Dzieci innych narodowości w nowej rzeczywistości - integracja dzieci Ukraińskich

Materiał PR Aktualności

Kiedy w grupie przedszkolnej pojawia się dziecko, które pochodzi z innego kraju i przejawia inne od przyjętych w naszej społeczności zachowania, z pewnością nasze przedszkolaki będą się mu przyglądać z dużym zaciekawieniem. Obserwując je, będą się zastanawiać, dlaczego nie mówi takim językiem jak my, dlaczego lubi jeść inne potrawy… Czy rzeczywiście jest inne, odmienne od nas?

Co właściwie znaczy „odmienność”? To słowo, za którym kryje się to wszystko, co odbiega od przyjętych w danej kulturze standardów „normalności”.

POLECAMY

„Inne” w oczach dziecka będą osoby niepełnosprawne. „Inny będzie ktoś, kto zachowuje się inaczej”. „Inne” będą dzieci o odmiennym kolorze skóry, mieszkające w innym kraju, jedzące inne potrawy, noszące inne stroje.

O ile nikt z nas nie ma wpływu np. na przynależność do danej grupy, nie może też wybierać koloru skóry ani miejsca urodzenia, to jednak w przypadku cech osobistych czy swoich zachowań jest inaczej. Mamy przecież wpływ na swój sposób ubierania, rodzaj podejmowanych działań, sami decydujemy o swoich przekonaniach, choć często robimy to pod wpływem różnorodnych czynników.

Już od najmłodszych lat dziecko dąży w swoim rozwoju do kontroli nad sobą i własnymi działaniami. Jego autonomia staje się podstawą do kształtowania się poczucia własnej odrębności, świadomości swoich potrzeb, a także pewności siebie oraz takich cech, jak zdolność do dokonywania wyborów, samodzielność, samokontrola i poczucie sprawstwa.

Nasze działania wychowawcze powinny jak najbardziej zmierzać do wspierania gotowości...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI