Struktura geometryczna składanej kartki, kwadratu, prostokąta, koła, trójkąta służyć może także do wielu ciekawych zabaw rozwojowych, w sposób szczególny angażując dziecko do aktywności matematycznej. Składanie płaszczyzny origami to naznaczenie miejsc wklęsłych i wypukłych, które dzielą powierzchnię kartki na różne mniejsze pola – figury. Ich czytanie, wyodrębnianie, klasyfikacja, kolorowanie, rozróżnianie, wycinanie to ciąg aktywności matematycznych dzieci bardzo przez nie lubianych, które zwykle nadają zabawie badawczy charakter związany z własnym innowacyjnym działaniem, prowadzącym do utworzenia niepowtarzalnych dzieł. Szczególnie w pierwszych fazach składania, gdy sprawność rąk i wyobraźnia nie pozwalają jeszcze na wydobycie możliwości złożenia bardziej wyrafinowanego modelu, zabawa z pozaginaną płaszczyzną i geometrycznymi formami w niej wpisanymi jest niezwykle emocjonująca. Dziecko otrzymuje bowiem przekaz od nauczyciela, że złożył prawidłowo papier, aby wykorzystać go do dalszego działania o innym charakterze. Wszystkie czynności dziecko odczuwa jako potrzebne, a sens działania przekłada się na wielką radość z odkrywania nowych form.
Już w grupie...
Matematyczne składanki. Origami jako narzędzie zabaw dydaktycznych w przedszkolu
Sztuka składania papieru to nie wyłącznie zbiór modeli, figurek, postaci, które dzieci tworzą, bo eksplorują dany krąg tematyczny w przedszkolu. Składanie jest czynnością potrzebną do bardzo wielu samodzielnych działań, których wynikiem wcale nie musi stać się model origami.