Pomysłodawcami, jak również autorkami projektu są pani Agnieszka Chudzik oraz pani Aleksandra Mazur, organizatorem natomiast – Przedszkole nr 41 w Rybniku, w którym autorki pracują.
W ciągu kilku lat w projekcie wzięły udział 584 placówki oświatowe z całej Polski. Co ważne, wciąż cieszy się on dużą popularnością.
Projekt zawiera zadania przeznaczone nie tylko dla nauczycieli, ale również dla logopedów, psychologów czy nauczycieli języka angielskiego.
Głównym celem projektu, o którym mowa, jest rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w świat technologii, wartości, piękna i zdrowia – szeroko rozumiana profilaktyka zagrożeń związanych z nowoczesnymi technologiami i uzależnień od tych technologii. Drugim, równie ważnym celem jest rozwijanie współpracy między nauczycielami z przedszkoli i szkół podstawowych z całej Polski.
Cele szczegółowe projektu opracowano w odniesieniu do kompetencji kluczowych, które są nieodłącznym elementem edukacji i wychowania. Aby ułatwić uczestnikom monitoring kompetencji kluczowych, przygotowano osobną tabelę z wykazem kompetencji, które są realizowane w danym miesiącu. Poniżej przedstawiam wykaz celów w odniesieniu do kompetencji kluczowych, które przyświecają realizacji projektu1:
1. W zakresie rozumienia i tworzenia informacji:
• rozwijanie kompetencji językowych dziecka, w tym doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi przez dziecko oraz uświadomienie rodzicom znaczenia i roli mowy w rozwoju dziecka.
2. W zakresie wielojęzyczności:
• kształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
3. W obrębie kompetencji matematycznych oraz kompetencji w obrębie nauk przyrodniczych, technologii i inży-
nierii:
• kształcenie umiejętności liczenia, kodowania z użyciem gier, programów interaktywnych,
• uwrażliwienie na piękno zjawisk przyrodniczych, pór roku oraz otac...
„Technikoludek, czyli dziecko w świecie technologii”
Kilka słów o jednym z pierwszych projektów edukacyjnych na temat technologii, które powstały w Polsce
„Technikoludek, czyli dziecko w świecie technologii”
to ogólnopolski projekt edukacyjny dla przedszkoli oraz szkół podstawowych (klasy I–III) z całej Polski.
Projekt istnieje od 2020/2021 r. i jest pierwszym związanym z technologią, jaki powstał w Polsce dla młodszych dzieci, który nie tylko uczy o zaletach i wadach nowoczesnej technologii, lecz także wprowadza szeroko rozumianą profilaktykę w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom. Co ważne, jest on odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa, dlatego idealnie włącza się w działania edukacji przedszkolnej i szkolnej.