Będą odpowiadać na zadawane w radiu pytania, obserwować, jak ich pani demonstruje krok nowego tańca. Po 20 minutach audycja się zakończy. Radio zostanie wyłączone, a dzieci będą utrwalać muzyczny repertuar do kolejnego piątku, bo na pewno podczas kolejnej audycji powtórzą to, czego nauczyli się dotąd, a także pobawią się w coś nowego! Co to będzie? Wie tylko ich pani, bo w „Wychowaniu w Przedszkolu” konspekty audycji
publikowane są z trzymiesięcznym wyprzedzeniem…
Polskie Radio w historii przedszkola oraz wychowania muzycznego dzieci napisało niezwykłą historię. Dziś chciałabym ją przypomnieć i tym samym zwrócić uwagę na historyczną, muzyczną i dydaktyczną wartości audycji radiowych Marii Wieman, których emisję w Polskim Radiu rozpoczęto 70 lat temu.
Audycje umuzykalniające po raz pierwszy wyemitowano w 1948 roku i wówczas miały wypełnić lukę w wychowaniu muzycznym oraz tymczasowo wesprzeć wychowawczynie przedszkoli w tym ważnym obszarze wychowania dziecka. Warto przypomnieć, że powojenna sytuacja placówek wychowania przedszkolnego była trudna w każdym aspekcie: lokalowym, kadrowym, brakowało pomocy dydaktycznych, nie mówiąc już o specjalistach w zakresie edukacji muzycznej. Dlatego działania podjęte przez Polskie Radio oraz Marię Wieman początkowo miały mieć charakter tymczasowy. Przerodziły się jednak w stałą praktykę i emitowane były przez prawie 30 lat. Nie tylko wpływały one na umuzykalnienie dzieci, lecz także w istotnym zakresie poszerzały warsztat dydaktyczny i metodyczny wychowawczyń przedszkoli.
Audycje realizowały treści oraz zadania umuzykalnienia określone w obowiązujących programach, nawet je rozszerzając i wpływając na modyfikację ich treści w kolejnych latach. Stosowano w nich wszystkie, poza tworzeniem muzyki, formy aktywności muzycznej dziecka, co zwłaszcza w początkowych lata...
Radio w przedszkolu
Krótka historia rytmiki przy głośniku
Piątek, godzina 9:40, rok 1967. W polskich przedszkolach wzrok dzieci zwrócony jest w stronę radioodbiornika. Zaraz spiker Wiesław Machowski powie ciepłym głosem: Dzień dobry pani, dzień dobry dzieci, słuchacze zaś odpowiedzą mu radośnie: Dzień dobry! I choć tak naprawdę nie mogą nawiązać dialogu, to zacznie się zabawa – zabawa muzyczna, zabawa rytmiczna, a większość polskich sześciolatków zacznie tańczyć i śpiewać te same piosenki, wykonywać ćwiczenia muzyczno-ruchowe.