Grupa wiekowa | dzieci w wieku młodszym i starszym przedszkolnym – treść prezentowanych wiadomości dostosowana do konkretnej grupy i możliwości dzieci |
Metody |
|
Środki dydaktyczne |
|
Cel ogólny | zaznajomienie dzieci z dramą oraz wzbogacenie ich wiedzy o informacje dotyczące codziennego, właściwego i bezpiecznego poruszania się po drodze, a także korzystania z roweru |
Cele szczegółowe | Dziecko:
|
Przebieg zajęć:
Zajęcie jest prezentowane dzieciom za pomocą dramy – nauczyciele wcielają się w dwie postaci: Profesora Zdrówko oraz dziewczynki o imieniu Ola – postaci można dowolnie kreować, dostosowując ich cechy charakterystyczne do indywidualnych potrzeb dzieci.
Nauczyciel prowadzący daną grupę wiekową dzieci, w której odbędzie się przedstawienie, wprowadza je do tematu przewodniego zajęcia, przygotowując na przyjęcie gości i ich występ. W tym celu zaleca się przeprowadzenie co najmniej jednego zajęcia o tematyce poświęconej bezpieczeństwu na drodze w celu optymalizacji procesu odbioru i zrozumienia prezentowanych wiadomości. Z uwagi na fakt, iż przedstawienie ma mieć charakter interaktywny, dzieci powinny być zaznajomione z zasadami obowiązującymi na przejściu dla pieszych oraz wiedzieć, jakie warunki muszą być spełnione, aby jazdę na rowerze można określić jako bezpieczną.
POLECAMY
Nauczyciele prezentują scenkę dramową o następującym tytule: Profesor Zdrówko i jego przyjaciele o bezpieczeństwie powiedzą wam wiele!
Charakterystyka postaci:
Profesor Zdrówko jest profesorem groteskowym, często nie pamięta, o czym powinien mówić, zapomina o najistotniejszych faktach, popełnia błędy, jest postacią wnoszącą do przedstawienia humor i dowcip.
Dziecko: dziewczynka lub chłopiec, którzy ratują Profesora z opresji, tłumacząc jego zawiłe teorie oraz pomagając wyjaś- niać najistotniejsze wiadomości, prezentowane przez groteskowego naukowca. Postaci te w swych wypowiedziach podkreślają wyraźnie najtrudniejsze i najważniejsze informacje, jednocześnie dokonując ich objaśnienia. Obie postaci angażują w trakcie przedstawienia dzieci, ma ono bowiem przyjąć formę interaktywną.
Nauczyciele wcielający się w bohaterów przed przedstawieniem przekazują prowadzącemu daną grupę nauczycielowi ankietę ewaluacyjną oraz materiały dla dzieci, do wypełnienia po zakończeniu zajęć.
Bezpieczeństwo na drodze
Profesor: Witam was wszystkich bardzo serdecznie! Ale jestem zabiegany, muszę odpocząć koniecznie! Ojej! Chyba się nie przedstawiłem i moją torbę gdzieś zostawiłem! O, tu jest moja torba, okulary i jeszcze książka – najważniejsza, bo w niej ukryta jest nasza lekcja dzisiejsza! Jestem profesor Zdrówko, co o zdrowiu wie wiele i o bezpieczeństwie również, moi drodzy przyjaciele! Przyszedłem dzisiaj do was porozmawiać z wami, wcale nie o tęczy mieniącej się kolorami! Przyszła do mnie w poniedziałek dziewczynka z waszego przedszkola, a na imię miała Ola. Tylko jaki kłopot miała Ola? Czy ktoś mi podpowie? Może lepiej niech Ola sama nam opowie!
Ola: Cześć koledzy, koleżanki, jak ja uwielbiam przedszkolne poranki! A najbardziej lubię gimnastykę po długim spaniu
i pysznym śniadaniu! Zatem wstańcie teraz szybko, poruszamy się nieco i wszystkie złe humory przez okno ulecą! (w tym...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!