Eksperymenty w przedszkolu – jak rozwijają dziecięcą ciekawość i umiejętności społeczne?
Eksperymenty są świetną metodą nauczania na każdym poziomie edukacji, a na etapie przedszkola – wprost wymarzoną! Wszak dzieci w sposób całkowicie naturalny starają się poznawać otaczający je świat, doświadczają tego, co je otacza, wszystkimi zmysłami, starają się dotykać, wąchać i smakować wszystko dookoła (nie zawsze to, co akurat próbować powinny). Wprowadzając doświadczenia jako element nauki, pozwalamy dzieciom w naturalny sposób poszerzać wiedzę i rozwijać umiejętności poznawcze. Przedszkolaki mogą planować doświadczenie, przeprowadzać je, formułować wyniki i wysuwać wnioski. Tak! Dzieci przedszkolne jak najbardziej będą w stanie wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych eksperymentów. Co więcej, taka forma prowadzenia zajęć będzie u nich rozwijać krytyczne i logiczne myślenie, wnioskowanie oraz ciąg przyczynowo-skutkowy.
POLECAMY
Prowadzenie doświadczeń zachęci je również do eksperymentowania na innych płaszczyznach, zadawania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi. Ponadto rozwijamy w nich zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi. Eksperymenty pozwolą im poznać proste zagadnienia ze świata biologii czy chemii. Dodatkowo pozwolą na przeżycie bezpośrednich doświadczeń.
Kolejnym, nie mniej ważnym aspektem wykorzystywania tej metody aktywizującej na zajęciach jest rozwój umiejętności społecznych. Eksperymenty w grupie sprzyjają pracy zespołowej, dzieleniu się zadaniami, komunikacji oraz współpracy. Dzieci uczą się słuchać nauczyciela, jak również siebie nawzajem, dzielić się wiedzą, wspólnie szukać rozwiązań problemów oraz uczyć się od siebie wzajemnie. I ostatnim, najważniejszym aspektem eksperymentów jest ŚWIETNA ZABAWA! Uczmy dzieci tak, by nie do końca wiedziały, że się uczą.
Jeśli udało mi się Was przekonać do przeprowadzania doświadczeń w przedszkolu, to w dalszej części chciałabym zaproponować kilka prostych eksperymentów. Ich wątkiem przewodnim jest woda. Wystarczy przygotować kilka produktów, sprzętów i zabrać się do działania, a obserwacja zaangażowania i pasji dzieci podczas wykonywania doświadczeń to czysta przyjemność (choć nie zawsze po nich sala będzie w stanie czystym). Powodzenia!
Eksperymenty wodne – odkrywanie tajemnic natury w przedszkolu
Temat doświadczenia: gdzie szybciej?
Sprzęt: dwa słoiki z wodą (jeden z zimną, drugi z ciepłą), barwnik, np. spożywczy do rozpuszczenia w wodzie lub atrament, pipety.
Opis doświadczenia:
- Przygotowujemy dwa słoiki.
- Jeden napełniamy ciepłą wodą, drugi – zimną (nie zdradzamy dzieciom, że woda ma różną temperaturę).
- Prosimy dzieci, aby za pomocą pipety dodały po trzy, cztery krople barwnika do wody.
- Obserwujemy tempo rozpuszczania barwnika w wodzie.
Zadajemy pytania: Dlaczego w jednym słoiku barwnik rozpuścił się szybciej? Z czego to wynikało? Wspólnie formułujecie wniosek.
Temat doświadczenia:
Rozpuści się czy nie?
Sprzęt: sól, cukier, kakao, kawa, ryż, piasek, sześć szklanek lub słoików, woda, maty pod przeprowadzenie doświadczenia, np. takie jak do malowania farbami (w ciepłych miesiącach doświadczenie można przeprowadzić na dworze).
Opis doświadczenia:
- Napełniamy szklanki wodą (nie do pełna).
- Dzieci kolejno wrzucają po jednej łyżeczce wymienionych lub podobnych substancji do szklanek.
- Mieszają produkty, które wrzuciły.
- Obserwują, co się stanie.
Zadajemy pytania: Dlaczego niektóre substancje się rozpuściły, a inne nie? Z czego to wynika? Jakie inne produkty się rozpuszczą, a jakie nie? Czy temperatura wody będzie wpływać na tempo rozpuszczenia substancji? Wspólnie formułujecie wniosek.
Temat doświadczenia:
Wędrująca woda
Sprzęt: sześć przezroczystych kubeczków, szklanek lub słoików, ręczniki papierowe, barwniki spożywcze.
Opis doświadczenia:
- Układamy kubeczki w równej linii.
- Do co drugiego kubeczka wsypujemy barwnik.
- Dolewamy wodę do trzech czwartych wysokości kubeczka.
- Mieszamy, aby barwnik dobrze się rozpuścił.
- Odrywamy kawałki ręcznika papierowego (kwadraty) i zwijamy w rulonik.
- Układamy w kubeczkach tak, że jeden jest w barwionej wodzie, a drugi – w pustym pojemniku.
- Umieszczamy tak pięć ręczników.
- Pozostawiamy doświadczenie na pół godziny.
- Obserwujemy efekt.
Zadajemy pytania: Co się stało? Dlaczego woda „wędrowała” między słoikami?
Temat doświadczenia:
Słodkie – niesłodkie
Sprzęt: cukier, gorąca woda, łyżka, kubek lub słoik.
Opis doświadczenia:
- Do słoika lub kubka wlewamy gorącą wodę.
- Dodajemy cukier i mieszamy, aż się rozpuści.
- Sprawdzamy, czy woda jest słodka.
- Następnie trzymamy łyżeczkę nad parującą wodą.
- Czekamy chwilę, aż ostygnie.
- Sprawdzamy ciecz, która się na niej skropliła.
Zadajemy pytania: Czy woda była słodka? Czy ciecz na łyżce była słodka? Dlaczego nie była? Czy na łyżce skropliła się woda?