Dołącz do czytelników
Brak wyników

Doświadczenia dla przedszkolaka

19 maja 2021

NR 66 (Maj 2021)

Zabawy badawcze z lodem

83


Doświadczenie 1. Jak otrzymać lód?

Potrzebne materiały:

POLECAMY

  • plastikowy kubek,
  • woda,
  • zamrażalnik.

Przebieg doświadczenia
Do plastikowego kubka nalej wodę i włóż ją na kilka godzin do zamrażalnika. Co zaobserwowałeś?
 

Wniosek
Woda w zamrażalniku, gdzie jest bardzo niska temperatura, zamarza i zamienia się w lód. Woda zamarza w temperaturze poniżej 0°C. Wystarczy, że temperatura na dworze jest poniżej 0°C, a wszystkie zbiorniki wodne (stawy, jeziora, rzeki) szybko zamarzają.

Doświadczenie 2. Jakie właściwości ma lód?

Potrzebne materiały:

  • bryłka lodu,
  • miska z wodą,
  • młoteczek z zestawu małego majsterkowicza,
  • lupa. 

Przebieg doświadczenia

  • Obejrzyj dokładnie bryłę lodu, sprawdź, jaki ma kolor, zapach i smak. Przyjrzyj się dokładnie, jak wygląda lód pod lupą.
  • Uderz młotkiem w bryłkę lodu. Co się z nią stało?
  • Wrzuć lód do miseczki z wodą. Zwróć uwagę na to, co się dzieje z lodem. Sprawdź, czy lód pływa i jaka jego część jest zanurzona.

Wniosek
Zauważyliście, że lód jest przezroczysty, bez smaku i zapachu. Uderzając młoteczkiem w bryłkę lodu, przekonaliście się, że lód jest twardy, lecz bardzo kruchy. W miseczce z wodą lód pływa, a większa jego część znajduje się pod wodą. 

Doświadczenie 3. Uwaga, cienki lód!!!

Potrzebne materiały:

  • mała miska z wodą,
  • zamrażacz w sprayu.

Przebieg doświadczenia
Do miseczki nalej wodę, a następnie, wykorzystując zamrażacz w sprayu, skieruj strumień lodowatego powietrza w stronę wody. Co zaobserwowałeś? 
 

Wniosek
Miska z wodą symbolizuje jezioro, natomiast zamrażacz to krótkotrwały mróz. W mroźne dni woda w jeziorze zamarza, jednak gdy temperatura nie jest zbyt niska, a mróz na dworze nie utrzymuje się długo, lód na jeziorze jest kruchy i szybko pęka. Dlatego nie można samemu ślizgać się po lodzie na zamarzniętym stawie. Jest to bardzo niebezpieczne. Jeśli chcemy się poślizgać lub pojeździć na łyżwach, należy wybrać bezpieczne miejsce, takie jak strzeżone lodowisko.

Doświadczenie 4. Kiedy lód topnieje?

Potrzebne materiały:

  • kostki lodu, 
  • szklanka, 
  • termometr (ze skalą poniżej 0°C), 
  • miska z ciepłą wodą.

Przebieg doświadczenia
Bryłki lodu włóż do szklanki. Jeśli posiadasz termometr ze skalą poniżej 0°C, to możesz w czasie tej zabawy mierzyć temperaturę wody i lodu w szklance. W szklance na początku znajduje się lód, ma on temperaturę poniżej 0°C. By przyspieszyć proces topnienia, możesz włożyć szklankę z lodem do miski z ciepłą wodą. Co zaobserwowałeś?
 

Wniosek
W temperaturze poniżej 0°C lód się nie zmienia. Jednak gdy zaczniemy oddziaływać na niego wyższą temperaturą, powyżej 0°C, lód zaczyna się topić. Kiedy lód się stopi, zostaje sama woda, której temperatura z upływem czasu będzie coraz wyższa.

Doświadczenie 5. Siła wybuchu!

Potrzebne materiały:

  • dwie szklane butelki,
  • dwa woreczki na żyłkę.

Przebieg doświadczenia
Do butelki wlej wodę i dobrze zakręć. Butelkę włóż do grubego plastikowego worka i umieść ją w zamrażalniku na 24 godziny (nauczyciel, planując zabawy badawcze z lodem, może przygotować butelkę dzień wcześniej, wówczas w dniu prowadzenia zajęć będzie mógł od razu pokazać efekt doświadczenia, a dzieci będą mogły wyciągać wnioski). 

Wniosek
Woda, którą wlaliśmy do butelki, zamarzła i rozsadziła ją, a worek zapobiegł rozsypaniu się szkła. Stało się tak dlatego, że woda, zamarzając, zmieniła się w lód, który zmienił swoją objętość (urósł) i nie mógł się zmieścić w butelce. Naciskając silnie na ścianki butelki, rozsadził ją. Jak z tego wynika, lód zajmuje więcej miejsca niż woda, z której powstał.

Doświadczenie 6. Dlaczego zamarzająca woda rozsadziła butelkę?

Potrzebne materiały:

  • plastikowy kubek,
  • woda,
  • zamrażalnik.

Przebieg doświadczenia
Napełnij pojemnik wodą aż po brzegi. Wstaw go ostrożnie do zamrażalnika. Po kilku godzinach obejrzyj zawartość pojemnika. 

Wniosek
Woda w pojemniku zamarza i zmienia się w lód. Wystaje on ponad krawędź pojemnika. Lód zajmuje więcej miejsca niż woda, z której powstał. Pojemnik nie był zamknięty, więc lód miał miejsce, żeby się rozszerzyć. Gdyby pojemnik był zamknięty, lód by go rozsadził. Tak właśnie stało się z naszą butelką.

Doświadczenie 7. Ile wody powstaje z topniejącego lodu?

Potrzebne materiały:

  • szklanka,
  • kostka lodu,
  • ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy