Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie , Otwarty dostęp

3 września 2019

NR 49 (Wrzesień 2019)

„Domki – hotele dla owadów” – warsztaty przyrodniczo-społeczne, Czyli rozszerzamy wachlarz form współpracy z rodzicami

0 70

Każda placówka przedszkolna w ofercie form współpracy z rodzicami ma swoje stałe i sprawdzone formy, które doskonale przyczyniają się do integracji obu środowisk. Nasze przedszkole rokrocznie stara się uatrakcyjnić wachlarz propozycji współpracy skierowanych do rodziców. W tym roku przystąpienie do konkursu grantowego Eko Odkrywcy VI wzbogaciło naszą ofertę o kilka ciekawych i atrakcyjnych wspólnych działań. Od samego początku zależało nam, żeby rodzice aktywnie zaangażowali się w realizację zadań projektowych, mieli wpływ na aranżowanie przestrzeni edukacyjnej w ogrodzie. W tym celu skierowaliśmy do rodziców następujące zadania, gwarantujące im oczywiście dobrowolność uczestnictwa:

  1. Zaangażowanie w głosowanie internetowe na projekt, który znalazł się w gronie finałowej piętnastki.
  2. Udział w rodzinnym konkursie plastycznym na najciekawszy projekt naszego nowego punktu edukacyjnego „Projekt – oczko wodne”.
  3. Praktyczna pomoc w aranżacji oczka wodnego (m.in. prace ogrodowe, pomoc w zbieraniu materiałów naturalnych, np. otoczaki, kamienie polne).
  4. Udział w warsztatach przyrodniczo-społecznych „Domki – hotele dla owadów” – konstruowanie domków dla owadów.

Ostatnia propozycja okazała się strzałem w dziesiątkę. Domki dla owadów można budować i instalować w ogrodzie przez cały rok, gdyż o każdej porze roku spełniają swoje podstawowe zadanie, a mianowicie chronią i pomagają przetrwać trudne warunki atmosferyczne. Wiosną pozwalają owadom na złożenie w nich jaj, latem chronią je przed burzą, jesienią – przed wiatrem i deszczem, zimą – pomagają przetrwać trudny czas. Skoro nasze leśne oczko miało stanowić dobre centrum obserwacji, wyszłyśmy z założenia, że ustawione pośród roślinności domki tuż nad samym akwenem umożliwią wychowankom doskonałą obserwację owadów, a tych wokół wody nigdy nie brakuje. 

Zadanie wymagające dobrej organizacji i zaangażowania sprawdziło się na tyle dobrze, że na pewno powtórzymy je przy okazji innych przedsięwzięć przyrodniczych organizowanych w przedszkolu. Na bazie doświadczenia pokusiłyśmy się o stworzenie miniporadnika warsztatowego dla wszystkich, którzy zdecydują się na podjęcie tego typu działań w swojej placówce. 

Warsztaty przyrodniczo-społeczne były jednymi z najważniejszych i najbardziej spektakularnych działań w projekcie grantowym i wzbudziły ogromny entuzjazm wśród naszych przedszkolnych rodzin. Zainteresowanie było tak ogromne, że musieliśmy zamknąć listę chętnych (ograniczone fundusze na materiał budowlany). Z przyjemnością obserwowałyśmy pracę ponad 60 uczestników spotkania. Zaangażowanie, współpraca oraz radość z widocznych efektów pracy na każdym etapie realizacji sprawiły organizatorom ogromną satysfakcję. Spotkanie trwało ponad dwie godziny i skończyło się wspólną prezentacją gotowych konstrukcji. Następnego dnia w kuluarach usłyszałyśmy wiele pozytywnych słów na temat akcji oraz dowiedziałyśmy się, że kontynuowanie, tzw. faza wykończeniowa, trwało jeszcze wieczorem w prywatnych ogrodach wychowanków. Dla nas największą wartość zawsze mają działania planowane przy współudziale środowiska rodzinnego. Każda forma spędzania czasu wolnego z rodziną niesie ze sobą walor wychowawczy, edukacyjny i społeczny w postaci wzmacniania więzi rodzinnej, zrozumienia dla potrzeb dziecka, zauważania środowiska, w którym spędza ono większą część dnia, zaobserwowania go w działaniu praktycznym. 
 

MINIPORADNIK WARSZTATOWY
Jak w ciekawy sposób zorganizować nietypowe 
spotkanie z rodzicami?
 

  1. Ogłoszenie – do udziału w warsztatach zapraszamy rodziców poprzez ogłoszenie. Określamy w nim ideę i cele spotkania oraz warunki uczestnictwa. 
  2. Określenie liczby uczestników – każda rodzina zgłaszająca chęć uczestnictwa w warsztatach wpisuje się na listę uczestników dołączoną do ogłoszenia. Znajomość liczby uczestników jest konieczna do zakupu odpowiedniej ilości materiałów. Pamiętajmy, że ogranicza nas budżet projektu, w którym zaplanowano kwotę na materiał budowlany (deski, gwoździe) przeznaczony do konstrukcji domków. 
  3. Organizacja potrzebnych materiałów – do budowy domków dla owadów potrzebujemy deski o wymiarach 10 na 30 cm. Kupujemy je w odpowiednim sklepie, warto zamówić je od razu z usługą pocięcia. Dla każdej rodziny potrzebujemy sześć desek oraz płytę zabezpieczającą tył domku o wymianach 31 na 31 cm. Ten materiał opłacamy z budżetu projektu, pozostałe materiały pozyskujemy samodzielnie, bez dodatkowych nakładów finansowych. W leśnym ogrodzie zbieramy szyszki, od zaprzyjaźnionych rolników możemy pozyskać siano lub słomę, jak będziemy mieć szczęście, łodygi trzciny lub bambusa znajdziemy nad pobliskim akwenem lub przy rowie melioracyjnym, których w okolicy nie brakuje. Dodatkowo warto przygotować sobie pocięte krążki drewna (u nas przygotował je pan dozorca, który zebrane przez dzieci małe konary pociął na szerokość 10 cm i w każdym krążku nawiercił odpowiednie otwory). O inne materiały, np. siatkę zabezpieczającą przed wścibskimi ptakami, nitki lub drobne żyłki, możemy poprosić uczestników. 
  4. Zaaranżowanie odpowiedniej przestrzeni – zorganizowanie dobrej przestrzeni do konstruowania domków to jeden z ważniejszych elementów warsztatów. Można to zrobić w następujący sposób: na terenowych stołach, które gromadzimy w jednym miejscu, przygotowujemy stanowiska pracy. Przy każdym z nich ustawiamy ławki. Osiem stanowisk po trzy rodziny przy jednym stanowisku to wystarczająca ilość miejsca. Na każdym stole w specjalnych pojemnikach ustawiamy gwoździe. W widocznym miejscu eksponujemy zgromadzony materiał. Na dużym stole warsztatowym znajdują się podzielone w małe paczuszki deski dla każdej rodziny. W koszach wokół stołu umieszczamy szyszki, siano, słomę, ponawiercane drewniane krążki, a w dzbanach długie pędy bambusa. Ważne, żeby główny warsztat był widoczny i dostępny dla wszystkich uczestników. 
  5. Oficjalne rozpoczęcie – rodzina uczestnicząca w warsztatach musi zgłosić swoją gotowość do pracy praktycznej. W tym celu przed wejściem na warsztat ustawiamy spory pieniek z nabitymi do połowy gwoździami. Biletem wstępu na zajęcia terenowe jest sprawdzenie siły i sprawności młotka poprzez wbicie gwoździa do końca. Ta sztu...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy