Kiedyś będę czytać!

Edukacja przedszkolna

W bieżącym numerze prezentujemy kształcenie umiejętności opisanych w 14. obszarze działalności edukacyjnej przedszkola, określonym  w podstawie programowej wychowania przedszkolnego jako: tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania). Propozycja kształcenia umiejętności: dziecko interesuje się czytaniem, układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać.

Analizując zapis umiejętności opisanej w podstawie programowej, należy przypomnieć, że jest to umiejętność finalna, którą powinno opanować dziecko na koniec edukacji przedszkolnej, czyli przed rozpoczęciem nauki w klasie I. Proces, który ma doprowadzić do gotowości czytania, której wyznacznikiem jest m.in. układanie prostych wyrazów i odczytywanie ich, jest bardzo złożony. Należy też przypomnieć, że pojęcie gotowości do jakiegokolwiek uczenia się odnosi się do takiego stadium w rozwoju dziecka, w którym z łatwością uczy się czegoś nowego, bez napięcia emocjonalnego, które zawsze towarzyszy zadaniom zbyt trudnym, przekraczającym możliwości na danym etapie. 

POLECAMY

Jakimi zatem właściwościami powinien cechować się rozwój dziecka, aby możliwe było mówienie o jego gotowości do czytania? Dziecko powinno widzieć różnice między czytaniem a opowiadaniem, między obrazkami a tekstem, między znakami w tekście a wypowiadanymi słowami. Ponadto dziecko powinno wiedzieć, po co ma się uczyć czytać i jaka jest wartość czytania. Do rejestru właściwości należy dołożyć jeszcze: umiejętność różnicowania kształtów, dźwięków, wyszukiwania różnic i podobieństw na obrazkach, między znakami. Konieczne jest także bogate słownictwo, umiejętność wypowiadania się na tematy bliskie maluchowi. Powyższy rejestr pokazuje, że przygotowanie dziecka do czytania polega na kształtowaniu takich umiejętności, które stanowią szeroką podstawę do nauczania czytania. Ich rozwijanie powinno następować od pierwszych chwil pobytu dziecka w przedszkolu.

Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka

Jeśli w domu rodzinnym maluch obcował z książką, słuchał bajek, opowiadań dorosłych np. na dobranoc, to jest to już podstawa do kontynuacji działań w przedszkolu, których celem jest rozwijanie zainteresowania czytaniem. Dzieci 3-letnie, które wcześnie przechodzą inicjację literacką, bardzo chętnie słuchają opowiadań nauczyciela. Często same proszą o przeczytanie przez nauczyciela przyniesionej książeczki. Praca z trzylatkiem w zakresie kształcenia przywołanej umiejętności to organizacja różnorodnych zabaw, zajęć, które pozwolą na rozbudzenie zainteresowania książką, rozwijanie całego spektrum właściwości m.in. w zakresie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej, wzrokowo-słuchowej, bogactwa słownictwa. Dobre przygotowanie analizatorów, organizacja czytelnictwa od najmłodszych lat pobytu dziecka w przedszkolu to baza do rozwijania zainteresowania czytaniem. Jeśli maluch wykazuje chęć pozna...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI