Integracja w nowej grupie przed wakacjami adaptacyjne elementy treningu umiejętności społecznych w przedszkolu z bajką terapeutyczną

Edukacja przedszkolna

Skąd się bierze pewność siebie? Określa się ją jako cechę przez wielu uznawaną za wpisaną w nasz charakter od urodzenia. Jedni są nieśmiali, drudzy przebojowi. Część z nas chętnie wychodzi na pierwszy plan, przejmuje stery, podejmuje inicjatywy, inni wolą spokój społeczny, wygodę strefy komfortu, ostrożność i zapobiegliwość. Czy pewność siebie jest zarezerwowana tylko dla tej pierwszej grupy?

Pewność siebie jest naszym kluczem do wielu drzwi. Odgrywa ważną rolę, gdy umawiamy się do lekarza, zauważamy źle wydaną resztę pieniędzy w sklepie, spotykamy się z koleżanką z dawnych lat, reklamujemy wadliwy towar, załatwiamy sprawy w urzędzie, jesteśmy poddawani kontroli przez patrol drogowy, w sprawach zawodowych, rodzinnych i towarzyskich. Pewność siebie jest mocno związana z asertywnością, którą opisywałam w artykule w jednym z poprzednich numerów „Wychowania w Przedszkolu” o treningu umiejętności społecznych.

POLECAMY

W powyższych sytuacjach znajdzie się nie tylko osoba ekstrawertyczna i odważna, ale również ta skupiona na sobie i swoich sprawach. To nie usposobienie, tylko inne czynniki mogą sprawić, że każdy człowiek, nawet przedszkolak, może mieć niskie poczucie własnej wartości, a co za tym idzie – może mu brakować pewności siebie. Są to m.in.:

  • brak wiary we własne możliwości,
  • ciągłe spodziewanie się porażki,
  • kompleksy na temat swojego wyglądu, zachowania, sposobu mówienia,
  • myślenie o sobie w sposób negatywny,
  • permanentne poczucie wstydu, strachu i niepewności.

Rok szkolny dobiega końca. Nasi najstarsi podopieczni już za kilka tygodni po raz pierwszy przekroczą mury szkoły podstawowej jako jej uczniowie. Nam, nauczycielom, szczególnie zależy, aby nasi wychowankowie odnieśli wówczas sukces, szli wyprostowani, z wyprężoną piersią i pogodnym uśmiechem. W ciągu minionych miesięcy pracowaliśmy nad wieloma kompetencjami społecznymi: uczyliśmy się wchodzenia w nową grupę dzieci, poznawaliśmy, nazywaliśmy i identyfikowaliśmy emocje swoje i innych, uczyliśmy się poszanowania i przestrzegania norm społecznych, komunikacji interpersonalnej, współpracy, współdziałania, asertywności i wzajemnego wspierania się w trudnych chwilach. To wachlarz umiejętności, które wchodzą w skład pewności siebie. 

Poniżej prezentuję kilka prostych zabaw i ćwiczeń wspomagających rozwijanie tej umiejętności oraz bajkę terapeutyczną o Psince Martynce ze Zwierzolandii. Jej pewność siebie okaże się bezcennym wsparciem w ważnej chwili dla kogoś, kto tego bardzo potrzebuje! Zachęcam do wykorzystania poniższych pomysłów w ostatnim miesiącu zajęć przed wakacjami, być może przed pierwszymi wyjazdami dzieci bez rodziców i ich rozpoczęciem nauki w szkole.

ZABAWY I ĆWICZENIA

Okrzyk

Nie bez powodu drużyny sportowe rozpoczynają mecze wspólnym okrzykiem. Jest to ważny rytuał, który wspiera każdego uczestnika, dodaje odwagi i sprawia, że czuje się on częścią swojej grupy. Okrzyki odgrywają również istotną rolę w metodyce harcerskiej. Każda drużyna, zarówno zuchowa (najmłodszy wiek), jak i wędrownicza (szkoła średnia), a nawet zastęp (mniejsze podmio...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI