Istotą seksualną to znaczy taką, która posiada seksualność – ciało i płeć. Według definicji WHO [4] seksualność „stanowi kluczowy aspekt istnienia człowieka w trakcie jego życia i dotyczy płci, tożsamości i ról płciowych, orientacji seksualnej, erotyzmu, przyjemności, intymności oraz prokreacji. Seksualność jest odczuwana i wyrażana w myślach, fantazjach, pragnieniach, wierzeniach, postawach, wartościach, zachowaniach, praktykach, rolach i związkach. Podczas gdy seksualność może obejmować wszystkie te aspekty, nie wszystkie one są doświadczane bądź wyrażane. Na seksualność wpływają interakcje pomiędzy czynnikami biologicznymi, psychologicznymi, społecznymi, ekonomicznymi, politycznymi, etycznymi, prawnymi, historycznymi religijnymi i duchowymi”.
Inną definicją, którą powtarzam za Agnieszką Stein [3], jest ta autorstwa Al Vernacchio zamieszczona w książce Nowe wychowanie seksualne. Mówi ona, że seksualność człowieka to „sposób, w jaki nasza płeć i orientacja seksualna wpływają na to, jak działamy w świecie i jak świat reaguje na nas. Zdrowa seksualność to trafny i pozytywny obraz samego siebie i wykorzystanie tego obrazu jako bazy naszych relacji i życiowych wyborów. Nie jesteśmy tylko narządami płciowymi, jesteśmy w całości ludźmi, mamy ciała, mózgi, uczucia i ducha. Wszystkie te rzeczy są częścią naszej seksualności. Kiedy przyglądamy się światu, robimy to jako kobiety i mężczyźni”. Autor definicji pisze o kobiecie i mężczyźnie, jednak w tej def...
Czy dziecko potrzebuje edukacji seksualnej? 6 kluczowych obszarów życia przedszkolaka
Każdy człowiek, w tym również każde dziecko, jest istotą seksualną. Kompetencji związanych z seksualnością dziecko nie nabywa w okresie dojrzewania czy po osiągnięciu pełnoletności. Rozwija ją wraz z biegiem życia, już od pierwszych dni. To dlatego tak ważne jest uznanie, że dziecko posiada seksualność, i w związku z tym rodzice, opiekunowie, osoby w placówkach wychowawczych powinny posiadać w tym zakresie wiedzę, tak aby móc bezpiecznie wspierać rozwój człowieka.