Cel ogólny zajęcia POLECAMY |
Wsparcie całościowego rozwoju w trakcie zajęć dotyczących zawodu pisarza, jego pracy i dzieł |
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci |
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
|
Grupa wiekowa |
Sześciolatki |
Przebieg zajęć
- Przywitanie z dziećmi – pisanie palcami po plecach.
Dzieci chodzą po sali w rytm muzyki. Nauczyciel podpowiada, jak mogą się poruszać, np. jak motyle, jak ptaki, jak bociany, jak węże itp. Kiedy muzyka cichnie, dziecko wita się z najbliżej stojącym kolegą lub koleżanką, a następnie maluje na jego plecach to, co kojarzy mu się z tą osobą, np. słońce, kwiat, serce, auto, dom, nutkę itp. Jak pisarz opisuje tę osobę za pomocą symbolu. Kiedy muzyka powraca – kontynuujemy zabawę, kiedy cichnie – ponownie dzieci się ze sobą witają w taki sam sposób.
- Kim jest pisarz?
Rozmowa z dziećmi o zawodzie pisarza. Czym się zajmuje? Na czym polega jego praca? Co zawdzięczamy pisarzom? Z czym dzieciom kojarzy się zawód pisarza? Gdzie pracuje? Lekarz w szpitalu, nauczyciel w przedszkolu, strażak w remizie, a pisarz?
- Wspólne wysłuchanie wiersza Mały pisarz.
- Omówienie wiersza.
- Co może pisać pisarz?
- Co to jest wena?
- Co to znaczy, że wena może kogoś opuścić?
- Co to jest słowo i zdanie?
- Co to jest dzieło?
- Czy dzieci znają jakieś wytwory pisarskie?
- Zabawa ruchowa – gonitwa słów.
Dzieci zamieniają się w różne słowa. Aby było to proste i łatwe do zapamiętania, przygotuj karteczki, które będą określały te słowa, np. ilustracje różnych owoców, tj. gruszki, jabłka, truskawki i banany. Każde z dzieci staje się jakimś słowem-owocem. Wszyscy siedzą w kole oprócz jednego z dzieci, które siedzi pośrodku. Warto oznaczyć miejsca siedzące, np. poprzez poduchy lub krzyżyki zaznaczone na podłodze. Maluch, który jest w środku, mówi: Miejscami zamieniają się słowa… gruszki! Dzieci, które są gruszkami, muszą wstać i zmienić miejsce, tymczasem dziecko, które było w środku, również znajduje sobie miejsce. Jeden z uczestników znów zostanie w środku i teraz on mówi, które słowa się ze sobą zamieniają.
Przy okazji tej zabawy możesz przeczytać dzieciom wiersz Na straganie Jana Brzechwy.
Dla urozmaicenia tej zabawy i utrwalenia pojęć „słowo” i „zdanie” możesz podzielić dzieci na słowa z konkretnego zdania, np. „Chłopiec”, „biegnie”, „w lesie”. Po przemieszaniu ich w zabawie każdy po kolei mógłby powtórzyć, jakim jest słowem, aby zobaczyć, jak teraz ułożyłyby się zdania. Na koniec poproś dzieci, aby ustawiły się w taki sposób, aby stworzyć trzyosobowe zespoły tworzące po kolei zdanie „Chłopiec biegnie w lesie”.
- Sylwetka pisarza.
Przygotuj zdjęcia prezentujące kilku autorów znanych dzieciom bajek, które omawialiście wspólnie na przestrzeni ostatniego półrocza lub które dzieci mogą znać na pewno, np. Alan Aleksander Milne (Kubuś Puchatek), Wanda Chotomska (Jacek i Agatka), Jan Brzechwa (Kaczka Dziwaczka), Hans Christian Andersen (Brzydkie kaczątko), Walt Disney (Myszka Miki), Janina Porazińska (Dorotka), Julian Tuwim (Lokomotywa). Na każdym zdjęciu umieść znacznik, który wskazuje na bajkę, którą autor napisał (analogicznie Kubuś Puchatek, Jacek i Agatka itd.).
Porozmawiaj z dziećmi o tych pisarzach: Czego potrzebowali, aby napisać swoje bajki? Czy potrzebowali specjalnego wozu? Narzędzi? Czy noszą specjalny mundur? Nie! Pisarzem może być każdy! Nawet ty, ja i wy!
- Zabawa ruchowa – bajkowy miszmasz.
Porozmawiaj z dziećmi o ich ulubionych bajkach, ale nie kreskówkowych! Możesz dowiedzieć się tego już dzień wcześniej, aby przygotować się do zajęć. Rozłóż chustę Klanzy i poproś dzieci o złapanie jej za uchwyty.
- Wspólne tworzenie opowieści.
Przygotuj na zajęcia narzędzie, które przypomina karty z popularnej gry „Dixit”, lub te właśnie karty, jeżeli masz do nich dostęp. Usiądź z dziećmi wokół kolorowej chusty Klanzy. Na środku ułóż odwrócone karty. Każde z dzieci po kolei odsłania jeden z obrazków i mówi, co na nim widzi. Wykorzystaj ten element do opowiadania dalszych losów wybranego przez wszystkich bohatera, o którym chcą wspólnie stworzyć bajkę. Może to być znana postać ze świata literatury, możecie stworzyć kogoś zupełnie nowego. Najprawdopodobniej sama będziesz układać historię na podstawie dziecięcych interpretacji danej ilustracji. Możesz jednak za każdym razem pytać dzieci, czy ktoś ma pomysł, co powinno się wydarzyć teraz na podstawie tego, co zostało właśnie pokazane. Spróbuj prowadzić opowieść w taki sposób, aby się logicznie zakończyła. Jeżeli jednak będzie to trudne, po odkryciu kart przez wszystkie dzieci zapytaj wszystkich, jak według nich ta opowieść powinna się skończyć.
- Pisarskie pióro.
Nauczyciel rozdaje dzieciom zielone i czerwone pióra – mogą być wycięte z papieru, ale można również wykorzystać gotowe kolorowe piórka. Opowiedz dzieciom, że dawno temu do pisania używano piór i kałamarza oraz atramentu. Ilustracja lub filmik mogłyby być pomocne. Dzieci pokazują zielone piórko, kiedy usłyszą zdanie prawdziwe, czerwone, kiedy fałszywe.
Pisarz potrzebuje do pracy ciężarówki. (nie)
Najważniejsza dla pisarza jest wyobraźnia. (tak)
Pisarz nosi specjalny kombinezon. (nie)
Pisarz...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!