Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja matematyczna

11 września 2020

NR 58 (Wrzesień 2020)

Matematyczne zamieszanie, czyli czas na zabawy prowadzące do odkrycia nowej aranżacji sali przedszkolnej

53

Początek roku szkolnego to wejście do przedszkola nieco odmienionego. Najczęściej nauczyciele, znając osiągnięcia dzieci uzyskane przy końcu poprzedniego roku, realizowany program wychowania przedszkolnego oraz przede wszystkim potrzeby rozwojowe swych podopiecznych, zmieniają nieco aranżację sali przedszkolnej, tworząc nowe kąciki do zabaw, inaczej układają zabawki, konstruują inne miejsca przy ścianach, np. do samodzielnych zabaw graficznych, czasami nawet zmieniają kolorystykę sali.

Wszystko po to, aby stworzyć przestrzeń, a w niej inne, nowe warunki potrzebne do dalszego rozwoju swych przedszkolaków. Oczywiście w tej przestrzeni pozostawiają także pewne stałe elementy, które dzieci lubiły, które były dla nich ważne, istotne w zabawach, do których dzieci podczas przerwy wakacyjnej zapewne będą tęsknić. Takim elementem może być miejsce dla żółwia Huberta przywiezionego dzieciom przez podróżnika, tatę jednego z przedszkolaków, czy duża czerwona ciężarówka, niepodważalny atrybut, wręcz najważniejszy w większości samodzielnych zabaw przedszkolaków w ostatnim roku. 

Tworzenie dobrego środowiska i warunków rozwoju dla dzieci jest wymogiem koniecznym i zadaniem, które przedszkole musi realizować permanentnie1. Dzieci, wchodząc do nowej przestrzeni, odkrywają w niej to, co kochają, a także zwracają uwagę na nowości. Samodzielnie zaczynają eksplorację tej przestrzeni, zadają sobie pytania: „A co to jest?”, „A dlaczego to tu jest?”. Oglądają, badają, wreszcie niektóre z pewnością w głosie, odważnie zadają pytanie nauczycielowi: „Czy możemy się tym pobawić?”. To oglądanie sali, studiowanie, analizowanie jest pierwszym samodzielnym krokiem dzieci i jest już wstępną aktywnością matematyczną. Dzieci przecież porównują: pojemnik z klockami był pod ścianą, teraz stoi przy oknie, lale i misie były w kąciku przy szafie, teraz są po drugiej stronie sali itd. Ta samodzielna aktywność badawcza jest bardzo ważnym, spokojnym wstępem, aby dalej bawić się z dziećmi swobodnie i według własnego pomysłu, a potem także z nauczycielem.

POLECAMY

Porządkujemy zamieszanie 

Nauczyciel, obserwując samodzielną eksplorację dzieci i ich wyraźne zainteresowanie zmianami aranżacji sali przedszkolnej, proponuje rozmowę całej grupy na ten temat, a także pierwsze kierowane, proste zabawy. Chwyta np. pluszowego misia, który będzie zadawał dzieciom pytania, a dzieci będą misiowi odpowiadać słowem, a także np. gestem, ruchem, postawą. 
 

Ćwiczenia matematyczne. Odpowiedzi na pytania pluszowego misia 

  • Gdzie przed wakacjami w naszej stali siedziały lale i misie? Ułóżcie z dłoni lornetkę i popatrzcie w tym kierunku! 
    Dzieci wykonują polecenie misia i patrzą w kierunku, w którym przed wakacjami siedziały misie i lale. 
  • W tym roku lale i misie siedzą przy czymś, czego nie umiem nazwać. Przy czym teraz siedzą lale i misie w naszej sali? 
    Dzieci odpowiadają. Lale i misie siedzą w naszej sali przy szafie. 
  • Gdzie przed wakacjami stał w naszej sali regał z książkami? Proszę, stańcie w tym miejscu wszyscy! 
    Dzieci stają w miejscu, o które poprosił miś. 
  • Jestem pomarańczowym misiem. Kto z was szybko poszuka nowej pomarańczowej zabawki i ją nazwie? 
    Tym razem wybrane przez misia dziecko, to, które chce, podchodzi np. do nowego pomarańczowego pajacyka, bierze go w dłonie i się wypowiada. 
  • Gdzie w ubiegłym roku znajdowało się mieszkanie dla żółwia Huberta? Złóżcie dwie dłonie, wyprostujcie ramiona i taką strzałką wskażcie to miejsce.
    Dzieci składają dłonie, prostują ramiona i wskazują kierunek. 


Przedstawiona prosta zabawa (można oczywiście pytań misia tworzyć więcej, w zależności od potrzeb bawiących się dzieci oraz liczby zmian w aranżacji sali) inicjuje szereg matematycznych aktywności dzieci, które zaczynają wskazywać kierunki, odróżniać kolory, nazywać miejsca usytuowania przedmiotów, ćwiczyć pamięć, eksplorować przestrzeń swej sali, aby od nowa zbudować w swojej głowie rozumienie jej zabudowy, doświadczyć innej, nowej organizacji ułożenia zabawek, kącików do samodzielnej aktywności...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy