Poniższa publikacja ma pomóc w uporządkowaniu wiedzy na temat rozwoju dziecka w pierwszych sześciu latach życia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, jakie zachowania są efektem naturalnego rozwoju dziecka i jego układu nerwowego. Skupimy się także na tym, w jaki sposób rodzice, opiekunowie i nauczyciele mogą wspierać rozwój dziecka. Zapoznamy się również z różnymi narzędziami, które mogą nam pomóc w przeprowadzeniu prawidłowej diagnozy, wyciągnięciu prawidłowych wniosków i wskazaniu kierunków kolejnych działań.
POLECAMY
Warto pamiętać, że tylko właściwie i rzetelnie przeprowadzona diagnoza może stanowić źródło wiedzy na temat dziecka i jego funkcjonowania. Jest to niezbędne, żeby przygotować plan pracy z dzieckiem z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwość. Dzięki temu rodzice zyskują wiedzę na temat tego, jak działać i co powinno ich niepokoić. Są więc w stanie być realnym wsparciem dla dziecka. Mogą też udzielić nauczycielom czy opiekunom w placówkach konkretnych wskazówek, które pozwolą im lepiej zrozumieć różne zachowania ich podopiecznym i otoczyć należytą opieką.
Czynniki wpływające na rozwój dziecka
Rozwój dziecka jest procesem bardzo dynamicznym – zachodzi tam wiele zmian mających progresywny charakter. Jego głównym celem jest osiągnięcie przez młodego człowiek takich umiejętności, które pozwolą mu na samorea-
lizację. Na rozwój człowieka mają wpływ cztery czynniki:
- genotyp, czyli zestaw genów przekazywanych dziecku przez oboje rodziców; jest to coś, na co nie mamy wpływu;
- oddziaływanie środowiska, zarówno tego aktualnego, jak również minionego (które miało wpływ na historię rodziny, na to, jak funkcjonowali rodzice czy dziadkowie), społecznego, moralnego oraz estetycznego;
- wychowanie, czyli zaplanowane i celowe działania podejmowane przez rodziców;
- aktywność własna dziecka1.
Wszystkie informacje genetyczne zapisane są w naszym DNA, które składa się z 23 par chromosomów. Chromosomy te łączą się ze sobą w pary i obejmują połowę danych pochodzących od ojca oraz połowę danych p...