Roger Caillois, który zajmuje się badaniem roli zabawy w budowaniu społeczeństwa wskazuje: „Dzieciom sprawia przyjemność naśladowanie starszych, udawanie choć przez chwilę, że są dorosłymi”, dlatego też tak popularne są niezmiennie zabawy dzieci w rodziców, ale również lekarzy, weterynarzy, strażaków czy pilotów. Dzieci poprzez zabawę zapoznają się też z pewnymi elementami stosunków społecznych, uczą się jak to jest być członkiem rodziny, grupy rówieśniczej czy społeczeństwa. Zabawa ma też funkcję kompensacyjną, ponieważ „w zabawie dziecko ma możliwość z jednej strony uwolnienia się od dręczących je napięć, emocji, a z drugiej uczy się różnych sposobów wyrażania swoich uczuć oraz rozwiązywania swoich osobistych problemów” (Brzezińska 2000, s. 111). W zabawie może bowiem realizować swoje najśmielsze pomysły, stworzyć świat z marzeń i w ten sposób rekompensować braki, z którymi dziecko spotyka się na co dzień.
POLECAMY
Po co nam zabawki?
Według American Academy of Pediatrics „Najważniejszym atrybutem zabawki jest dawanie rodzicom i dzieciom możliwości ciepłej i bogatej językowo interakcji, wspieranie w budowaniu relacji dziecko – rodzic, wspieranie w rozwoju emocjonalno-społecznym oraz poznawczym dziecka”. W tym kontekście zabawką może być znaleziona w lesie szyszka czy liść, który przy wykorzystaniu wyobraźni uczestników zabawy może stać się dowolnie wybraną rzeczą. Z drugiej jednak strony zabawki towarzyszą dzieciom od zawsze, choć początkowo były one w dużej mierze wykonywane samodzielnie przez d...