Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie , Otwarty dostęp

3 września 2019

NR 49 (Wrzesień 2019)

„Domki – hotele dla owadów” – warsztaty przyrodniczo-społeczne, Czyli rozszerzamy wachlarz form współpracy z rodzicami

312

Każda placówka przedszkolna w ofercie form współpracy z rodzicami ma swoje stałe i sprawdzone formy, które doskonale przyczyniają się do integracji obu środowisk. Nasze przedszkole rokrocznie stara się uatrakcyjnić wachlarz propozycji współpracy skierowanych do rodziców. W tym roku przystąpienie do konkursu grantowego Eko Odkrywcy VI wzbogaciło naszą ofertę o kilka ciekawych i atrakcyjnych wspólnych działań. Od samego początku zależało nam, żeby rodzice aktywnie zaangażowali się w realizację zadań projektowych, mieli wpływ na aranżowanie przestrzeni edukacyjnej w ogrodzie. W tym celu skierowaliśmy do rodziców następujące zadania, gwarantujące im oczywiście dobrowolność uczestnictwa:

POLECAMY

  1. Zaangażowanie w głosowanie internetowe na projekt, który znalazł się w gronie finałowej piętnastki.
  2. Udział w rodzinnym konkursie plastycznym na najciekawszy projekt naszego nowego punktu edukacyjnego „Projekt – oczko wodne”.
  3. Praktyczna pomoc w aranżacji oczka wodnego (m.in. prace ogrodowe, pomoc w zbieraniu materiałów naturalnych, np. otoczaki, kamienie polne).
  4. Udział w warsztatach przyrodniczo-społecznych „Domki – hotele dla owadów” – konstruowanie domków dla owadów.

Ostatnia propozycja okazała się strzałem w dziesiątkę. Domki dla owadów można budować i instalować w ogrodzie przez cały rok, gdyż o każdej porze roku spełniają swoje podstawowe zadanie, a mianowicie chronią i pomagają przetrwać trudne warunki atmosferyczne. Wiosną pozwalają owadom na złożenie w nich jaj, latem chronią je przed burzą, jesienią – przed wiatrem i deszczem, zimą – pomagają przetrwać trudny czas. Skoro nasze leśne oczko miało stanowić dobre centrum obserwacji, wyszłyśmy z założenia, że ustawione pośród roślinności domki tuż nad samym akwenem umożliwią wychowankom doskonałą obserwację owadów, a tych wokół wody nigdy nie brakuje. 

Zadanie wymagające dobrej organizacji i zaangażowania sprawdziło się na tyle dobrze, że na pewno powtórzymy je przy okazji innych przedsięwzięć przyrodniczych organizowanych w przedszkolu. Na bazie doświadczenia pokusiłyśmy się o stworzenie miniporadnika warsztatowego dla wszystkich, którzy zdecydują się na podjęcie tego typu działań w swojej placówce. 

Warsztaty przyrodniczo-społeczne były jednymi z najważniejszych i najbardziej spektakularnych działań w projekcie grantowym i wzbudziły ogromny entuzjazm wśród naszych przedszkolnych rodzin. Zainteresowanie było tak ogromne, że musieliśmy zamknąć listę chętnych (ograniczone fundusze na materiał budowlany). Z przyjemnością obserwowałyśmy pracę ponad 60 uczestników spotkania. Zaangażowanie, współpraca oraz radość z widocznych efektów pracy na każdym etapie realizacji sprawiły organizatorom ogromną satysfakcję. Spotkanie trwało ponad dwie godziny i skończyło się wspólną prezentacją gotowych konstrukcji. Następnego dnia w kuluarach usłyszałyśmy wiele pozytywnych słów na temat akcji oraz dowiedziałyśmy się, że kontynuowanie, tzw. faza wykończeniowa, trwało jeszcze wieczorem w prywatnych ogrodach wychowanków. Dla nas największą wartość zawsze mają działania planowane przy współudziale środowiska rodzinnego. Każda forma spędzania czasu wolnego z rodziną niesie ze sobą walor wychowawczy, edukacyjny i społeczny w postaci wzmacniania więzi rodzinnej, zrozumienia dla potrzeb dziecka, zauważania środowiska, w którym spędza ono większą część dnia, zaobserwowania go w działaniu praktycznym. 
 

MINIPORADNIK WARSZTATOWY
Jak w ciekawy sposób zorganizować nietypowe 
spotkanie z rodzicami?
 

  1. Ogłoszenie – do udziału w warsztatach zapraszamy rodziców poprzez ogłoszenie. Określamy w nim ideę i cele spotkania oraz warunki uczestnictwa. 
  2. Określenie liczby uczestników – każda rodzina zgłaszająca chęć uczestnictwa w warsztatach wpisuje się na listę uczestników dołączoną do ogłoszenia. Znajomość liczby uczestników jest konieczna do zakupu odpowiedniej ilości materiałów. Pamiętajmy, że ogranicza nas budżet projektu, w którym zaplanowano kwotę na materiał budowlany (deski, gwoździe) przeznaczony do konstrukcji domków. 
  3. Organizacja potrzebnych materiałów – do budowy domków dla owadów potrzebujemy deski o wymiarach 10 na 30 cm. Kupujemy je w odpowiednim sklepie, warto zamówić je od razu z usługą pocięcia. Dla każdej rodziny potrzebujemy sześć desek oraz płytę zabezpieczającą tył domku o wymianach 31 na 31 cm. Ten materiał opłacamy z budżetu projektu, pozostałe materiały pozyskujemy samodzielnie, bez dodatkowych nakładów finansowych. W leśnym ogrodzie zbieramy szyszki, od zaprzyjaźnionych rolników możemy pozyskać siano lub słomę, jak będziemy mieć szczęście, łodygi trzciny lub bambusa znajdziemy nad pobliskim akwenem lub przy rowie melioracyjnym, których w okolicy nie brakuje. Dodatkowo warto przygotować sobie pocięte krążki drewna (u nas przygotował je pan dozorca, który zebrane przez dzieci małe konary pociął na szerokość 10 cm i w każdym krążku nawiercił odpowiednie otwory). O inne materiały, np. siatkę zabezpieczającą przed wścibskimi ptakami, nitki lub drobne żyłki, możemy poprosić uczestników. 
  4. Zaaranżowanie odpowiedniej przestrzeni – zorganizowanie dobrej przestrzeni do konstruowania domków to jeden z ważniejszych elementów warsztatów. Można to zrobić w następujący sposób: na terenowych stołach, które gromadzimy w jednym miejscu, przygotowujemy stanowiska pracy. Przy każdym z nich ustawiamy ławki. Osiem stanowisk po trzy rodziny przy jednym stanowisku to wystarczająca ilość miejsca. Na każdym stole w specjalnych pojemnikach ustawiamy gwoździe. W widocznym miejscu eksponujemy zgromadzony materiał. Na dużym stole warsztatowym znajdują się podzielone w małe paczuszki deski dla każdej rodziny. W koszach wokół stołu umieszczamy szyszki, siano, słomę, ponawiercane drewniane krążki, a w dzbanach długie pędy bambusa. Ważne, żeby główny warsztat był widoczny i dostępny dla wszystkich uczestników. 
  5. Oficjalne rozpoczęcie – rodzina uczestnicząca w warsztatach musi zgłosić swoją gotowość do pracy praktycznej. W tym celu przed wejściem na warsztat ustawiamy spory pieniek z nabitymi do połowy gwoździami. Biletem wstępu na zajęcia terenowe jest sprawdzenie siły i sprawności młotka poprzez wbicie gwoździa do końca. Ta sztuka udaje się prawie każdemu. Dobra dawka humoru podczas tej czynności gwarantowana. 
  6. Integracja grupy – każde spotkanie z rodzicami musi nieść ze sobą element zabawy. Dlatego wprowadzamy rodziców w warsztat poprzez formę zabawową, podczas której przybliżamy ideę warsztatów, rozwiązujemy zagadki o owadach, poznajemy zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zadań konstrukcyjnych. 
  7. Realizacja – na początku każda rodzina otrzymuje z warsztatu swój zestaw deseczek niezbędnych do zbudowania konstrukcji domku zakończonej daszkiem. Po fazie wstępnej przystępuje do wypełnienia domków materiałem naturalnym. W tej fazie gości wyobraźnia i zdolności zdobnicze uczestników. 
  8. Poczęstunek – warto zaprosić uczestników do „Barku pod chmurką”, w którym powinny się znaleźć napoje ciepłe (herbata, kawa) i zimne (lemoniada, woda) oraz coś słodkiego, np. ciasno własnego wypieku. Poczęstunek jest zawsze miłym przerywnikiem w pracy, daje czas na odpoczynek, refleksję i integrację. 
  9. P...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy