Mam prawa i obowiązki takie same jak wszyscy!

Edukacja przedszkolna

Od 1 września 2017 r. wchodzi w życie nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego. Pomimo wielu zmian w redakcyjnym układzie umiejętności, jakie powinno osiągnąć dziecko kończące wychowanie  przedszkolne, warunków realizacji zadań podstawy programowej oraz zmian samego celu wychowania przedszkolnego, wiele umiejętności, które osiągają dzieci nie uległo zmianie. Dziecko musi być uspołecznione, aktywne poznawczo, musi radzić sobie z emocjami i być sprawne we wszystkich sferach rozwoju, aby móc realizować edukację na kolejnym jej etapie.

W bieżącym numerze „Wychowania w przedszkolu” prezentujemy rozwijanie umiejętności 8. opisanej w III obszarze rozwoju dziecka, określonym jako „społeczny”, a dotyczącym respektowania praw i obowiązków swoich oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby. Wybór tej umiejętności stanowi odzwierciedlenie umiejętności 5. – wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa, określonej w XV obszarze działalności edukacyjnej przedszkola, poprzedniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, która stanowiła bazę do opracowywania propozycji scenariuszy w poprzednich edycjach tego miesięcznika.

POLECAMY

Rozwój umiejętności społecznych w grupie trzylatków.  Sytuacje edukacyjne prowadzące do respektowania praw i obowiązków swoich oraz innych osób.  

Temat zajęć: 

Nie zabieram cudzych rzeczy!

Cele:

Dziecko:
•     uświadamia sobie, że nie należy korzystać z cudzej własności bez uzyskania zgody jej właściciela,
•     uświadamia sobie zasadę nieotwierania i niepenetrowania cudzej szuflady,
•     odróżnia prawidłowe i nieprawidłowe zachowania

Metody:

•     oglądowe: oglądanie wystawki zabawek, zestawu ilustracji,
•     czynna: ćwiczenie grafomotoryczne, udział w zabawie ruchowej,
•     słowne: słuchanie opowiadania nauczycielki, udział w rozmowie kierowanej pytaniami nauczycieli

Środki i pomoce dydaktyczne: 

Zabawki przedszkolne i będące własnością dzieci, opowiadanie nauczycielki pt. Ja też chcę takie auto, opaski z emblematami różnych przedmiotów, zwierząt, zestawy ilustracji do zabawy dydaktycznej, karta pracy do ćwiczenia grafomotorycznego, kredki, tamburyn

Formy pracy:

grupowa

 

Dziecko trzyletnie, wchodzące w środowisko przedszkolne, musi opanować wiele zasad, które pozwolą mu na prawidłowe funkcjonowanie w nowej grupie społecznej. Nie wszystkie są proste do zaakceptowania przez malucha – zwłaszcza wówczas, gdy środowisko rodzinne nie przykładało do nich wagi i nie zwracało uwagi na zachowania, które są społecznie nieakceptowane. Egocentryzm trzylatka powoduje, że dziecko zawsze chce być na pierwszym miejscu, uzyskiwać to, co jest dla niego atrakcyjne bez liczenia się z innymi. Jest to kolejna bariera utrudniająca nabywanie określonych zachowań społecznych i respektowanie praw innych, nad którymi jeszcze górują własne potrzeby dziecka. Trudnym prawem do zaakceptowania przez trzyletnie dziecko jest poszanowanie cudzej własności. Natomiast nieprzestrzeganie go przez maluchy przysparza wiele problemowych sytuacji, które nauczyciel z dużą cierpliwością musi rozwiązywać, wdrażając tym samym do rozwijania rozumienia tego trudnego prawa.

Przebieg zajęć:

  • Oglądanie wystawki zabawek będą...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI