Dziecko 2E – podwójnie wyjątkowe w przedszkolu

Strefa nauczyciela

Każde dziecko jest w pewnym stopniu wyjątkowe, ale niektóre dzieci są wyjątkowe podwójnie. Czasami określa się je mianem 2E (z ang. twice exceptional). Na czym polega ich podwójna wyjątkowość? Co trzeba zrobić, aby podwójnie wyjątkowe dzieci rozpostarły „skrzydła”, z którymi przyszły na świat i uniosły się jak najwyżej, adekwatnie do swoich możliwości? Co się stanie, jeśli tego typu dzieci nie otrzymają odpowiedniej pomocy? Jacy powinni być nauczyciele pracujący z podwójnie wyjątkowymi dziećmi? O tym w niniejszym artykule.

Podwójnie wyjątkowe, czyli jakie?

Na pierwszy rzut oka podwójnie wyjątkowe dzieci nie różnią się od swoich rówieśników w grupie. Jednak uważna obserwacja tych dzieci w relacjach z innymi dziećmi i pracownikami przedszkola, sposób wykonywania przez nie rozmaitych zadań oraz reakcje na sukcesy i porażki pozwalają dostrzec diametralne różnice. 

Mowa tu o dzieciach wybitnie uzdolnionych i równolegle zmagających się z różnego rodzaju zaburzeniami rozwojowymi, problemami zdrowotnymi lub innymi znacząco utrudniającymi pełny rozkwit uzdolnień. 

Praca z takimi dziećmi jest szczególnym wyzwaniem i wymaga absolutnego profesjonalizmu, zwłaszcza że nierzadko mikrodeficyty rozwojowe i rozmaite problemy przyczyniają się do przytłumienia wybitnych zdolności, do ich marginalizacji, a w ostatecznym rezultacie – do zatracenia na zawsze. 

POLECAMY

Dziecko podwójnie wyjątkowe – wyzwanie dla rodziców i nauczycieli

Podwójna wyjątkowość nie jest łatwa ani dla prezentującego te cechy dziecka, ani dla pracujących z nim nauczycieli, ani dla środowiska rodzinnego. Jest wysoką poprzeczką i szczególnym wyzwaniem, więc powinna skłaniać do wysokiej odpowiedzialności moralnej i profesjonalizmu, chronić dziecko o specyficznych potrzebach edukacyjno-wychowawczych przed często niezamierzonymi działaniami o charakterze tzw. „niedźwiedziej przysługi”. 

W obszarze poznawczym należy dostarczać dziecku atrakcyjnych, niestandardowych zadań skłaniających do ich rozwiązywania w sposób twórczy, nietuzinkowy; rozwijać ciekawość poznawczą; zadbać o urozmaicone sposoby zdobywania wiedzy i umiejętności; nie skupiać się tylko na talentach dziecka, ale pamiętać też o jego słabszych stronach i wspierać je, opierając się na stronach mocnych; systematycznie stosować zasadę stopniowania trudności; zachęcać do udziału w różnego rodzaju konkursach, prezentacjach. 

W obszarze emocjonalnym kluczową sprawą jest kształ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI