Gdy wspólnie się bawimy, z nikim się nie droczymy

Przedszkole życzliwych potworków

Witajcie moi drodzy przyjaciele. Tak, mam tu na myśli zarówno dzieci, jak i ich opiekunów. Nie było Was jakiś czas w Przedszkolu Życzliwych Potworów i może najwyższa pora się przypomnieć. Choć chyba najlepiej będzie zajrzeć do wrześniowego numeru „Wychowania w Przedszkolu”, gdzie spotkaliśmy się po raz ostatni podczas zajęć Nie krzyczymy, kiedy chcemy coś powiedzieć, łapki w górę podnosimy. Mam nadzieję, że ta lekcja jest już opanowana, a nawet jeśli tak, to nie zaszkodzi jej od czasu do czasu powtórzyć.

Spotkania w Przedszkolu Życzliwych Potworów mają przede wszystkim wskazać naszym najmłodszym podopiecznym, jak należy się zachować w różnych codziennych sytuacjach. Wyobrażam sobie, że będą to jedne z ich pierwszych lekcji savoir-vivre w przedszkolu, choć jak wiadomo, dobrych manier uczą się praktycznie każdego dnia od swoich opiekunów, a przede wszystkim rodziców.

Zaproponowane do tej pory lekcje z cyklu Przedszkole Życzliwych Potworów podane były metodą storytellingu i tak też będzie w tym przypadku. Wyjątkowa prostota tego sposobu jest niezwykle przyjemna dla dzieci i nad wyraz łatwa w przyswajaniu przekazanej w tej formie wiedzy. Jej atrakcyjność zwiększają gry i zabawy połączone z poruszanym tu tematem. Zastosowane w wybranych momentach opowiadanej przygody przerywniki znacznie zwiększają zainteresowanie podopiecznych, którzy nie tylko słuchają, ale i na bieżąco mają możliwość komentowania opowiadanej historii. Wszystko to razem ma za zadanie możliwie najbardziej wciągnąć słuchających w przedstawianą im historię, z jednoczesnym maksymalnym zaangażowaniem.

Przedszkole Życzliwych Potworów to zbiór scenariuszy lekcji, których zadaniem jest optymalne wsparcie rozwoju sfery emocjonalnej, jak i oczywiście poznawczej. W szczególności jednak kładą one nacisk na sferę społeczną. Przypomnę bowiem raz jeszcze, że z założenia mają pokazywać młodym słuchaczom, w jaki sposób należy się zachowywać w sytuacjach, które zapewne nieraz przytrafią im się w przestrzeni publicznej. A zatem warto ich przygotować na takie wydarzenia.

POLECAMY

Wprowadzenie dla nauczycieli

Zajęcia te zawsze przygotowane są w taki sposób, aby można było je przeprowadzić zarówno w pomieszczeniu zamkniętym, jak i na otwartej przestrzeni. Wydaje mi się jednak, że w przypadku zajęć zimowych, ze względu na pogodę, znacznie lepiej byłoby, gdy odbyły się one w pomieszczeniu, w budynku. Pamiętać jednak należy, że forma storytellingu wymaga od naszych podopiecznych jak największego skupienia, a zatem warto zadbać, by na czas tych zajęć ograniczyć im dostęp do wszystkiego, co mogło by ich rozpraszać i zakłócać zaangażowane uczestnictwo w naszym spotkaniu.

Osobiście uważam, że sama metoda storytellingu, mimo anglojęzycznego nazewnictwa, jest dość dobrze znana współczesnym opiekunom. Gdybym się jednak mylił, dużo informacji na jej temat można znaleźć w internec...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI