Nauka samodzielności praktycznej dziecka w wieku przedszkolnym

Scenariusze

Kiedy dziecko osiąga wiek pozwalający mu na podjęcie edukacji w przedszkolu, warto zastanowić się nad tym, czy potrafi ono samodzielnie funkcjonować poza domowym kręgiem. Środowisko przedszkolne i panujące w nim zasady, choć wydają się podobne, to są przecież jednak odmienne od tych domowych. Aby wkraczający do przedszkola maluch mógł czuć się w nim bezpiecznie, musi nabyć szereg umiejętności samodzielnego funkcjonowania. Na tym etapie rozwoju mały przedszkolak jest w trakcie ich uczenia się i często jeszcze potrzebuje pomocy i wsparcia ze strony dorosłych. To właśnie pani w przedszkolu powinna stać się dla niego ukochaną osobą, która w trosce o udany start malucha będzie mądrze go wspierać w pokonywaniu trudności związanych z adaptacją i doskonaleniem czynności samoobsługowych.

Dzieci przychodzą z różnych środowisk rodzinnych. Nie oczekujmy od nowych przedszkolaków pełni samodzielności, nie wyręczajmy ich w pośpiechu, jak to często robią rodzice, ale zadbajmy o dobry przykład i stawiajmy zadania na miarę możliwości dzieci, dbając jednocześnie o to, by stawiane przez nas wymagania były spójne z wymaganiami domu rodzinnego. Współpraca rodziców z gronem pedagogicznym, przejawiająca się poprzez wyznaczanie tych samych celów i bycie konsekwentnym, znacznie przyspieszy rozwój samodzielności dzieci powierzonych naszej opiece. Chociaż każde dziecko rozwija się według indywidualnego rytmu, to jednak kształtując umiejętności samoobsługowe naszych przedszkolaków, powinniśmy mieć świadomość tego, co dziecko powinno osiągnąć w danym przedziale wiekowym, czego powinniśmy od niego oczekiwać. Zaległości w opanowaniu podstawowych umiejętności samoobsługowych niewątpliwe będą utrudniały nabycie bardziej złożonych.

Umiejętności samoobsługowe dziecka 3-letniego – maluch potrafi:

POLECAMY

  • rozsunąć zamek w kurtce, rozpiąć ubranie zapięte na zatrzaski, włożyć skarpetki, rozpiąć duże guziki, zdjąć luźną bluzę wkładaną przez głowę i rozpięte części ubrania, włożyć półbuty z pomocą dorosłego, włożyć kurtkę lub bluzę rozpinaną z przodu, włożyć kapcie,
  • zamieszać łyżeczką w kubeczku, nadziać jedzenie na widelec i wziąć do ust, doskonali te umiejętności w zabawie i podczas posiłków,
  • zgłaszać potrzeby fizjologiczne, załatwić się do toalety i spuścić wodę,
  • odkręcić kran i nalać wodę do kubka,
  • myje ręce, nie mocząc ubrania, i wyciera je ręcznikiem,
  • stara się wyręczać dorosłych w prostych czynnościach, np. podaje różne przedmioty.

Umiejętności samoobsługowe dziecka 4-letniego – średniak potrafi:

  • samodzielnie zjeść posiłek, posługując się przy tym sprawnie łyżką i widelcem,
  • umyć samodzielnie twarz i ręce,
  • włożyć przez głowę luźną bluzę, założyć spodnie, zapinać ubrania na zatrzaski, buty na przylepce, wkładać rękawiczki z jednym palcem,
  • wydmuchiwać nos w chusteczkę,
  • pełni okazjonalne dyżury, pracując na rzecz innych.

Umiejętności samoobsługowe dziecka 5–6-letniego – starszak...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI