Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

7 czerwca 2018

NR 23 (Styczeń 2017)

Wokół kocich tajemnic
Scenariusz zajęć z okazji Dnia Kota

0 324

Wsłuchując się w swobodne dziecięce rozmowy zaobserwowałyśmy, że zabawki „pluszaki”, które wywołują uśmiech, pozytywne emocje, dotyczą zazwyczaj domowych ulubieńców. Dlatego zdecydowałyśmy się (na prośbę dzieci) przeprowadzić cykl zajęć zgłębiających tajemnice jednego z nich – kota. To jedno z najbardziej popularnych i lubianych zwierząt domowych ze względu na swoje zalety doczekało się własnego święta. 17 lutego obchodzimy Światowy Dzień Kota. W tym dniu pamiętamy o czworonożnych pupilach, które z różnych przyczyn straciły swój dom, a także zwracamy uwagę na znaczenie kota w życiu człowieka.

Świat dziecięcej zabawy od dawna już wypełniony jest mechanicznymi, plastikowymi zabawkami i elektronicznymi gadżetami. Cieszymy się, że mimo wszystko w gąszczu zabawkowych kolekcji pojawiają się również ulubione przez wcześniejsze pokolenia – „pluszaki”.  Ta miękka, prosta w odbiorze zabawka dostarcza dzieciom pozytywnych, miłych bodźców dotykowych, nie wywołuje negatywnych emocji związanych z jej popsuciem, uszkodzeniem lub chwilową awarią (rozładowanie baterii, brak zasilania). Można z nią przyjemnie spędzić każdą chwilę, pomaga złagodzić smutki, pomocna jest w pokonywaniu lęku przed ciemnością, dając najmłodszym poczucie ukojenia i bezpieczeństwa. Dzieci zabierają ją do przedszkola w pierwszych dniach pobytu (lekko skropioną perfumami rodzica), co pomaga zniwelować ból rozstania, przywołując na myśl cząstkę domu. Puszysta zabawka uczy także delikatności, co ważne jest w codziennych zabawach z rówieśnikami. Dzieci, które nie posiadają w swojej kolekcji pluszaków są uboższe o te doświadczenia. Ratunkiem może być dla nich posiadanie własnego domowego zwierzątka futerkowego. Takie zwierzątko dostarcza bowiem przyjemnych wrażeń dotykowych, wzrokowych i słuchowych. Uczy wyczucia dotyku, delikatności, wyzwala radość, kształtuje postawę odpowiedzialności i opiekuńczości.

Do realizacji tematu wybrałyśmy metodę projektu badawczego – nowy, ciekawy i skuteczny sposób uczenia. W naszym przedszkolu nurtujące dzieci zagadnienia, zgłębiane są zazwyczaj poprzez działania angażujące w zdobywanie wiedzy w dużej mierze samo dziecko.  Rozpoczęłyśmy od pierwszego etapu projektu, czyli ustalenia wiedzy wyjściowej dzieci i stworzenia siatki pytań. Wychowankowie samodzielnie układali pytania na interesujące je zagadnienia, dzielili się już zdobytą wiedzą na temat kotów z innymi, sami wyznaczali ekspertów, którzy pomogliby im poznać kocie sekrety, wskazywali miejsca, które chcieliby odwiedzić.

Niektóre z pytań przedszkolaków brzmiały następująco:

  • Czy kotom wypadają zęby?
  • Jak długo koty uczą się chodzić?
  • Czy po urodzeniu koty piją mleko?
  • Czy koty chorują tak jak ludzie?
  • Czy koty mają dobry węch?
  • Dlaczego kot spada na cztery łapy?
  • Jak dużo jest dzikich kotów na świecie?

Na powstałej liście ekspertów stworzonej przez wychowanków znalazły się następujące osoby: pani dyrektor – od wielu lat właścicielka kota dachowca, weterynarz – tata jednego z wychowanków, babcia Wiktorii – właścicielka kilku kotów, redaktorzy gazety „Kocie sprawy”.
Całe przedszkole zaangażowało się w realizację projektu badawczego. Projekt „Koty” był organizowany w całym przedszkolu przez wszystkie grupy wiekowe w tym samym czasie. W każdej z grup powstał „Koci kącik”, w którym zgromadzono kocie akcesoria przyniesione przez dzieci. Wzbogaciły je m.in.: albumy, pocztówki, plakaty, kalendarze, pluszaki, zdjęcia dzieci z mruczącymi pupilami, przysmak dla kotów, rekwizyty do zabawy, książki z opowiadaniami i wierszami oraz płyty CD z piosenkami o kotach.

Pytania ułożone przez dzieci pogrupowałyśmy w następujące bloki tematyczne:

  • Kocie zdrowie,
  • Pielęgnacja kota,
  • Kocie rodziny,
  •  Koty mają swoje sprawy.

Spotkanie z panią dyrektor – wieloletnią właścicielką kota dachowca

Każdemu zagadnieniu poświęciłyśmy osobne zajęcia. Podczas spotkań z ekspertami dzieci  zdobywały wiedzę z tzw. „pierwszej ręki”. Miały możliwość samodzielnego przeprowadzenia wywiadu z zaproszonymi gośćmi. Bezpośrednio kierowały ułożone przez siebie pytania do specjalistów. Wszyscy eksperci przyszli ze swoimi pupilami. Z radością odpowiadali na pytania małych badaczy. Pomagali w utrwaleniu zdobytej wiedzy oraz nabywaniu nowej. Podczas spotkań z zaproszonymi gośćmi wychowankowie nabywali umiejętności poprawnego zachowania się wobec zwierząt, zwracając uwagę na bezpieczeństwo płynące z obu stron. Ten egzamin zdali celująco. Kot pani dyrektor o imieniu Fruzia, zafascynowany panującą wkoło ciszą, wyszedł z „kociego domku”, dokonał szybkiej autoprezentacji, z gracją wskoczył na kolana właścicielki i pozwolił się pogłaskać maluszkom. Wszystkie czterolatki bardzo odważnie, z dużą delikatnością podeszły i pogłaskały nowego puszystego przyjaciela. Z niedowierzaniem przyjęły informację, że kot pani dyrektor brał udział w castingu do reklamy jedzenia dla kotów.

Spotkanie z weterynarzem

Spotkanie z weterynarzem odkryło przed dziećmi tajemnice związane z kocim zdrowiem. Podczas wywiadu przeprowadzonego z ekspertem sześciolatki dowiedziały się m.in.: jakich potraw koty powinny unikać; na jakie choroby zapadają najczęściej; jak należy dbać o kota, żeby dobrze czuł się w naszym domu; jak zachowują się małe kotki zaraz po urodzeniu. Tata Andrzeja zaprezentował nam również swoją lekarską torbę, w której znajdowały się niezbędne akcesoria do leczenia i pielęgnacji kotów. W zdumienie wprowadził dzieciaki fakt, że kot może również dostawać zastrzyki (zupełnie tak jak one, gdy są chore). Weterynarz rozprawił się także z mitem: Czy koty zawsze spadają na cztery łapy? Na ilustracjach obejrzeliśmy etapy przekręcania się kota  w trakcie opadania w dół z dużej wysokości. Niestety, giętki kręgosłup nie zawsze uchroni kota przed nieszczęśliwym upadkiem. Podczas wizyty weterynarza, Andrzej też poczuł się jak ekspert, nie tylko dlatego, że jego tata był gościem w przedszkolu, ale że mógł zaprezentować swojego ulubieńca. Rasowy kot – to prezent, jaki zażyczył sobie na swoje siódme urodziny. Sam przedstawił historię kota, opowiedział o wyborze jego imienia oraz o jego ulubionych zabawach i przyzwyczajeniach.

Spotkanie z kocim ambasadorem

Podczas realizacji projektu dzieci miały również szczególną i jedyną w swoim rodzaju okazję obcowania z kocim ambasadorem. Tego dostojnego gościa przywiozł...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy