Cele ćwiczeń
W tego typu zajęciach dziecko ma prawo do: jasnych zasad, dobrowolnego udziału w zajęciach i ćwiczeniach, odmowy, swobody wyrażania emocji i potrzeb, ćwiczeń dostosowanych do jego indywidualnych możliwości, braku rywalizacji, zasady „tu i teraz”.
Postawę nauczyciela wobec dziecka powinny charakteryzować: autentyzm wypowiedzi, zaangażowanie, akceptacja dziecka, wnikliwość obserwacji, wrażliwość, zdolność do autorefleksji, empatia, umiejętność oddzielenia własnych poglądów od poglądów dziecka, elastyczność, otwartość, nastawienie na pozytywne słuchanie. Inne cechy to brak krytyki, oceny, obwiniania, doradzania, ignorowania, stawiania diagnozy, moralizowania, porównania zachowań dziecka z innymi czy odwracania uwagi. Nauczyciel powinien być osobą dojrzałą emocjonalnie, stabilną psychicznie, mającą wgląd w siebie.
POLECAMY
Zaprezentowane ćwiczenia i pytania można modyfikować i dobierać w zależności od wieku, potrzeb i możliwości dzieci.
Scenariusz zajęć z okazji Światowego Dnia Drzewa (10 października), Dnia Krajobrazu (20 października)
Cele ogólne: |
• wsparcie całościowego rozwoju dziecka na podstawie eksploracji środowiska przyrodniczego, |
---|---|
Cele operacyjne: |
w obszarze fizycznym dziecko: |