Przy okazji zajęć w miesiącach zimowych warto zwrócić się w kierunku niesamowitej kultury i obyczajów ludzi mieszkających w regionach Arktyki, zwierząt zamieszkujących te bezwzględne tereny i kuzynów naszego Psa Plamka, odpornych i silnych psów, takich ras jak husky, samojed czy alaskan malamute. Sanie ciągnięte przez te czworonogi służyły Eskimosom do transportu np. poczty, ekwipunku, zwierzyny czy środków medycznych. Współcześnie coraz częściej zastępuje się je skuterami śnieżnymi lub samolotami, ale nadal organizowane są zawody sportowe psich zaprzęgów.
Psy zaprzęgowe to niezwykłe zwierzęta, które wykonują swoje zadanie ze względu na wyjątkową relację z człowiekiem. Są wytrzymałe na warunki pogodowe i są w stanie biec po śniegu lub lodzie nawet kilkadziesiąt kilometrów w ciągu doby na bardzo wytrzymałych łapach. Są inteligentne, skore do wykonywania zadań i na tyle silne, by przebiegać długie dystanse w ujemnej temperaturze. Nasze domowe psiaki spożywają ok. 1500–1700 kalorii dziennie, tymczasem psy zaprzęgowe potrzebują aż 10 000 kalorii!
Na Arktyce żyje wiele niezwykłych zwierząt: niedźwiedzie polarne, foki czy renifery. Ich otoczenie jest białe, pełne lodowych gór i kier. Eskimosi, nazywani przez siebie Inuitami, nauczyli się żyć w krainie, w której nie ma warzyw i owoców, zachowując niespotykane zdrowie i odporność. Nie znają trawy i beztroskich kąpieli w morzu w czasie wakacji. Potrafią wybudować igloo, łowić ryby przez przerębel i podróżować wiele kilometrów w takim zimnie, jakiego my w Polsce nie doświadczamy. Jest to jedna z niewielu kultur, które doskonale radzą sobie bez współczesnych zdobyczy cywilizacji. Czy dzieci wyobrażają sobie życie bez warzyw i owoców? Bez telefonów, telewizorów i komputerów, słodyczy i fast foodów?
POLECAMY
Grupy wiekowe: starsze przedszkolaki |
Temat: niezwykły świat Eskimosów i psów zaprzęgowych |
Cel ogólny zajęć |
Wsparcie całościowego rozwoju podczas aktywności związanej z poznawaniem kultury Eskimosów, zwierząt zamieszkujących obszar arktyczny i subarktyczny oraz psów zaprzęgowych |
Cele operacyjne: doświadczenia w obszarach rozwojowych |
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
|