Jak pokazują badania psychologiczno-socjologiczne, menedżerowie firm dostrzegają potrzebę kontaktu ludzi ze sztuką w szerokim rozumieniu. Sztuka bowiem może inspirować oraz wspierać wszechstronny rozwój ich pracowników, a także może mieć wpływ na ich kreatywność, zdolność niezależnego myślenia i wychodzenia poza schematy.
POLECAMY
Mając zatem na uwadze obserwację trudności młodego pokolenia oraz wyniki badań, możemy wnioskować, że nie wystarczy podawanie dzieciom „twardej wiedzy” i przygotowanie ich do rozwiązywania testów, a nadmierne przeładowanie ilością zajęć nie zawsze przekłada się na sukcesy i umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach, w których umiejętność kreatywnego myślenia powinna iść w parze z umiejętnościami funkcjonowania w środowisku kulturalno-społecznym.
Warto zatem zwrócić większą uwagę na kształtowanie wrażliwości estetycznej oraz budowanie świadomości wartości sztuki wśród dzieci i młodzieży, które jest kluczowe, bo rozwija zdolności interpersonalne, wrażliwość na otoczenie i drugiego człowieka oraz prowadzi właśnie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym.
Wychowanie estetyczne jako element rozwoju dziecka
Wychowanie estetyczne – jedna z definicji podaje, że jest to ogół świadomych oddziaływań ze strony nauczycieli, wychowawców, rodziców oraz działań własnych dziecka, w których wartości estetyczne i artystyczne wykorzystuje się do pogłębiania życia uczuciowego, rozwoju aktywności twórczej i samoekspresji dziecka oraz do umożliwienia mu kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki.
Głównymi celami wychowania estetycznego są:
- kształtowanie wrażliwości estetycznej, którą rozumiemy jako zdolność dostrzegania i przeżywania otaczającego nas piękna: przyrody, wytworów ludzkiej pracy i działalności twórczej, artystycznej,
- rozbudzanie potrzeb wyrażających się w chęci przeżywania piękna,
- doskonalenie zdolności rozumienia piękna i umiejętności dokonywania oceny artystycznej wytworów przyrody i człowieka, a zwłaszcza dzieł sztuki,
- rozwijanie zainteresowań estetycznych oraz potrzeby ekspresji własnych doznań artystycznych i związanych z nimi twórczych i odtwórczych zdolności artystycznych, a także zamiłowań do uprawiania tej formy aktywności.
W...