Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie , Otwarty dostęp

19 stycznia 2021

NR 62 (Styczeń 2021)

„Zdrowy brzuszek mamy – o odporność dbamy”

37

 

POLECAMY

Cel ogólny

Wsparcie całościowego rozwoju podczas zajęć dotyczących zdrowia
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego rozwoju dziecka: 
  • maluje, 
  • przykleja ilustracje.

W obszarze emocjonalnym dziecko:

  • dostrzega pozytywne aspekty jedzenia warzyw i owoców.

W obszarze społecznym dziecko: 

  • słucha uważnie i ze zrozumieniem wiersza, wypowiedzi nauczyciela oraz kolegów i koleżanek, 
  • odpowiada na pytania, 
  • współdziała w grupie. 

 

Co to jest zdrowie i choroba? 
Co to jest odporność? 
Dlaczego trzeba ją wzmacniać?

Wstęp do zajęć

Nauczyciel naprowadza dzieci na temat zajęć poprzez odczytanie treści wiersza.

Zdrowie, L. Salach

Zdrowa żywność, uśmiech, woda to jest właśnie Twa uroda.
Chcesz mieć piękną, gładką buźkę, to zajadaj jabłko, gruszkę.
Smaczna marchew i malinki, w nich są same witaminki.
W zdrowym ciele zdrowy duch, więc swe ciało wprawiaj w ruch.
Chcesz szczęśliwy być, kolego, dbaj o zdrowie od małego.

Dla każdego coś zdrowego S. Karaszewskiego

Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę prócz wędliny połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.
Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie, ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.
Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!

Dyskusja

Nauczyciel rozpoczyna pogadankę o zdrowiu i prawidłowym odżywianiu.

Zadaje pytania: 

  • Co to znaczy być zdrowym? 
  • Kiedy najczęściej chorujemy i dlaczego?
  • Co powoduje choroby?
  • Co to jest odporność organizmu?

Według klasycznej definicji odporność to zespół reakcji obronnych organizmu, czyli walka z wirusami i drobnoustrojami, krótko mówiąc, likwidowanie niebezpiecznych dla prawidłowego funkcjonowania czynników. Naturalna zdolność organizmu do zwalczania tego, co może mu szkodzić.

  • Co jeszcze chroni nas przed chorobami?

Dieta, aktywność fizyczna, odpoczynek, odpowiednia ilość snu, ograniczenie dostępu do urządzeń elektronicznych, bieganie, spacery na świeżym powietrzu.

  • Co oznacza powiedzenie „lepiej zapobiegać niż leczyć”?
  • Co możemy zrobić, aby nie chorować – czyli jak wzmocnić naszą odporność?
  • Zdrowy człowiek to ten, który… – dzieci podają swoje propozycje na dokończenie zdania.

Nauczyciel podkreśla znaczenie:

  • urozmaiconej diety – nie ma produktu spożywczego, który dostarczałby wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Aby nie dopuścić do powstania niedoborów żywieniowych, należy w codziennym jadłospisie uwzględnić produkty ze wszystkich grup, a więc: warzywa i owoce, produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, produkty dostarczające białka, oleje, orzechy, pestki, nasiona, wodę;
  • konieczności pojawienia się warzyw, owoców w każdym posiłku – są one źródłem naturalnych witamin;
  • spożywania posiłków w regularnych odstępach czasu, podkreślając szczególnie znaczenie śniadania i unikania spożywania kolacji tuż przed snem.

Ćwiczenie

„Gdy mówię zdrowie, to myślę o…” – tworzenie mapy myśli.

Dzieci dokańczają wypowiedź nauczyciela, tworząc mapę myśli na temat zdrowia – od wyrazu „zdrowie” rysują strzałki do dowolnych skojarzeń. Dzieci mogą uzupełniać mapę myśli ilustracjami lub samodzielnie rysować. 

Budowanie odporności poprzez odpowiednie odżywianie

Obniżona odporność bardzo często jest skutkiem niewłaściwej diety. Wpływ niektórych produktów spożywczych na poprawę odporności organizmu wynika z zawartych w nich substancji bioaktywnych. Odpowiednio zbilansowana dieta powinna dostarczać naszemu organizmowi takich związków, jak: witamina A, C, E, D, a także składników mineralnych, głównie cynku i selenu, które pobudzają nasz układ odpornościowy. O jakich produktach mowa? 

Podczas omawiania produktów nauczyciel pokazuje dzieciom produkty spożywcze, które korzystnie wpływają na odporność. Nawiązuje do popularnych witaminowych lizaków, żelków, podkreślając, które produkty są źródłem naturalnych witamin.

Dzieci rozpoznają produkty oraz wskazują, w jakich potrawach można spotkać dany składnik. 

  • Czosnek, cebula. 

Nazywane są naturalnymi antybiotykami. Czosnek warto spożywać razem z natką pietruszki, która neutralizuje jego zapach. Ponadto jest ona bogatym źródłem witaminy C. Czosnek może służyć do przygotowania masła czosnkowego, które spożywamy z grzankami lub używamy do przyrządzenia purée z ziemniaków. Cebula może wchodzić w skład surówek, sałatek lub służyć do produkcji domowego syropu uważanego za lekarstwo na przeziębienie.

  • Dobre bakterie.

Mleczne napoje fermentowane, takie jak jogurt, kefir czy maślanka, są bogatym źródłem bakterii wzmacniających układ odpornościowy. Kupując kefir, maślankę czy jogurt, należy wybierać produkty naturalne, nie smakowe, oraz zwracać uwagę na jak najmniejszą ilość składników i informacją: „zawiera żywe kultury bakterii”. Dzieci, przebywając w przedszkolu czy żłobku, powinny otrzymywać minimum dwie porcje produktów mlecznych każdego dnia. Przykładowe dania: koktajle mleczno-owocowe, jogurt naturalny z miodem i owocami, shake jogurtowy z owocami.

  • Kiszonki – kapusta kiszona, ogórki kiszone. 

Znajdziemy w nich dużo witaminy A, C i witamin z grupy B, które wspierają odporność. Pomagają zadbać o odpowiednią florę bakteryjną jelit – a to właśnie tam zaczyna się walka o odporność organizmu. Kiszonki warto 
jeść nawet codziennie. Przykładowe dania: surówki, zupa ogórkowa, jako dodatek do kanapek.

  • Miód. 

Charakteryzuje się właściwościami antybakteryjnymi i regenerującymi. Wyróżnia się różne rodzaje miodu w zależności od surowca, z którego powstał. Od tego też zależą jego właściwości, np. miód lipowy jest zalecany przy chorobach górnych dróg oddechowych i kaszlu, miód rzepakowy – w przypadku kataru i zapalenia gardła. Aby miód zachował swoje właściwości, nie powinien być podgrzewany do temperatury wyższej niż 40°C. Miód można wykorzystać jako dodatek do wody, herbat, deserów, owsianek, naleśników, batonów zbożowych, ciastek owsianych.

  • Drużyna witamin – warzywa i owoce...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy