Poznajemy litery drukowane

Małe i wielkie

Edukacja przedszkolna

W bieżącym numerze prezentujemy kształcenie umiejętności opisanych w 14. obszarze działalności edukacyjnej przedszkola, określonym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego jako: tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania). Propozycja kształcenia umiejętności: dziecko zna drukowane małe i wielkie litery (z wyłączeniem dwuznaków, zmiękczeń i liter oznaczających w języku polskim samogłoski nosowe).

Nowa podstawa programowa, która będzie realizowana od nowego roku szkolnego, wprowadza inną nazwę obszaru 14., a także poszerza w nim katalog umiejętności, które powinno opanować dziecko kończące edukację przedszkolną. Przy przywróceniu 6. r.ż. jako granicy wieku przedszkolnego koniecznością stało się również przywrócenie umiejętności rozróżniania, nazywania liter drukowanych i pisanych przez absolwentów przedszkola. Już w najmłodszej grupie przedszkolaków należy tworzyć warunki do doświadczeń pozwalających na nabywanie umiejętności czytania (organizowanie różnorodnych zabaw, które ukierunkują zainteresowanie maluchów znakami literowymi, chciałoby się rzec: zainteresowania literami, tak jak każdym innym stanem, zjawiskiem!).

POLECAMY

Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka

Trudno myśleć, że trzylatek zna litery. Jakiekolwiek. Nie znaczy to jednak, że w tym wieku nie zdarzają się pytania maluchów o tego typu znaki graficzne. W jakich okolicznościach mogą się pojawić? Na przykład w prozaicznej sytuacji czytania dzieciom książeczek. Maluchy, które na co dzień obcują z książką, chociażby podczas czytania przez rodziców przed wieczornym zaśnięciem, znacznie wcześniej zadadzą pytania, co oznaczają poszczególne litery. Czy w przedszkolu zdarzą się sytuacje, które pozwolą dzieciom na poznanie liter drukowanych czy pisanych? Może być ich bardzo wiele, jeśli ukierunkujemy aktywność i poznawanie dzieci na ich oglądanie, identyfikowanie przy okazji wyjaśniania np. znakowania za pomocą symboli literowych miejsc i pomieszczeń przedszkolnych. Sposobem na zwrócenie uwagi na litery jest podpisanie indywidualnych miejsc przechowywania dziecięcych rzeczy w przedszkolu: szafek w szatni, indywidualnych szufladek, kubeczków do płukania zębów. Odczytywanie „globalne” własnych imion to dobry początek, aby w przedszkolu już u najmłodszych dzieci rozwijać poznawanie liter.

Rozwijanie umiejętności w praktyce 
Scenariusz dla dzieci trzyletnich

Temat zajęć: Czytam moje imię!

Cele zajęć:
Dziecko:

  • koncentruje uwagę na słuchaniu utworów literackich ilustrowanych obrazami,
  • interesuje się znakami literowymi,
  • rozumie sens wykorzystywania symboli, np. w znakowaniu miejsc,
  • czyta globalnie swoje imię,
  • aktywnie uczestniczy w proponowanych zadaniach,
  • aktywnie uczestniczy w rozmowach zespołowych

Metody:

  • czynne: udział w zabawie ruchowej, plastycznej,
  • oglądowe: oglądanie inscenizacji utworu literackiego, oglądanie zapisu własnego imienia,
  • słowne: uczestniczenie w rozmowach zespołowych

Środki i pomoce dydaktyczne: inscenizacja utworu Ireny Suchorzewskiej Nasze znaczki, sylwety znaczkó...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI