Arteterapia nie tylko sprawdza się w pracy z osobami z deficytami, ale także może służyć zdrowym (np. dzieciom przedszkolnym) do kształtowania pozytywnych zachowań i nawyków, rozwijając pozytywne emocje i wspierając pożądane i prorozwojowe cechy, np. odczuwanie radości, dumy z własnych zasobów (Sienkiewicz-Wilowska 2011).
Ćwiczenia arteterapeutyczne z okazji Międzynarodowego Dnia Kropki
W modelu opisywanym w psychologii pozytywnej zdrowie psychiczne to nie tylko brak zaburzeń psychicznych przy obecności pełnego dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego człowieka, lecz także zwrócenie uwagi na lepsze wykorzystanie życia poprzez czerpanie z własnych zasobów, rozwijanie i doskonalenie się w poczuciu szczęścia (Gulla i Tucholska 2007). Celem prezentowanych ćwiczeń arteterapeutycznych przeznaczonych dla przedszkola jest wspieranie zdrowia psychicznego dziecka poprzez potraktowanie sztuki jako narzędzia do adekwatnego i lepszego poznania samego siebie, rozpoznawania swoich mocnych stron, nie zaprzeczając tym słabym, nazywania własnych emocji i korzystania z nich, dostrzegania własnych potrzeb i świata wartości, kształtowania odpowiednich relacji społecznych, szukania sposobów rozwiązywania trudności, nie zapominając również o budowaniu pozytywnych relacji w grupie.
POLECAMY
Cele ćwiczeń
W tego typu zajęciach dziecko ma prawo:
- dobrowolnie brać udział w zajęciach i ćwiczeniach,
- odmawiać,
- w swobodny sposób wyrażać emocje i potrzeby,
- do ćwiczeń dostosowanych do swoich indywidualnych możliwości,
- do braku rywalizacji,
- do przestrzegania zasady „tu i teraz”.
W postawie nauczyciela wobec dziecka ważne są: autentyzm wypowiedzi, zaangażowanie, akceptacja dziecka, wnik...