Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

15 czerwca 2018

NR 38 (Czerwiec 2018)

Motyle i owady – przyroda naszych ogrodów i łąk

0 25

Inspiracją do czerwcowych ćwiczeń z zakresu arteterapii jest motyl bielinek kapustnik. To najbardziej rozpoznawalny polski motyl, chociaż ostatnio coraz rzadziej widziany na naszych polach i w ogrodach. Dla rolnika jest to pasożyt, szkodnik, intruz... 
A może warto przyjrzeć mu się z nieco innej perspektywy? Pochylić się nad nim i dostrzec jego piękno w białych skrzydłach z ciemnymi plamami czy drobnymi czarnymi kropeczkami na ich skraju? Namawiamy Was do dostrzegania piękna w motylach, owadach, zwierzętach, przyrodzie i ludziach oraz w samym sobie. Pochylajcie się nad dziećmi, dostrzegając w nich dobro i piękno każdego dnia. Uczcie dostrzegać je również w sobie! Akceptujcie siebie nawzajem!

Zaprezentowane tutaj ćwiczenia można modyfikować i dobierać w zależności od wieku, potrzeb i możliwości dzieci. Inspiracją do ćwiczeń jest Dzień Motylka Kapustnika, który wypada 30 czerwca. 

Scenariusze z okazji Dnia Motylka Kapustnika

Cele operacyjne •     dziecko słucha, ogląda, rozmawia na dany temat,
•     rysuje, wycina, maluje, wypełnia kolorem, odrysowuje, przykleja,
•     tańczy,
•     odpowiada na pytania,
•     bierze udział w zajęciach zgodnie z poznaną zasadą
Zadania •     rozwijanie samoświadomości,
•     rozwijanie wrażliwości na przyrodę,
•     rozwijanie empatii,
•     rozwijanie refleksyjności,
•     pokonywanie ograniczeń,
•     dostrzeganie bycia życzliwym,
•     dostrzeganie poczucia bycia szczęśliwym,
•     dostrzeganie poczucia bycia zadowolonym,
•     dostrzeżenie poczucia kontroli,
•     dostrzegania poczucia przynależności
Pomoce i materiały dydaktyczne Sztywna folia z narysowanymi skrzydłami (marker niezmywalny), markery do płyt CD, farby do malowania palcami, dozowniki, fartuszki, ubrania do zabrudzenia, szablon skrzydeł, brystole, pudełka po butach, kolorowy papier, bibuła, szablony motyli, nożyczki, rulon papieru, pastele olejne, karteczki w białym kolorze, sznurek, klej

Przebieg zajęć

Powitanie: Wprowadzenie dzieci do tematyki zajęć z okazji Dnia Motylka Kapustnika.

Ćwiczenie 1: Uśmiech i dobre słowo 

Dzieci siedzą na dywanie. 
Zadanie: Stań z innymi na dywanie. Przywitaj się z innymi w sposób delikatny. 
Podsumowanie ćwiczenia: Jak się czułeś w tym ćwiczeniu? W jaki sposób przywitałeś się w nim z innymi? Która forma powitania podobała Ci się najbardziej?

Ćwiczenie 2: Motyle

Wprowadzenie w tematykę. 
Materiały: Nauczyciel przygotowuje wcześniej lupy dla każdego dziecka.
Zadanie: Usiądź na dywanie, weź lupę do ręki i pooglądaj przez nią ilustracje przedstawiające różne gatunki motyli. Przyjrzyj im się uważnie: jak wyglądają, jakiej są wielkości, jaki mają kształt, jaki kolor mają ich skrzydła oraz jak wyglądają pozostałe części ich ciała. Następnie pomyśl, jak one mogą się poruszać, komunikować z innymi, jak pić nektar z kwiatu, w jaki sposób przemieszczać. Pomyśl, co jest Ci bliskie w ich sposobie bycia – i kiedy już wiesz, zacznij powoli poruszać się po sali tanecznym ruchem. Potraktuj taniec jako symbol swojej wolności.
Podsumowanie: Jak się czułeś w tym ruchu? Co było w nim ważnego dla Ciebie? Jaką on miał dla Ciebie wartość? Co jeszcze z niego zabierasz do swojego życia?

Ćwiczenie 3: Motylem być

Przed dziećmi leżą przygotowane z brystolu szablony z częściami motyla: skrzydła, czułki, głowa wraz z tułowiem, odwłokiem i odnóżami. Proponowane szablony mogą się różnić między sobą kształtem poszczególnych elementów. 
Materiały: Farby, pędzle, ołówki, pojemniki na wodę, ceratki na stoliki, fartuszki dla dzieci, kleje, taśmy klejące.
Zadanie: Pomyśl o sobie jak o motylu. Przyjrzyj się wszystkim materiałom, które masz przed sobą, wybierz dla siebie te elementy, które najbardziej przyciągają Twoją uwagę, i stwórz z nich swój autoportret, składając i przyklejając poszczególne elementy w jedną całość: swoje wyobrażenie siebie jako motyla – Ty jako motyl. Podejmij decyzje dotyczące barw i innych elementów. Zaprezentuj swojego motyla innym. Jakim jesteś motylem? Co odróżnia Cię od innych? Gdzie go umieścisz w sali? Jakie detale przyciągają najbardziej Twoją uwagę? Jakim jesteś motylem? Co szczególnego Cię wyróżnia? Co chciałbyś jeszcze o sobie pozytywnego powiedzieć?

Ćwiczenie 4: Motyli ogród

Dzieci siedzą przy złączonych stołach. Przed nimi leżą tekturowe pudełka, kolorowa bibuła, kolorowy papier, druciki, patyczki, nożyczki, klej.
Materiały: Nauczyciel wcześniej przygotowuje pudełka po butach.
Zadanie: Wybierz sobie odpowiednie miejsce przy stole, tak abyś swobodnie położył obok siebie pudełko i inne materiały plastyczne. Następnie, wykorzystując tekturowe pudełko i inne materiały plastyczne, stwórz własny ogród spokoju. Zastanów się, jaki będzie miał układ. Co będzie się w nim znajdować? Jakie rośliny będą w nim rosnąć? Co będzie w nim niezbędnego, aby dać Ci spokój?
Podsumowanie: Jak wygląda Twój ogród? Co dla Ciebie jest najważniejsze w tym ogrodzie? W jaki sposób osiągasz spokój w swoim życiu? 

Ćwiczenie 5: Na skrzydłach 

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom znaczenie słowa manifest. Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi leżą papierowe skrzydła i materiały plastyczne. 
Materiały: Wcześniej przygotowane z brystolu szablony ze skrzydłami motyla, jak również stare czasopisma, klej, nożyczki, 
kredki, dziurkacz, gumka. 
Zadanie: Potraktuj skrzydła jako formę, na której można wyrazić swój manifest (wyrażenie punktu wid...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy