Budowa choinki z papieru
Podziel uczniów na zespoły czteroosobowe. Każdemu zespołowi wręcz po około pięćdziesiąt zielonych kartek A4 (format A5 też będzie dobry). Poproś, aby zespoły zbudowały z nich stojącą wieżę przypominającą (mniej lub bardziej) choinkę. Nie dodawaj żadnych dodatkowych instrukcji, przynajmniej w początkowej fazie pracy. Pozwól dzieciom eksperymentować z różnymi zgięciami i koncepcjami architektonicznymi. Nie ingeruj również w wyłaniające się między nimi przyjmowane role. Pozwól na swobodne budowanie charakteru współpracy. Jeżeli jednak w jakiejś z grup pojawi się złość, frustracja, przepychanki czy nawet zachowania agresywne, zasugeruj inne rozwiązanie lub obserwację zespołów, w których uczniowie konstruują choinkę w zgodzie, ewentualnie rozdziel skonfliktowaną grupę między pozostałe, ale tylko na jakiś czas. Poproś, aby uczniowie obserwowali sposób, w jaki uczestnicy podzielili się zadaniami. Po wykonaniu konstrukcji zaprezentujcie rezultaty, a następnie omów ze wszystkimi blaski i cienie pracy zespołowej. Jakie były najtrudniejsze momenty? Zastanówcie się, w jaki sposób uniknąć ich w przyszłości. Jeśli to możliwe, powtórzcie to zadanie lub zrealizujcie podobne jeszcze tego samego dnia (np. budowa stabilnej wieży z nieugotowanego makaronu spaghetti lub długich wykałaczek i pianek m...