Ćwiczenia arteterapeutyczne

z okazji Światowego Dnia Drzewa oraz Dnia Krajobrazu

Kreatywność i sztuka

Funkcją prezentowanych ćwiczeń arteterapeutycznych jest wspieranie zdrowia psychicznego dziecka poprzez potraktowanie sztuki jako narzędzia do adekwatnego i lepszego poznania samego siebie, rozpoznawania własnych mocnych stron, nie zaprzeczając tym słabym, nazywania własnych emocji i korzystania z nich, dostrzegania swoich potrzeb i świata wartości, kształtowania odpowiednich relacji społecznych, szukania sposobów rozwiązywania trudności, ale bez zapominania o budowaniu pozytywnych relacji w grupie.

Cele ćwiczeń

W tego typu zajęciach dziecko ma prawo do: jasnych zasad,  dobrowolnego udziału w zajęciach i ćwiczeniach, odmowy, swobody wyrażania emocji i potrzeb, ćwiczeń dostosowanych do jego indywidualnych możliwości, braku rywalizacji, zasady „tu i teraz”.

Postawę nauczyciela wobec dziecka powinny charakteryzować: autentyzm wypowiedzi, zaangażowanie, akceptacja dziecka, wnikliwość obserwacji, wrażliwość, zdolność do autorefleksji, empatia, umiejętność oddzielenia własnych poglądów od poglądów dziecka, elastyczność, otwartość, nastawienie na pozytywne słuchanie. Inne cechy to brak krytyki, oceny, obwiniania, doradzania, ignorowania, stawiania diagnozy, moralizowania, porównania zachowań dziecka z innymi czy odwracania uwagi. Nauczyciel powinien być osobą dojrzałą emocjonalnie, stabilną psychicznie, mającą wgląd w siebie. 

POLECAMY

Zaprezentowane ćwiczenia i pytania można modyfikować i dobierać w zależności od wieku, potrzeb i możliwości dzieci.

Scenariusz zajęć z okazji Światowego Dnia Drzewa (10 października), Dnia Krajobrazu (20 października)

Cele ogólne: 

•     wsparcie całościowego rozwoju dziecka na podstawie eksploracji środowiska przyrodniczego, 
•     wsparcie całościowego rozwoju w oparciu o aktywność ruchową i twórczą ekspresję

Cele operacyjne: 

w obszarze fizycznym dziecko: 
•     wykonuje ruch intencjonalny, adekwatny do poleceń nauczyciela,
•     spaceruje, tańczy, rysuje, wycina
w obszarze emocjonalnym dziecko:
•     cieszy się, zaciekawia, wycisza, kontroluje swoje emocje,
•     angażuje się, odkrywa i nazywa emocje, odczuwa sprawstwo
w obszarze społecznym dziecko:
•     współdziała, respektuje zasady zabawy w grupie,
•     respektuje zasady uczestnictwa w wycieczce, spacerze do parku, lasu,
•     inicjuje relacje
w obszarze poznawczym dziecko:  
•     nazywa swe doświadczenia, odczucia,
•     wyraża swe doświadczenia, odczucia używa plastycznych środków wyrazu,
•     rozmawia, komentuje, wyobraża s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI