Nowa podstawa programowa, która będzie realizowana od nowego roku szkolnego, wprowadza inną nazwę obszaru 14., a także poszerza w nim katalog umiejętności, które powinno opanować dziecko kończące edukację przedszkolną. Przy przywróceniu 6. r.ż. jako granicy wieku przedszkolnego koniecznością stało się również przywrócenie umiejętności rozróżniania, nazywania liter drukowanych i pisanych przez absolwentów przedszkola. Już w najmłodszej grupie przedszkolaków należy tworzyć warunki do doświadczeń pozwalających na nabywanie umiejętności czytania (organizowanie różnorodnych zabaw, które ukierunkują zainteresowanie maluchów znakami literowymi, chciałoby się rzec: zainteresowania literami, tak jak każdym innym stanem, zjawiskiem!).
POLECAMY
Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka
Trudno myśleć, że trzylatek zna litery. Jakiekolwiek. Nie znaczy to jednak, że w tym wieku nie zdarzają się pytania maluchów o tego typu znaki graficzne. W jakich okolicznościach mogą się pojawić? Na przykład w prozaicznej sytuacji czytania dzieciom książeczek. Maluchy, które na co dzień obcują z książką, chociażby podczas czytania przez rodziców przed wieczornym zaśnięciem, znacznie wcześniej zadadzą pytania, co oznaczają poszczególne litery. Czy w przedszkolu zdarzą się sytuacje, które pozwolą dzieciom na poznanie liter drukowanych czy pisanych? Może być ich bardzo wiele, jeśli ukierunkujemy aktywność i poznawanie dzieci na ich oglądanie, identyfikowanie przy okazji wyjaśniania np. znakowania za pomocą symboli literowych miejsc i pomieszczeń przedszkolnych. Sposobem na zwrócenie uwagi na litery jest podpisanie indywidualnych miejsc przechowywania dziecięcych rzeczy w przedszkolu: szafek w szatni, indywidualnych szufladek, kubeczków do płukania zębów. Odczytywanie „globalne” własnych imion to dobry początek, aby w przedszkolu już u najmłodszych dzieci rozwijać poznawanie liter.
Rozwijanie umiejętności w praktyce
Scenariusz dla dzieci trzyletnich
Temat zajęć: Czytam moje imię!
Cele zajęć:
Dziecko:
- koncentruje uwagę na słuchaniu utworów literackich ilustrowanych obrazami,
- interesuje się znakami literowymi,
- rozumie sens wykorzystywania symboli, np. w znakowaniu miejsc,
- czyta globalnie swoje imię,
- aktywnie uczestniczy w proponowanych zadaniach,
- aktywnie uczestniczy w rozmowach zespołowych
Metody:
- czynne: udział w zabawie ruchowej, plastycznej,
- oglądowe: oglądanie inscenizacji utworu literackiego, oglądanie zapisu własnego imienia,
- słowne: uczestniczenie w rozmowach zespołowych
Środki i pomoce dydaktyczne: inscenizacja utworu Ireny Suchorzewskiej Nasze znaczki, sylwety znaczkó...