Muzykoterapia w przedszkolach zyskuje coraz większe uznanie, ponieważ w sposób naturalny wspiera rozwój dzieci w wielu obszarach. Poprzez dźwięki, rytmy i melodie dzieci uczą się wyrażać siebie, budować relacje z innymi, a także rozwijają swoje zdolności poznawcze i motoryczne. Muzykoterapia w codziennym życiu przedszkolnym to nie tylko forma zabawy, ale także istotne narzędzie, które pomaga w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, społecznymi czy sensorycznymi.
Dział: Muzykoterapia
Jedną z form aktywności muzycznej jest ruch z muzyką. Jest to szczególnie istotna forma działań muzycznych, ponieważ zaspokaja dziecięcą potrzebę poruszania się, która nierzadko jest dominującą w wieku przedszkolnym. Dziecko na tym etapie jest niezwykle aktywne, co zazwyczaj objawia się w postaci jego wzmożonej ruchliwości.
W edukacji duży nacisk kładzie się na rozwój intelektualny. Dzieci nie tylko spędzają wiele godzin na nauce, ale także w domu podczas odrabiania zadanych prac. Ponadto atrakcyjność komputerowych gier i wielu innych łatwo dostępnych w internecie form zabawy sprawia, że często zostaje zachwiana równowaga pomiędzy rozwojem poznawczym, fizycznym i społecznym. Odzwierciedleniem tego stanu rzeczy, szczególnie jeśli utrzymuje się on przez dłuższy czas, stają się problemy zdrowotne. Według Światowej Organizacji Zdrowia zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale poczucie dobrostanu w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej. Czy muzyka może odgrywać pozytywną rolę w szeroko i całościowo pojmowanym zdrowiu człowieka? Czy nauczyciel poprzez muzykę może korzystnie wpływać na zdrowie i rozwój dzieci?