Kształtowanie wrażliwości estetycznej przedszkolaków

Edukacja przedszkolna

W czasach intensywnego rozwoju techniki i komputeryzacji oraz niezwykle szybkiego tempa życia codziennego dorośli wiele uwagi poświęcają na kształtowanie u dzieci już od najmłodszych lat takich kompetencji, które pozwolą im w przyszłości funkcjonować w rzeczywistości, jaką zastaną. Wydaje się zasadne, że kładą nacisk na rozwój poznawczy i aktywizację myślenia (organizują pociechom zajęcia dodatkowe), kształtowanie umiejętności korzystania z multimedialnych środków przekazu. Chcą, by dzieci potrafiły sprawnie i szybko reagować na polecenia, radzić sobie z nowymi zadaniami i odnosić sukcesy. Dlaczego jednak warto kształtować w dzieciach twórczą kreatywność i wrażliwość na sztukę?

Jak pokazują badania psychologiczno-socjologiczne, menedżerowie firm dostrzegają potrzebę kontaktu ludzi ze sztuką w szerokim rozumieniu. Sztuka bowiem może inspirować oraz wspierać wszechstronny rozwój ich pracowników, a także może mieć wpływ na ich kreatywność, zdolność niezależnego myślenia i wychodzenia poza schematy. 

POLECAMY

Mając zatem na uwadze obserwację trudności młodego pokolenia oraz wyniki badań, możemy wnioskować, że nie wystarczy podawanie dzieciom „twardej wiedzy” i przygotowanie ich do rozwiązywania testów, a nadmierne przeładowanie ilością zajęć nie zawsze przekłada się na sukcesy i umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach, w których umiejętność kreatywnego myślenia powinna iść w parze z umiejętnościami funkcjonowania w środowisku kulturalno-społecznym. 

Warto zatem zwrócić większą uwagę na kształtowanie wrażliwości estetycznej oraz budowanie świadomości wartości sztuki wśród dzieci i młodzieży, które jest kluczowe, bo rozwija zdolności interpersonalne, wrażliwość na otoczenie i drugiego człowieka oraz prowadzi właśnie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym. 

Wychowanie estetyczne jako element rozwoju dziecka

Wychowanie estetyczne – jedna z definicji podaje, że jest to ogół świadomych oddziaływań ze strony nauczycieli, wychowawców, rodziców oraz działań własnych dziecka, w których wartości estetyczne i artystyczne wykorzystuje się do pogłębiania życia uczuciowego, rozwoju aktywności twórczej i samoekspresji dziecka oraz do umożliwienia mu kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki. 

Głównymi celami wychowania estetycznego są: 

  • kształtowanie wrażliwości estetycznej, którą rozumiemy jako zdolność dostrzegania i przeżywania otaczającego nas piękna: przyrody, wytworów ludzkiej pracy i działalności twórczej, artystycznej,
  • rozbudzanie potrzeb wyrażających się w chęci przeżywania piękna,
  • doskonalenie zdolności rozumienia piękna i umiejętności dokonywania oceny artystycznej wytworów przyrody i człowieka, a zwłaszcza dzieł sztuki, 
  • rozwijanie zainteresowań estetycznych oraz potrzeby ekspresji własnych doznań artystycznych i związanych z nimi twórczych i odtwórczych zdolności artystycznych, a także zamiłowań do uprawiania tej formy aktywności.
     

W...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI