Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kodowanie w przedszkolu

8 czerwca 2018

NR 23 (Styczeń 2017)

Podstawy robotyki
Rola robotów na zajęciach dydaktycznych w przedszkolu

0 104

Temat kodowania nie jest obcy moim przedszkolakom, wplatamy go do codziennych zajęć, bawimy się nim, staramy się kodować w sposób możliwie jak najbardziej urozmaicony: pracujemy na edukacyjnej macie Mistrzów Kodowania, z wykorzystaniem pomocy zrobionych przeze mnie, w aplikacjach na urządzeniach mobilnych… Coraz chętniej, coraz odważniej, z coraz lepszymi efektami. Robotyką interesuję się już od dłuższego czasu, więc kiedy pojawiła się możliwość przetestowania robotów firmy Wonder, skorzystałam z niej bardzo chętnie.

Dash i Dot, czyli kto?

Zestaw firmy Wonder, z którym pracujemy, składa się z dwóch robotów: Dasha i Dota oraz dedykowanych im akcesoriów: wyrzutni do piłeczek, dzwonków diatonicznych, łączników do klocków Lego, spychacza itp. Dash to podstawowy robot, ma możliwość przemieszczania się, zmieniania barw, wydaje odgłosy, reaguje na dźwięki, przeszkody. Dot jest mniejszy, nie przemieszcza się samodzielnie, ale jego możliwości również są duże, może wchodzić w interakcje z Dashem, reaguje na turlanie, podrzucanie, dźwięki. 

Po wyjęciu z pudełka, włączeniu jednego przycisku roboty właściwie już działają, reagują na głosy, dotyk. Aby w pełni wykorzystać możliwości robotów, należy połączyć je z jedną z kilku, bezpłatnie dostępnych, aplikacji. W zależności od wieku i możliwości rozwojowych dzieci możemy wybrać łatwiejsze, np.: „Go”, „Path”, lub bardziej zaawansowane takie jak „Wonder”, czy „Blockly”. W jaki sposób będą przebiegać zajęcia, w dużej mierze zależy od wyboru aplikacji, na której będziemy pracować.

Dobre przygotowanie kluczem do sukcesu

Przeprowadzenie zajęć z podstaw robotyki na etapie edukacji przedszkolnej nie jest trudne, wymaga natomiast dobrego przygotowania zarówno nauczyciela, jak i dzieci. Podstawową rzeczą jest wybór robotów, z jakimi będziemy pracować na zajęciach. Wachlarz możliwości jest spory i cały czas się powiększa, natomiast należy pamiętać, że pracując z najmłodszymi, szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na bezpieczeństwo, trwałość i dostosowanie do poziomu rozwoju dziecka w tym wieku. Te wymagania znacznie zawężają nam wybór. Pracowałam z trzema różnymi robotami, największe możliwości, moim zdaniem, dają roboty firmy Wonder. Ich konstrukcja, owalny kształt, brak wystających elementów powoduje, że są w pełni bezpieczne dla użytkownika i wyjątkowo trwałe. Jakość użytych materiałów jest bardzo dobra, wszystko jest idealnie spasowane, nic nie trzeszczy, po ponad półrocznym użytkowaniu stan robotów nie zmienił się od momentu zakupu. Kiedy mamy wybrane już roboty, dobrze jest, aby nauczyciel poświęcił chwilę czasu na sprawdzenie sposobu ich działania, połączenie z aplikacjami, poeksperymentowanie z możliwościami. Wraz z robotami otrzymujemy dostęp do portalu internetowego przeznaczonego dla nauczycieli, gdzie możemy znaleźć opis wszystkich aplikacji, jak również scenariusze zajęć przygotowane na różne etapy edukacji. Stworzone przeze mnie materiały, zostały sprawdzone na zajęciach dydaktycznych, podobnie inne, napisane przez pozostałych autorów. W tym czasie również dzieci mogą przygotowywać się na pojawienie nowych towarzyszy zabaw. Należy pamiętać, że nie unikniemy „efektu wow” i kilka pierwszych dni warto przeznaczyć na zapoznanie dzieci z robotami, dać im czas na nacieszenie się nimi w swobodnej zabawie. To również idealny moment na ustalenie z grupą zasad, które będą obowiązywały podczas pracy z robotami. Kiedy przygotowania mamy za sobą, a dzieci oswoiły się już z robotami możemy przejść do zajęć właściwych.

Podwójna rola robotów

Zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem robotów w przedszkolu, to jedna z możliwości w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy