„Technikoludek, czyli dziecko w świecie technologii”

Kilka słów o jednym z pierwszych projektów edukacyjnych na temat technologii, które powstały w Polsce

Edukacja przedszkolna

„Technikoludek, czyli dziecko w świecie technologii” 
to ogólnopolski projekt edukacyjny dla przedszkoli oraz szkół podstawowych (klasy I–III) z całej Polski. 
Projekt istnieje od 2020/2021 r. i jest pierwszym związanym z technologią, jaki powstał w Polsce dla młodszych dzieci, który nie tylko uczy o zaletach i wadach nowoczesnej technologii, lecz także wprowadza szeroko rozumianą profilaktykę w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom. Co ważne, jest on odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa, dlatego idealnie włącza się w działania edukacji przedszkolnej i szkolnej.

Pomysłodawcami, jak również autorkami projektu są pani Agnieszka Chudzik oraz pani Aleksandra Mazur, organizatorem natomiast – Przedszkole nr 41 w Rybniku, w którym autorki pracują.
W ciągu kilku lat w projekcie wzięły udział 584 placówki oświatowe z całej Polski. Co ważne, wciąż cieszy się on dużą popularnością. 
Projekt zawiera zadania przeznaczone nie tylko dla nauczycieli, ale również dla logopedów, psychologów czy nauczycieli języka angielskiego. 
Głównym celem projektu, o którym mowa, jest rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w świat technologii, wartości, piękna i zdrowia – szeroko rozumiana profilaktyka zagrożeń związanych z nowoczesnymi technologiami i uzależnień od tych technologii. Drugim, równie ważnym celem jest rozwijanie współpracy między nauczycielami z przedszkoli i szkół podstawowych z całej Polski. 
Cele szczegółowe projektu opracowano w odniesieniu do kompetencji kluczowych, które są nieodłącznym elementem edukacji i wychowania. Aby ułatwić uczestnikom monitoring kompetencji kluczowych, przygotowano osobną tabelę z wykazem kompetencji, które są realizowane w danym miesiącu. Poniżej przedstawiam wykaz celów w odniesieniu do kompetencji kluczowych, które przyświecają realizacji projektu1:
1.    W zakresie rozumienia i tworzenia informacji:
•    rozwijanie kompetencji językowych dziecka, w tym doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi przez dziecko oraz uświadomienie rodzicom znaczenia i roli mowy w rozwoju dziecka. 
2.    W zakresie wielojęzyczności:
•    kształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym. 
3.    W obrębie kompetencji matematycznych oraz kompetencji w obrębie nauk przyrodniczych, technologii i inży-
nierii:
•    kształcenie umiejętności liczenia, kodowania z użyciem gier, programów interaktywnych, 
•    uwrażliwienie na piękno zjawisk przyrodniczych, pór roku oraz otac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI