Moja rodzina jest najważniejsza

Edukacja przedszkolna

W bieżącym numerze prezentujemy kształcenie umiejętności opisanej w czternastym obszarze działalności edukacyjnej przedszkola, określonej w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, jako: Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. Propozycja kształcenia umiejętności: dziecko wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie one pracują, czym się zajmują.

W chwili narodzin dziecko staje się członkiem rodziny. Rodzina stanowi pierwszą i podstawową zarazem grupę społeczną w życiu każdego człowieka, bez względu na wiek. W rodzinie dziecko nawiązuje pierwsze kontakty społeczne, nabywa wiedzę o świecie, dowiaduje się o tym, co jest mu niezbędne do funkcjonowania, co je ciekawi. To w domu rodzinnym rozwija podstawowe umiejętności w różnych sferach aktywności. Rodzina stanowi pierwsze źródło wiedzy dziecka o relacjach międzyludzkich, postawach i zachowaniach przejawianych wobec innych osób. I to, co wydaje się najważniejsze – w rodzinie dziecko nawiązuje najwcześniejsze i najtrwalsze więzy uczuciowe z mamą, tatą oraz pozostałymi krewnymi! To od tych więzów zależy rozwój dziecka w różnych jego aspektach, ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak będzie funkcjonowało w rodzinie i jaki będzie miało stosunek do jej członków. W końcu od pozytywnej siły więzów rodzinnych, które niewątpliwie mają znaczący wpływ na kształtowanie się poczucia własnej wartości dziecka, będzie zależało jego funkcjonowanie w różnych grupach i jego stosunek do członków społeczeństwa.

POLECAMY

Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka

Wiele dzieci 3-letnich zna imiona, rzadziej nazwiska swoich najbliższych, rodziców. Bywa jednak i tak, że znają tę formę, która jest zwyczajowo przyjęta w ich domu, a nie zawsze jest to oficjalne imię mamy czy taty. Nie zawsze przyjmują do wiadomości, że znana im forma, w jakiej np. tata zwraca się czule do mamy nie jest jej imieniem. Najprostszym wytłumaczeniem takiej sytuacji jest odniesienie sytuacji do dziecka, zwrócenie jego uwagi, że ono samo, poza tym, że ma swoje imię, bywa nazywane przez rodziców „Słoneczkiem”, „Skarbem”… Ale imię ma takie, jakie zostało mu nadane zaraz po urodzeniu. Wymienianie imion i nazwisk osób bliskich dzieciom można monitorować w różny sposób i przy różnych okazjach o charakterze zabawowym. Nasza propozycja dotyczy rozpoznawania tej wiedzy przy okazji przygotowywania zaproszeń na rodzinne spotkanie w przedszkolu.

Rozwijanie umiejętności w praktyce 
Scenariusz dla dzieci trzyletnich

Temat zajęć: Zaproszenie na rodzinne spotkanie karnawałowe

Cele ogólne: Kształtowanie świadomości funkcjonowania w rodzinie

Cele szczegółowe:
Dziecko:

  • nazywa członków swojej rodziny – zna ich imiona, nazwiska,
  • potrafi określić stopień pokrewieństwa w swojej rodzinie,
  • włącza się w przygotowywanie niespodzianek dla członków swojej rodziny,
  • aktywnie uczestniczy w proponowanych zadaniach,
  • rozwija koordynację wzrokowo-ruchową podczas czynności naklejania,
  • prawidłowo posługuje się pędzelkiem i właściwie rozprowadza nim klej.

Metody:

  • czynne: udział w zabawie ruchowej przy muzyce, wykonywanie czynności naklejania zaproszenia, wizytówki, wykrawanie kruchych ciasteczek, układanie ich w formie do pieczenia,
  • oglądowe: oglądanie nagrania z przedszkolnego balu karnawałowego z udziałem najmłodszych przedszkolaków, 
  • słowne: uczestniczenie w rozmowie zespołowej, podawanie imion (nazwisk) najbliższych członków rodziny (rodziców).

Forma pracy: grupowa

Wiek uczestników: 3 lata

Pomoce: nagranie z przedszkolnego balu karnawałowego,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI