Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obchody dni szczególnych

23 lutego 2021

NR 63 (Luty 2021)

Dzień pisarza

Cel ogólny zajęcia 

Wsparcie całościowego rozwoju w trakcie zajęć dotyczących zawodu pisarza, jego pracy i dzieł

Cele operacyjne, doświadczenia dzieci

W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • porusza się w obrębie dużej i małej motoryki, 
  • naśladuje ruchem,
  • koordynuje ruch ze wzrokiem i słuchem.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • wyraża zaciekawienie czynnościami, które wykonuje pisarz  wyraża podziw dla pisarzy,
W obszarze społecznym dziecko: 
  • współpracuje w parze, 
  • współpracuje w małej grupie, wykonując wspólne zadanie,
  • bawi się samodzielnie, organizuje swoja pracę. 
W obszarze poznawczym dziecko:
  • nazywa czynności , które wykonuje pisarz, 
  • odróżnia słowo od zdania, ma świadomość ich znaczenia,
  • tworzy historie na podstawie ilustracji,
  • reaguje na nowe słowa,
  • dopasowuje,
  • uważnie słucha,
  • uzasadnia swój wybór
Metody, techniki
  • zabawy naśladowcze,
  • burza mózgów,
  • szukanie z ćwiczeniem orientacji w przestrzeni,
  • ćwiczenia z chustą Klanzy,
  • przestrzenna gra planszowa,
  • tor przeszkód,
  • relaksacja
Narzędzia, materiały: 
  • wiersz pt. Mały pisarz Leszka Sulimy Ciundziewickiego,
  • małe ilustracje owoców (jabłka, gruszki, banany i truskawki),
  • opcjonalnie wiersz Na straganie Jana Brzechwy,
  • zdjęcia wybranych pisarzy z ilustracjami ich najsłynniejszych bohaterów,
  • chusta Klanzy, 
  • karty z gry „Dixit”,
  • czerwone i zielone pióra wycięte z kolorowych kartek w liczbie zgodnej z liczbą dzieci lub gotowe kolorowe piórka,
  • zdjęcie (lub filmik) pióra w kałamarzu z atramentem oraz jak się nim posługiwano,
  • kostka do gry (może być duża), znaczniki pól na dywanie, zadania ukryte pod polami w liczbie zgodnej z liczbą pól,
  • ilustracje pokazujące pary przyjaciół w kopertach w liczbie zgodnej z liczbą dzieci,
  • elementy do toru przeszkód, tj. pachołki, guma gimnastyczna, obręcze, tunel, hula-hoop, szarfy,
  • kartki i kredki,
  • odznaki Młodych Pisarzy

Grupa wiekowa

Sześciolatki

 

Przebieg zajęć

  • Przywitanie z dziećmi – pisanie palcami po plecach.

Dzieci chodzą po sali w rytm muzyki. Nauczyciel podpowiada, jak mogą się poruszać, np. jak motyle, jak ptaki, jak bociany, jak węże itp. Kiedy muzyka cichnie, dziecko wita się z najbliżej stojącym kolegą lub koleżanką, a następnie maluje na jego plecach to, co kojarzy mu się z tą osobą, np. słońce, kwiat, serce, auto, dom, nutkę itp. Jak pisarz opisuje tę osobę za pomocą symbolu. Kiedy muzyka powraca – kontynuujemy zabawę, kiedy cichnie – ponownie dzieci się ze sobą witają w taki sam sposób. 

  • Kim jest pisarz?

Rozmowa z dziećmi o zawodzie pisarza. Czym się zajmuje? Na czym polega jego praca? Co zawdzięczamy pisarzom? Z czym dzieciom kojarzy się zawód pisarza? Gdzie pracuje? Lekarz w szpitalu, nauczyciel w przedszkolu, strażak w remizie, a pisarz? 

  • Wspólne wysłuchanie wiersza Mały pisarz.

 

  • Omówienie wiersza.
    • Co może pisać pisarz?
    • Co to jest wena?
    • Co to znaczy, że wena może kogoś opuścić?
    • Co to jest słowo i zdanie? 
    • Co to jest dzieło? 
    • Czy dzieci znają jakieś wytwory pisarskie?
  • Zabawa ruchowa – gonitwa słów.

Dzieci zamieniają się w różne słowa. Aby było to proste i łatwe do zapamiętania, przygotuj karteczki, które będą określały te słowa, np. ilustracje różnych owoców, tj. gruszki, jabłka, truskawki i banany. Każde z dzieci staje się jakimś słowem-owocem. Wszyscy siedzą w kole oprócz jednego z dzieci, które siedzi pośrodku. Warto oznaczyć miejsca siedzące, np. poprzez poduchy lub krzyżyki zaznaczone na podłodze. Maluch, który jest w środku, mówi: Miejscami zamieniają się słowa… gruszki! Dzieci, które są gruszkami, muszą wstać i zmienić miejsce, tymczasem dziecko, które było w środku, również znajduje sobie miejsce. Jeden z uczestników znów zostanie w środku i teraz on mówi, które słowa się ze sobą zamieniają. 
Przy okazji tej zabawy możesz przeczytać dzieciom wiersz Na straganie Jana Brzechwy.
Dla urozmaicenia tej zabawy i utrwalenia pojęć „słowo” i „zdanie” możesz podzielić dzieci na słowa z konkretnego zdania, np. „Chłopiec”, „biegnie”, „w lesie”. Po przemieszaniu ich w zabawie każdy po kolei mógłby powtórzyć, jakim jest słowem, aby zobaczyć, jak teraz ułożyłyby się zdania. Na koniec poproś dzieci, aby ustawiły się w taki sposób, aby stworzyć trzyosobowe zespoły tworzące po kolei zdanie „Chłopiec biegnie w lesie”.

  • Sylwetka pisarza.

Przygotuj zdjęcia prezentujące kilku autorów znanych dzieciom bajek, które omawialiście wspólnie na przestrzeni ostatniego półrocza lub które dzieci mogą znać na pewno, np. Alan Aleksander Milne (Kubuś Puchatek), Wanda Chotomska (Jacek i Agatka), Jan Brzechwa (Kaczka Dziwaczka), Hans Christian Andersen (Brzydkie kaczątko), Walt Disney (Myszka Miki), Janina Porazińska (Dorotka), Julian Tuwim (Lokomotywa). Na każdym zdjęciu umieść znacznik, który wskazuje na bajkę, którą autor napisał (analogicznie Kubuś Puchatek, Jacek i Agatka itd.). 
Porozmawiaj z dziećmi o tych pisarzach: Czego potrzebowali, aby napisać swoje bajki? Czy potrzebowali specjalnego wozu? Narzędzi? Czy noszą specjalny mundur? Nie! Pisarzem może być każdy! Nawet ty, ja i wy!

  • Zabawa ruchowa – bajkowy miszmasz.

Porozmawiaj z dziećmi o ich ulubionych bajkach, ale nie kreskówkowych! Możesz dowiedzieć się tego już dzień wcześniej, aby przygotować się do zajęć. Rozłóż chustę Klanzy i poproś dzieci o złapanie jej za uchwyty.
 

  • Wspólne tworzenie opowieści.

Przygotuj na zajęcia narzędzie, które przypomina karty z popularnej gry „Dixit”, lub te właśnie karty, jeżeli masz do nich dostęp. Usiądź z dziećmi wokół kolorowej chusty Klanzy. Na środku ułóż odwrócone karty. Każde z dzieci po kolei odsłania jeden z obrazków i mówi, co na nim widzi. Wykorzystaj ten element do opowiadania dalszych losów wybranego przez wszystkich bohatera, o którym chcą wspólnie stworzyć bajkę. Może to być znana postać ze świata literatury, możecie stworzyć kogoś zupełnie nowego. Najprawdopodobniej sama będziesz ukła...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy