Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie , Otwarty dostęp

19 maja 2021

NR 66 (Maj 2021)

Malujemy jak van Gogh

0 190

Wiem z całą pewnością, że mam zmysł koloru i że rozwija się on coraz bardziej. Wiem też, że mam malarstwo we krwi.
Vincent van Gogh 

Cel ogólny zajęcia
Wsparcie całościowego rozwoju dziecka poprzez inspirowanie działań twórczych dziełami wielkich mistrzów malarstwa
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • maluje, 
  • tańczy, spaceruje. 

W obszarze emocjonalnym dziecko:

POLECAMY

  • reaguje na sztukę,
  • odczuwa satysfakcję i radość z efektów podejmowanych działań twórczych, 
  • dostrzega emocjonalną wartość przyrody, 
  • wyraża swoją indywidualność poprzez kolor, kształt, kompozycję. 

W obszarze społecznym dziecko: 

  • obdarza uwagą dzieci i dorosłych, 
  • koncentruje się na własnych czynnościach  twórczych. 

W obszarze poznawczym dziecko:

  • ma świadomość istnienia wybranych faktów z życia i twórczości Vincenta van Gogha, 
  •  wypowiada się na temat treści obrazu, jego kolorystyki, kompozycji, nastroju, 
  • realizuje własną wizję plastyczną

Metody i formy pracy na zajęciach

  • technika malarska: martwa natura, 
  • rozmowa, 
  • taniec integracyjny, 
  • zabawa twórcza
Narzędzia, materiały
  • sztaluga, farby plakatowe w ograniczonej palecie barw, klej biurowy, pędzle, kartony, fartuszki, kompozycja kwiatowa w wazonie (słoneczniki), reprodukcja Martwa natura: wazon z dwunastoma słonecznikami, przedmioty w żółtym kolorze, albumy malarstwa
Literatura: P. Bonafoux Van Gogh, R. Dickins Poznajemy arcydzieła. Przewodnik po sztuce
Organizacja sali: przy stolikach przygotowane materiały do zajęć plastycznych

Przebieg zajęć

  • Poznajemy Vincenta van Gogha – przybliżenie sylwetki malarza, opowiadanie nauczyciela ilustrowane obrazami twórcy. 

Dzisiaj zapraszam was na spotkane z niezwykłym dziełem wyjątkowego artysty. Malarz, o którym wam opowiem, był człowiekiem niezwykłym, obdarzonym wielkim talentem. Namalował w swoim życiu ponad osiemset obrazów i żadnej ze swoich prac nie sprzedał za swojego życia. Zanim został malarzem, próbował swoich sił jako pastor, jako młody chłopak osadził się w zagłębiu węglowym, gdzie oprócz nauki katechizmu uczył dzieci biednych górników czytania i pisania, pielęgnował też chorych. Nie został jednak pastorem. Pracował również w handlu dziełami sztuki, gdzie pokochał świat obrazów. Dużo podróżował, znał biegle dwa języki – francuski i angielski. W swoim życiu spotkał wielu artystów, chciał uczyć się od najlepszych, wybrał jednak swoją drogę. 

Vincent van Gogh miał w swoimi życiu jedno wielkie marzenie: chciał malować, ale chciał malować inaczej niż wszyscy. Pragnął, żeby jego obrazy przemawiały do ludzi, wywoływały w nich określone uczucia. Jego marzenie z czasem przerodziło się w wielką pasję, która wypełniła całe jego życie. Nigdy nie założył rodziny, nie miał żony ani dzieci, ale miał coś, co stanowiło najważniejszą rzecz w jego życiu – wielką pasję do malowania. Gdy malował, zapominał o całym świecie, nie jadł, nie spał, nie spotykał się z nikim. Nie szukał powodzenia, bo nie malował dla zarobku – wiedział, że i tak nikt nie kupu-
je jego obrazów. 

Z powodu swojej pasji często był uważany za dziwaka, nie wszyscy go rozumieli, często okazywano mu lekceważenie, wyśmiewano go, omijano. Vincent był biedakiem, nie miał pieniędzy na wykształcenie malarskie, modeli, którzy by mu pozowali, farby i płótna. Sam musiał pozować do swoich portretów, oglądając się w lustrze (Autoportret). Jego najwierniejszym przyjacielem, na którego zawsze mógł liczyć, który dostarczał mu pieniądze, był jego młodszy brat Teo. Napisał do niego wiele listów, które stały się dokumentacją jego życia. 

Van Gogh malował inaczej niż wszyscy. Zachwycał się np. kolorami nocy (Nocna kawiarnia, Gwieździsta noc). Opowiada się często, że aby malować nocą, van Gogh wkładał kapelusz z umocowanymi na nim świeczkami. 

Często mam wrażenie, że noc jest bogatsza kolorystycznie od dnia, noc jest kolorowa intensywnymi fioletami, błękitami i zieleniami. 

Jego marzeniem było założenie domu dla artystów – Pracowni Południa. Aż wreszcie znalazł takie miejsce. Przyjechał do Arles na południu Francji, gdzie zachwycił się barwami przyrody. Tam pracował całe dnie. Co rano wstawał przed świtem, wędrował kilka kilometrów w poszukiwaniu pięknych miejsc, czasami pięćdziesiąt razy przyglądał się jakiemuś pejzażowi, studiował każdy szczegół, aby oddać na płótnie jego urodę. Potem malował, pracując cały dzień, nie ruszając się z miejsca. Codziennie malował jeden obraz (Żniwa). Ludzie nie rozumieli jego pasji, w miasteczku nazywali go „Fou Roux”, czyli rudy wariat. Gdy był w Prowansji, znalazł i pomalował wymarzony dom w kolorze żółtym, w dekoracji skromnego wnętrza domu też dominował ten kolor (Pokój artysty). 

Kiedy przyjechał do niego jego przyjaciel, malarz Paul Gauguin, myślał, że jego marzenia wreszcie się spełnią, ale artyści bardzo się pokłócili. Przyjaciel, na którego tak długo czekał, odjechał. Vincent ze złości, żalu i rozpaczy okaleczył się (Autoportret z zabandażowanym uchem). Długo nie mógł pogodzić się z odejściem przyjaciela. Po rozstaniu zostało mu jego puste krzesło (Fotel Gauguina), żal, smutek i rozczarowanie. Wyczerpany trafił do szpitala, gdzie spędził ostatni rok swojego życia. 

Po śmierci malarza zorganizowano wystawę jego obrazów. Zachwycił świat swoim talentem, jego dwa obrazy to jedne z najdroższych dzieł malarskich. Jedno z nich wam teraz przedstawię. Zapraszam do galerii. 

  • Spacer do galerii – taniec integracyjny „Bravado”. 
  • Znawca sztuki – rozmowa kierowana inspirowana dziełem malarskim. 
    •     Jakie kwiaty przedstawia obraz? 
    •     Co swoim kształtem przedstawiają słoneczniki? 
    •     Ile kwiatów znajduje się w wazonie? 
    •     Czy wszystkie kwiaty wyglądają tak samo? 
    •     Jaki kolor dominuje w obrazie? 
    •     Z czym wam się kojarzy kolor żółty? 
    •     Jaki nastrój wywołuje w was ten obraz? 
    •     Gdzie umieszczony jest autograf artysty? 

Ciekawostki na temat obrazu uzupełniające wypowiedzi dzieci: 

–  Słoneczniki to seria obrazów przedstawiających martwą naturę. Autor wykonał wiele wersji obrazów, poszukując wciąż najsilniej oddziałujących połączeń koloru, zestawiając tło z żółtymi kwiatami. Obrazy miały być dekoracją „Żółtego domu”, który malarz przygotowywał dla artystów. 
–  Sypialnia będzie Gauguina, jeśli przyjedzie, będzie miała na białych ścianach dekorację z wielkich żółtych słoneczników. 
–  We Francji malarz zafascynował się obfitością słońca prowansalskiego lata. Dwa obrazki z serii Słoneczniki są zatytułowane Małe obrazki słońca. 
–  Słoneczniki to symbol radości, energii, siły i szczęścia. 
–  Słoneczniki przedstawione są w różnych stadiach wzrostu, niektóre kwiaty więdną – prawdopodobnie artysta rozmyślał o kruchości życia. 
–  Barwy w obrazie miały wywoływać określone nastroje odbiorcy. 
–  Obraz emanuje ciepłem i optymizmem. 
–  Van Gogh podpisywał swoje obrazy samym imieniem Vincent. 
–  Obraz został sprzedany za mniej więcej 40 milionów dolarów.

  • Tropiciele koloru – spacer po sali, poszukiwanie przedmiotów w kolorze żółtym. 
  • Co wiemy o żółtym kolorze? – przekazanie informacji na temat barwy podstawowej, zabawa twórcza – wymyślanie nazw dla barwy żółtej. 

 Ciekawostka: Vincent van Gogh był uważany za największego kolorystę w światowej historii sztuki. Cieszyło go zestawianie barw, kolor sprawiał mu radość, dostrzegał go nie tylko w przyrodzie, ale też w zwykłych przedmiotach. Żółty był jego ulubionym kolorem, odnajdziemy go głównie w jego późnych obrazach. Malował nim łany zbóż, niebo siewców, kosiarzy. Optymistyczna barwa żółta użyta do malowania Słoneczników to wyraz optymizmu malarza na myśl o wspólnej pracy z przyjacielem. 

Słońce, światło, z braku innych lepszych określeń muszę używać słowa żółty, żółty bladosiarczany, żółtocytrynowy, bladozłoty. Jakże piękny jest żółty. 
    
Spróbujmy jak malarz nazwać barwę żółtą, która widnieje na zgromadzonych przez was przedmiotach. 

  • Malujemy jak van Gogh – malowanie martwej natury. 

Ułożenie kompozycji z pięciu słoneczników w wazonie. Ustawienie jej na jasnoniebieskim tle. Malowanie martwej natury. Pokazanie, jak uzyskać splot krzyżykowy do wypełnienia tła. 

Gotowe obrazy naklejamy na jasne passe-partout. Tak przygotowane małe dzieła mogą ozdobić na stałe przedszkolny korytarz lub być doskonałym prezentem dla najbliższych. 
 

Przypisy