Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

9 czerwca 2020

NR 57 (Czerwiec 2020)

Lwy - konspekt zajęć

23
Wiek od 3 lat
Cel ogólny  Wsparcie całościowego rozwoju w oparciu o zabawy z kartką papieru 
Cele 
szczegółowe 

W obszarze fizycznym dziecko:

  • dotyka, spaceruje, pląsa, biega, skrada się,
  • stawia stopę na kartce – raz lewą, raz prawą, wykonuje skłon, kreśli kreski i kontury,
  • układa, przesuwa, wycina, konstruuje, przylepia.

W obszarze emocjonalnym dziecko:

  • cieszy się, śmieje, zaskakuje, nie dowierza, odczuwa niepewność,
  • wyraża radość poprzez wspólne formy przyjęte w przedszkolu i indywidualnie,
  • wyraża zadowolenie, zachwyt.

W obszarze społecznym dziecko: 

  • czeka na swoją kolej, przyjmuje plan działania, wymienia się materiałami,
  • pomaga i współdziała, respektuje plan działania,
  • pracuje w parze i w grupie, wyraża podziękowanie za wspólną zabawę i pracę.

W obszarze poznawczym dziecko:

  • przelicza, szacuje, klasyfikuje, porównuje,
  • konstruuje obraz, wykorzystuje znaczenie pojęć: od – do, prawa, lewa, bliżej, dalej,
  • rozmawia, tworzy wypowiedzi na temat efektu swojego działania, nadaje znaczenie efektom swojego działania, zadaje pytania, wyjaśnia, słucha, podejmuje decyzje, czyta obraz
Metody Wybrane techniki systemu Edukacja przez ruch
Narzędzia, materiały Papier pakowy – tyle arkuszy, ile grup dzieci (4-osobowych), kleje, kredki pastelowe kolorowe, 
kartki białe A4 dla każdego dziecka, taśma malarska, nożyczki dla każdego dziecka, odtwarzacz CD lub komputer, dwa utwory (melodia skoczna A i spokojna B)


Planowane sytuacje edukacyjne (dzień pierwszy) 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wielki kot”. Dzieci biegają po całej sali, skaczą, pląsają w rozsypce. W tle muzyka B. Na podłodze leżą przylepione kartki A4 dla każdego dziecka. Na wyraźny sygnał nauczyciela dziecko wchodzi w rolę wielkiego kota i skradając się jak kot, zatrzymuje się przy kartce, stawiając na niej np. nogę lewą, nogę prawą. Po kilkukrotnej powtórce zabawy dzieci stawiają stopę na kartce ostatni raz i odrysowują ślad swojej stopy.  
     
  2. Badawcza zabawa konstrukcyjna „Zamieniamy ślad w lwa”. Dzieci składają kartkę A4 na pół. Przecinają kartkę w miejscu zgięcia, najlepiej w parach – jedno dziecko trzyma rozłożoną kartkę, a drugie przecina ją po widocznym śladzie zgięcia. Bawią się tak powstałymi elementami. Przesuwają np. pół kartki ze śladem pięty do kolegi i porównują wielkości, nadają znaczenie powstałym obrazom, śmieją się, cieszą (np. grzybek, otwarta portmonetka, torba na zakupy, łopatka). Nauczyciel zaprasza do zamiany śladu w lwa. 
     
  3. Ćwiczenie grafomotoryczne. Rytmiczne kreślenie brązowych kresek od pętli do krawędzi kartki. Konstrukcja głowy. Rytmiczne kreślenie odbywa się przy dźwiękach melodii A, przy czym nauczyciel zmienia tempo, wypowiada się kropka – kreska, aby w rytm jego wypowiedzi dzieci mniej sprawne manualnie mogły wykonywać ćwiczenie. 
     
  4. Ćwiczenie konstrukcyjne. Po wykreśleniu kresek dzieci nacinają narożniki kartki, nadają znaczenie powstałej formie, np. most, wejście do jaskini, grzywa lwa. Samodzielnie konstruują dalej głowę lwa, np. doklejają uszy, rysują oczy, nozdrza itd. 
     
  5. Prezentacja. Nauczyciel zaprasza dzieci do przedstawienia swoich dzieł i rozmowy o nich. Wprowadza przy tym małe elementy ćwiczeń matematycznych, np. układanie głów lwów od najmniejszej do największej, parami itd. Zapowiada, iż w kolejnym dniu dzieci spróbują zbudować tułów lwa.

Planowane sytuacje edukacyjne (dzień drugi) 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne. Rytmiczne kreślenie żółtych kresek od pętli do krawędzi kartki. Konstrukcja tułowia. Rytmiczne kreślenie odbywa się przy dźwiękach melodii A, przy czym nauczyciel zmienia tempo, wypowiada się kropka – kreska, aby w rytm jego wypowiedzi dzieci mniej sprawne manualnie mogły wykonywać ćwiczenie. 
     
  2. Ćwiczenie konstrukcyjne. Po wykreśleniu kresek dzieci nacinają narożniki kartki, nadają znaczenie powstałej formie, np. most, wejście do jaskini, część lwa... może tułów. Odcinanie tego, co nie jest tułowiem. 
     
  3. Ćwiczenia kompozycyjne. Dzieci układają na dużym arkuszu papieru w grupach np. po cztery głowy lwów oraz tułowia i przyklejają je. Samodzielnie kończą swoje dzieła. 
     
  4. Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń w rytmicznym mazaniu. Dzieci skaczą, pląsają po całej sali w rytm melodii A. Na wyraźny znak nauczyci...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy