Co właściwie znaczy „odmienność”? To słowo, za którym kryje się to wszystko, co odbiega od przyjętych w danej kulturze standardów „normalności”.
POLECAMY
„Inne” w oczach dziecka będą osoby niepełnosprawne. „Inny będzie ktoś, kto zachowuje się inaczej”. „Inne” będą dzieci o odmiennym kolorze skóry, mieszkające w innym kraju, jedzące inne potrawy, noszące inne stroje.
O ile nikt z nas nie ma wpływu np. na przynależność do danej grupy, nie może też wybierać koloru skóry ani miejsca urodzenia, to jednak w przypadku cech osobistych czy swoich zachowań jest inaczej. Mamy przecież wpływ na swój sposób ubierania, rodzaj podejmowanych działań, sami decydujemy o swoich przekonaniach, choć często robimy to pod wpływem różnorodnych czynników.
Już od najmłodszych lat dziecko dąży w swoim rozwoju do kontroli nad sobą i własnymi działaniami. Jego autonomia staje się podstawą do kształtowania się poczucia własnej odrębności, świadomości swoich potrzeb, a także pewności siebie oraz takich cech, jak zdolność do dokonywania wyborów, samodzielność, samokontrola i poczucie sprawstwa.
Nasze działania wychowawcze powinny jak najbardziej zmierzać do wspierania gotowości...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.