Dołącz do czytelników
Brak wyników

English time

4 czerwca 2019

NR 47 (Maj 2019)

Parents’ Day!

Dzień Mamy i Dzień Taty często w przedszkolach są zastąpione Dniem Rodziny, który odbywa się w maju bądź czerwcu. Wtedy też sięgamy po tematy związane z rodziną. Myślę, że oprócz tematycznego słownictwa warto poświęcić dłuższą chwilę na rodzinne relacje. To majowe święto to radosny czas dla wszystkich. Dzieci dumnie prezentują wiersze i piosenki, a rodzice skrycie ocierają łzy wzruszenia.

Nie tylko podczas występów, lecz także podczas majowych czy czerwcowych zajęć nie może zabraknąć tematu rodziny!

  • Wprowadzenie słownictwa – to też może być niezłą zabawą. Przygotuj karty obrazkowe w dużym formacie przedstawiające rodzinę. A4 wystarczy, ale im większy, tym więcej frajdy. Potrzebne będą jeszcze samoprzylepne karteczki i kostka do gry. Oklej ilustracje karteczkami w taki sposób, by nie było widać, co się na nich znajduje (aby karteczki nie odstawały od kart i nie unosiły się ku górze, odklejaj je, zaczynając od ich boku, a nie od dołu do góry). Niech dzieci rzucają kostką i zrywają tyle karteczek, ile wypadło oczek. Zabawa będzie przednia, a dzięki temu, że zaangażujemy w nią pozytywne emocje, dzieci szybciej zapamiętają słówka.
  • Zabawa z woreczkami – w każdym przedszkolu znajdują się woreczki gimnastyczne. Rozłóż na dywanie flashcards, ustaw uczniów w rzędach. Niech rzucają kolejno woreczkami i nazywają te słówka, na których zatrzymały się woreczki.
  • Ring the bell – rozłóż karty obrazkowe na podłodze, do nich dołóż instrument. W przedszkolu jest ich cała gama. Ja najbardziej lubię tęczowe, naciskane dzwonki w różnych kolorach. Dzieci siadają w szeregu (w przypadku braku miejsca może być też krąg). Nauczyciel wymienia słówka, a dzieci w określonej kolejności podbiegają do kart i grają na instrumencie, który do danego słówka jest przypisany, następnie wracają na miejsce. Jeśli masz dostęp do instrumentów w różnych kolorach, zabawa może przybrać inny wariant: nauczyciel mówi kolor instrumentu, a dziecko podbiega, dzwoni dzwonkiem i nazywa to, co jest przypisane do danego koloru.
     

Lista słówek, które się przydadzą:

mummy – mamusia,
daddy – tatuś,
sister – siostra,
brother – brat,
baby – dziecko,
parents – rodzice,
grandma – babcia,
grandpa – dziadek,
aunt – ciocia,
uncle – wujek,
cousin – kuzyn,
special day – specjalny dzień,
thank you – dziękuję,
I love you – kocham cię,
shark – rekin,
finger – palec,
rain – deszcz,
to go away – odejść,
to play – bawić się,
in the morning – o poranku,
in the afternoon – po południu,
in the evening – wieczorem,
underneath the moon – pod księżycem.

  • A gift for… – to zadanie proste, ale kreatywne. Przygotuj zestaw realiów albo ilustracji przedstawiających np. kwiaty, krawat, zabawkę, słodycze. Niech dzieci wybiorą z nich prezenty dla poszczególnych członków rodziny, a jeśli macie na to czas – niech wyjaśnią swój wybór. 

Songs

Piosenek dotyczących rodziny jest mnóstwo! Są powszechnie znane i lubiane przez dzieci, a do tego łatwe do nauki. Warto pamiętać o tym, że weselsze i zabawne piosenki szybciej „wpadną w ucho” naszym przedszkolakom i chętniej będą je wykonywać.

Niekwestionowanym hitem jest „Baby shark”, opowiadająca o rodzinie rekinów.

Baby shark, doo doo doo doo doo doo,
Baby shark, doo doo doo doo doo doo,
Baby shark!

Mummy shark…
Daddy shark…
Grandma shark…
Grandpa shark...

Najbardziej popularne są dwie wersje – na kanale Pink Fong w serwisie YouTube znajdziemy tę, którą znamy z radia. Natomiast na kanale Super Simple Songs znajdziemy wersję bardziej urokliwą, a na stronie tego kanału znajdziemy sylwetki rekinów i dodatkowe karty pracy.

Dwa kolejne nursery rhymes to znane wszystkim w mniejszym lub większym stopniu klasyki.

Pierwszym z nich jest „Finger family”:
Daddy finger, daddy finger, where are you?
Here I am, here I am, how do you do?

Mummy finger…
Brother finger…
Sister finger…
Baby finger…

Rain rain, go away! Come again another day!
Mummy wants to play. Rain, rain go away!
Daddy wants to play…
Sister wants to play…
Brother wants to play…
Everybody wants to play…

Kiedy śpiewam z dziećmi tę piosenkę, podnoszę do góry postaci na szpatułkach laryngologicznych. Dzieci trzymają w rączkach pompony z niebieskiej bibuły lub zużytych jednorazówek foliowych, wprawiają je w ruch, przeganiając deszcz lub imitując nimi dźwięk ulewy.

Popularną piosenką jest też „Skidamarink” – moja ulubiona wersja pochodzi z kanału Super Simple Songs na YouTube.

Skidamaring a dink a dink,
Skidamaring a doo,
I love you!

I love you in the morning
And in the afternoon,
I love you in the evening
And underneath a moon.

Wydaje się trudna, ale zapewniam – maluchy uczą się jej podczas jednych zajęć!

Ciekawe są przeróbki dobrze znanej wszystkim piosenki B – I – N – G – O.

I love her and she loves me too,
Mummy is her name – o.
M – u – m – m – y,
M – u – m – m – y,
M – u – m – m – y,
and Mummy is her name – o.

I love him and he loves me too,
Daddy is his name – o.
D – a – d – d – y,
D – a – d – d – y,
D – a – d – d – y,
and Daddy is his name – o.

Piosenkę śpiewamy kilka razy, za każdym razem zastępując literkę gestem, przykładowo klaśnięciem. Za pierwszym razem tekst będzie brzmiał tak jak powyżej, a za każdym kolejnym razem tak:

  • I love her and she loves me too,
  • Mummy is her name – o.
  • raz – (klaśnięcie) – u – m – m – y,
  • raz – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – m – m – y,
  • raz – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – m – y,
  • raz – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – (klaśnięcie)– y,
  • raz – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – (klaśnięcie) – (klaśnięcie),
  • raz – M – u – m – m – y.

Poems

Z dwoma najstarszymi w przedszkolu rocz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy