Już niedługo będę czytać i pisać! Tak, tak!

Edukacja przedszkolna

W bieżącym numerze prezentujemy kształcenie umiejętności opisanych w czternastym obszarze działalności edukacyjnej przedszkola, określonym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego jako: kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

Propozycja kształcenia umiejętności: dziecko interesuje się czytaniem i pisaniem oraz jest gotowe do nauki czytania i pisania

Umiejętności niezbędnych w przygotowaniu do nauki czytania i pisania jest bardzo wiele. W ich wyliczaniu nie może zabraknąć koordynacji sensoryczno-motorycznej, szeroko rozumianej sprawności manualnej, która wiąże się z prawidłowym napięciem mięśniowym dłoni, zręcznością i płynnością ruchów. Ponadto nie wolno pominąć umiejętności spostrzegania kształtów i różnic między nimi, umiejętności ich odtwarzania, czyli analizy i syntezy wzrokowej. Nie może przy tym analiza i synteza wzrokowa nie współistnieć z analizą i syntezą słuchową. Rozróżnianie i nazywanie dźwięków mowy oraz analiza i synteza fonemowa to procesy, które są podstawą do prawidłowego nabywania przez dziecko umiejętności czytania i pisania. Żeby je rozwijać, można stosować różnorodne ćwiczenia wspomagające. Ale to dalszy ciąg ich nabywania. Na początku ważne jest, aby dziecko interesowało się słowem czytanym, chętnie sięgało po książki, chętnie i sprawnie posługiwało się np. kredką. To elementy nieodzowne w codziennej pracy i zabawie z przedszkolakami.                 

POLECAMY

Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka

Dzieci 3-letnie, jeśli wyniosły takie nawyki z domu rodzinnego, zawsze chętnie uczestniczą w oglądaniu książeczek, słuchaniu bajeczek czytanych w przedszkolu. Nie mogą to być długie teksty z uwagi na krótki czas skupienia dziecka. Powinny być opatrzone obrazem, odbiór tekstu bowiem jest zdecydowanie lepszy, gdy wzbogaci się go odbiorem ilustracji. Zresztą zawsze dzieci domagają się pokazania obrazków, którymi są opatrzone książeczki dla najmłodszych. Niektóre maluchy interesują się kształtami liter. Chcą wiedzieć, jak się nazywają. Jeśli takie dzieci zdarzą się w grupie, to pokazujmy i nazywajmy litery. To znaczy, że jest to dla nich coś ciekawego. Równolegle z rozwijaniem zainteresowania czytaniem powinno toczyć się przygotowanie do pisania, w najprostszy możliwy sposób: poprzez rozwijanie zręczności i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Rozwijanie umiejętności w praktyce – Scenariusz dla dzieci trzyletnich

Temat zajęć: Nasze książki, książeczki…

Cele zajęć:
Dziecko:

    ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI