MARZENIA
Dziecięcy świat marzeń zdaje się nie mieć granic. Ograniczenia pojawiają się tylko wtedy, kiedy my, dorośli, albo podajemy w wątpliwość dziecięce fantazjowanie, albo co gorsza, negujemy prawo dzieci do imaginacji. Każdy przedszkolny dzień jest pełen sytuacji, w których dzieci okazjonalnie i spontanicznie rozmawiają ze sobą, bawią się w zabawy tematyczne i wchodzą w rozmaite role. Przyglądając się i przysłuchując tym niekierowanym działaniom, można doświadczyć, w jaki sposób dzieci snują plany na przyszłość, np. jak dorosnę, to zostanę…, chciałabym dostać…, moim marzeniem jest… osiągnąć…, zdobyć…, mieć…, być… Wystarczy więc tylko delikatnie nakierować rozmowy dzieci na konkretne tory, by wyobraźnia rozkręciła się w dwójnasób i by marzenia można było przekuwać w cele do realizacji. Jak to zrobić? Wspólne czytanie, rozmyślanie, filozofowanie.
POLECAMY
Wybierz książkę, w której bohaterowie marzą[2]. Przeczytaj z dziećmi tekst, a następnie porozmawiajcie o tym, czym są marzenia. Po co się marzy? Gdzie najlepiej się marzy? Kto ma najlepsze marzenia? Jakie mogą być marzenia? Podsumuj, że marzenia są piękne i ważne, bo dzięki nim do czegoś dążymy, chcemy coś osiągnąć, mamy ochotę coś zmienić.
Zabawa „O czym marzą przedmioty?”
Pobawcie się w zabawę, o czym marzą przedmioty. Przygotuj 10 zabawek i przedmiotów, którymi bawią się Twoi przedszkolacy. Zgromadź je na dywanie. Usiądź z dziećmi w kręgu i przykryj zgromadzone przedmioty kolorową tkaniną. Wybrane dziecko losuje pierwszą zabawkę. Zadaj dzieciom pytanie otwarte, np. o czym marzy lalka, o czym marzą klocki, kredki. Gdy wszystkie przedmioty będą wylosowane, bawcie się dalej. Rozglądając się po całej sali, dzieci przejmują inicjatywę i zadają pytania, o...