Dołącz do czytelników
Brak wyników

English time

9 kwietnia 2019

NR 46 (Kwiecień 2019)

Patriotyzm na zajęciach językowych

0 106

Do czasu wprowadzenia nowej podstawy programowej zajęcia z języków obcych miały tematykę niekompatybilną z programem przedszkolnych zajęć dydaktycznych. Teraz, kiedy nauczyciele przedszkolni pracują na podstawie programu nauczania opartym na nowej podstawy programowej, zajęcia dotyczące języka obcego powinny wiązać się z kręgami tematycznymi realizowanymi przez nauczyciela w grupie przedszkolnej.

Na zajęciach językowych poznajemy kulturę tego kraju, którego języka się uczymy. Ale co zrobić, gdy dyrekcja wymaga, by zajęcia z języka angielskiego były kompatybilne z tymi prowadzonymi przez wychowawcę, i gdy zbliżają się polskie święta narodowe? Przede wszystkim: nie panikować! A potem – dokończyć czytanie tego artykułu.

Rozumiem początkowe przerażenie, bo jest bardzo mało dostępnych na ten temat materiałów i nie są to tematy, które wcześniej realizowane były na szerszą skalę.
 

Do realizacji zabaw wykorzystaj flashcards, które dołączone są do czasopisma w formie plakatu. 


Flashcards games and other activities

Przygotuj flashcards – zawsze staram się, by karty dotyczące świąt czy ważnych wydarzeń były trochę inne, wyjątkowe, większe od pozostałych. Polecam format A4 i dodanie ozdobnego rewersu czy ramki. Oczywiście, możesz też skorzystać z tych ilustracji, które masz przygotowane na zajęcia dydaktyczne, ale sugerowałabym wtedy pożyczyć je od koleżanki z grupy wyżej/niżej. Dzieciom szybko znudzą się te same ilustracje, które będą widziały podczas innych zabaw.

  • „Build the tower” – zbudujcie wieżę – potrzebujesz flashcards i kubeczków plastikowych lub papierowych (te drugie są bardziej stabilne). Dzieci układają wieżę: kubek, flashcard, kubek flashcard. Zasadą jest, że karta może zostać położona wtedy, gdy ilustracja na niej zostanie poprawnie nazwana. Jeśli grupa jest bardzo liczna, przygotuj dwa zestawy kubeczków i kart, by uczniowie nie musieli zbyt długo czekać.
  • „What is missing?” – ułóż karty w rzędzie lub po okręgu, powtórz z dziećmi wszystkie nazwy, następnie poproś o zamknięcie oczu (cover your eyes), zakryj jedną z kart i zapytaj dzieci, czego brakuje (What is missing?). Zabawa może trwać tak długo, jak chcesz. Pamiętaj, by za każdym razem powtórzyć z dziećmi wszystkie słówka.
  • „Try to remember” – rozłóż karty w rzędzie. Powtórz z uczestnikami ich nazwy, następnie zakryj lub zabierz jedną z kart. Nadal powtarzajcie nazwy wszystkich kart, każdorazowo wskazując na nie, również na miejsca kart już zakrytych/zabranych. Zakończcie zabawę wtedy, gdy wszystkie karty znikną, a nawet lepiej wtedy, gdy wszystkie karty powrócą na swoje miejsca.
  • „Say stop” – rozłóż karty po okręgu, w rzędzie lub dowolnej konfiguracji. Zakrywaj je na zmianę dłonią/packą na muchy. Kiedy uczestnik powie „stop”, zatrzymaj dłoń/packę – zadaniem ucznia będzie nazwanie ilustracji.
  • „Wskaźniki” – niech dzieci wskazują zabawnymi wskaźnikami – czy to packami, czy może gumowymi mackami ośmiornicy – wymienione przez Ciebie ilustracje. Mogą to też być po prostu dłonie czy palce.
  • „The big board game” – przygotuj ogromną, podłogową grę planszową. Wbrew pozorom nie wymaga ona zbyt wielu przygotowań. Tak naprawdę wystarczą tylko 2–3 zestawy ilustracji i kostka do gry. Niech pionkami będą dzieci. Rozłóż obrazki na podłodze/dywanie w formie planszy do gry. Jeśli twoja sala jest zbyt mała do tego rodzaju aktywności, można na czas zajęć przenieść się na korytarz. Aby uniknąć nieporozumień, najlepiej będzie, jeśli dzieci w roli pionków nie stają na ilustracjach, a obok nich.
  • „Roll the dice” – rozłóż ilustracje na dywanie, nakryj je kartkami, na których napisane są cyfry od 1 do 6 lub kropki takie, jak na kostce do gry. Dzieci kolejno rzucają kostką i odkrywają ilustrację przypisaną do wyrzuconej liczby lub oczek, następnie nazywają ilustrację.
  • „Go to the...” – rozłóż lub rozwieś karty obrazkowe w sali lub na korytarzu. Następnie wymieniaj kolejno poszczególne słówka, a uczestnicy niech podbiegają do poszczególnych kart. Jeszcze zabawniej (i nawet bezpieczniej) będzie, jeśli dzieci będą zmierzały do ilustracji określonym, wesołym krokiem – np. „tiptopkami”.
  • „Spin the wheel” – w zależności od możliwości, oprócz ilustracji przygotuj butelkę po napoju lub obrotową strzałkę (kupioną lub wykonaną samodzielnie, np. z obrotowej deski do serów lub tacy do tortów). Rozłóż karty obrazkowe po okręgu, a dzieci niech zakręcą przygotowaną przez Ciebie strzałką i nazwą to, co ona wskaże.
  • „Memory game” – dla maluchów przygotuj klasyczną wersję gry w „pamięć”, natomiast dla grupy zerówkowej polecam wersję trudniejszą. W jednym rzędzie ułóż flashcards, w drugim wordcards (zapisane dużą czcionką wyrazy). Niech dzieci spróbują odnaleźć pary: ilustracja – wyraz. Zaprezentuj dzieciom wordcards – pokaż je i odczytaj wyrazy, a dzieci niech wskażą Ci, do której ilustracji powinnaś je odłożyć lub niech odłożą je same. Po kilku próbach zagrajcie w memory game.
  • „What is this?” – przygotuj kolorową kartę wielkości tych ilustracji czy kart obrazkowych, z których będziesz korzystać. Wytnij w niej otwór dowolnych rozmiarów (u mnie najlepiej sprawdza się taki wielkości pudełka od zapałek) i zalaminuj – będzie wielokrotnego użytku. Dodatkowa podpowiedź: jeśli nie wytniesz folii z otworu, karta z czasem będzie coraz lepsza: folia będzie się zarysowywała, przez co zaglądanie przez nią będzie jeszcze ciekawsze. Złóż wszystkie ilustracje razem, przyłóż do nich przygotowaną planszę z otworem. Niech uczestnicy zajęć odgadują, jaka karta kryje się pod planszą.
  • „On the map” – tym razem poćwiczymy pojęcia prawo/lewo/góra/dół lub ze starszakami północ/południe/wschód/zachód. Potrzebujemy dużą mapę Polski (myślę, że nie będzie z tym problemu – każda placówka taką posiada). Następnie prosimy kolejno dzieci, by wybrały dowolne miejsce na mapie i wskazały je palcem. Kolejne dziecko lub nauczyciel wydaje polecenia, np. up, up, up, left, left, down, stop. Jeśli dziecko potrafi, samo odczytuje nazwę miasta lub rzeki, na którą natrafiło, jeśli nie – pomaga nauczyciel.


 

 

Arts and crafts

  • „Flag” – przygotuj czerwone i białe prostokąty, klej, taśmę dwustronną, szpatułki laryngologiczne (do kupienia w aptece za ok. 6 zł 100 sztuk). Niech dzieci skleją obydwa prostokąty i zamocują j...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy