Dołącz do czytelników
Brak wyników

W rytmie kroków i podskoków

6 października 2021

NR 69 (Październik 2021)

Czerwone jabłuszko, czyli jesienne zbiory piosenek o jabłkach

0 10

Jabłko. Najpopularniejszy owoc, którego kształt i zapach jest nam tak bliski jak bochenek chleba. Jesienny wysyp jabłek, bogactwo gatunków, kolorów zdecydowanie działają na zmysły. Jabłka są inspiracją nie tylko w kuchni, ale także w literaturze, ludowej i dziecięcej piosence. W przepięknej książce Jabłonka Eli autorka Catarina Kruusval snuje wyjątkową opowieść o przywiązaniu dziewczynki do drzewa, które jest jej kryjówką, miejscem zabaw, którego jabłka mają niepowtarzalny smak. Drzewo jak członek rodziny, drzewo, które rodzinę żywi, zostaje zniszczone przez burzę. I okazuje się, że ta strata ukazuje wszystkim, jak mocno wpisało się ono w pejzaż za oknem i krajobraz życia rodzinnego. Nowe drzewko urośnie, ale potrzeba czasu. Jabłka, nasze dobro codzienne, są też tematem piosenek dla dzieci. Warto sięgnąć po ich różne gatunki, od tych rzew- nych po wesołe. Od ludowych do współ- czesnych. Zapraszam do degustacji.

Rumiane jabłuszko

W radiowej audycji umuzykalniającej Marii Wieman z września 1972 r. usłyszałam piosenkę o jabłkach, która skradła serce nie tylko moje, ale także grupy pięciolatków w minionym roku przedszkolnym. 
To piękna słowacka melodia ludowa, do której polskie słowa napisał Jacek Hilchen. Tytuł piosenki brzmi Rumiane jabłuszko. Jej nagranie znajduje się w serwisie YouTube. Pragnę poniżej przypomnieć propozycję zabawy przedstawioną w audycji radiowej, jak również własną propozycję tańca i zabaw rytmicznych do piosenki.

Słuchamy z dziećmi piosenki, a następnie staramy się, by klaśnięciem w dłonie lub uderzeniem w bębenek zaznaczyć każde „hej!” w piosence. Pozwoli to słuchaczom usłyszeć muzyczny akcent na początku taktu, a także zwróci uwagę, że każda zwrotka piosenki zaczyna się w ten sam sposób. Następnie będziemy z dziećmi realizować muzyczną zabawę ze śpiewem. Wszyscy uczestnicy tworzą koło, a solista, któremu wręczamy kosz z jabłkami, wchodzi do środka. Poniżej przedstawiam przebieg zabawy.

Zwrotka I

Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie (bis) 
Dzieci idą miarowym krokiem w prawo, a solista w przeciwną stronę, trzymając rękę z jabłkiem wyciągniętą przed sobą.
Jabłuszko rumiane, słońcem malowane podaruję (bis)
Wszyscy zatrzymują się i śpiewa tylko solista. Dzieci klaszczą miarowo, a solista tańczy wewnątrz koła w podskokach.

Zwrotka II

Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie (bis)
Przebieg zabawy jak w zwrotce I. Wszyscy się zatrzymują, solista podchodzi do wybranego dziecka i daje mu jabłko. 
Kłaniają się sobie wzajemnie.

Komu podaruję, ten mi podziękuje za jabłuszko (bis)
Solista w wybranym dzieckiem chwytają się pod lewą rękę (prawa uniesiona) i tańczą w obrotach, podskakując z nogi na nogę. Pozostałe dzieci klaszczą jak w I zwrotce.

Zwrotka III

Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie (bis)
W środku koła pozostaje to dziecko, które otrzymało jabłko, poprzednie wraca do koła. 
Przebieg zabawy jak w zwrotce I.

Pod drzewami w sadzie jesień jabłka kładzie kolorowe (bis)
Wszyscy si zatrzymują. Solista, śpiewając, kładzie jabłko na ziemi, potem dołącza do dużego koła. 
Wszyscy klaszczą jak w poprzednich zwrotkach.


Podczas wspólnej zabawy dzieci z pewnością przyswoiły już warstwę rytmiczną oraz melodię piosenki. Proponuję więc ćwiczenie rytmiczne, w którym wykorzystamy charakterystyczny rytm powtarzający się w piosence do słów: Hej, pełno jest jabłek! Możemy go zapisać w prosty sposób.

Rytm ten możemy wspólnie wykonać na instrumentach perkusyjnych lub zagrać na papierze śniadaniowym, bibule lub wyciętych z papieru jabłkach. Podczas gry zrytmizujmy także słowo: ja-błu-szko. Następnie spróbujmy podzielić się na dwie grupy: instrumentalną i wokalną. Grupa instrumentów ma za zadanie przez cały czas trwania / śpiewania piosenki grać powyższy rytm. W ten sposób powstanie ostinato rytmiczne. Równie ciekawie zabrzmi ostinatosłowno-szeptane. Podczas gdy jedna grupa będzie szeptać „ja-błu-szko”, druga wykona pierwszą zwrotkę piosenki.
 


Zabawę z rytmem możemy kontynuować. Tym razem wykonajmy go w inwersji: dwie ósemki i ćwierćnuta (dwie połówki jabłka, następnie całe). W ten sposób wykonamy rytm trzeciego taktu. Kiedy dzieci będą bez kłopotu grać rytm od przodu i na wspak, okaże się, że potrafią wykonać przebieg rytmiczny niemal całej piosenki! Warto spróbować ułożyć jej rytm z jabłek i ich połówek, które bardzo dobrze obrazują stosunek wielkości ćwierćnuty do dwóch ósemek, powstałych po podziale wartości na pół.

Poniżej przedstawiam nuty piosenki wraz z owocowym zapisem. Półnuty, które wybrzmiewają najdłużej, celowo zostały oznaczone koszem jabłek. Dzieci, klaszcząc lub grając rytm piosenki, mogą w tym miejscu nakreślić w powietrzu okrąg.

Kolejna propozycja zabawy z tą piosenką to wykonanie tańca, którego rekwizytem uczynimy jabłka. Można je wyciąć z papieru, ale jeszcze lepiej rozdać...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy