciel pyta: Jak się czuliście, gdy oddychaliśmy tak wolno i głęboko? A jak, gdy szybko skakaliście? Dzieci dzielą się spostrzeżen...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy