Kim jest listonosz?
Żyjemy w świecie błyskawicznego dostarczania wiadomości drogą elektroniczną. O dostarczaniu przesyłek dzieci uczą się na podstawie paczek odbieranych przez rodziców z paczkomatów lub od kurierów. Tymczasem warto przybliżyć dzieciom zawód listonosza i działania Poczty Polskiej, nie tylko z uwagi na długą tradycję (powstała 18 października 1558 r., jeszcze za czasów panowania Króla II Augusta), ale również wyjątkowość pisanych ręcznie listów czy pocztówek.
Jeżeli jest to możliwe, zorganizuj wycieczkę do lokalnego urzędu pocztowego lub zaproś listonosza do grupy, aby zaprezentował swoją pracę. Przygotuj zdjęcia lub ilustracje prezentujące charakterystyczne elementy związane z listonoszem i Pocztą Polską, tj. symbol Poczty Polskiej, listonosza z wielką torbą na listy, kopertę, pocztówkę, znaczek, skrzynkę na listy. Przygotuj również ilustracje lub zdjęcia elementów, które nie są związane z pracą poczty, i wymieszaj je przed dziećmi. Stwórzcie osobne grupy, szeregujcie, układajcie i dopasowujcie elementy.
POLECAMY
Głuchy telefon
Wszyscy dobrze znamy zabawę w „głuchy telefon”. Nasi podopieczni również. Rozumieją też, że przekazywanie wiadomości przez wielu uczestników zakłóca jej treść, niejednokrotnie ją przeinaczając. Dlatego tak ważna jest praca listonosza, który przekazuje list bezpośrednio po odebraniu go z oddziału.
Dla większego zrozumienia tego, czym jest zakłócenie w przekazywaniu wiadomości, poproś uczestników, aby usiedli jeden za drugim w takim sposób, aby każde mogło „malować” palcami po plecach koleżanki/kolegi przed sobą. Pierwsza osoba w rzędzie ma przed sobą kartkę i kredkę. Dziecko na samym końcu maluje wymyślony lub wskazany przez nauczyciela wzór, np. kopertę, znaczek pocztowy, symbol Poczty Polskiej czy nawet dom, kwiat, głowę kota itp. Ostatnia osoba maluje wzór, a ta, która jest przed nią, zapamiętuje to, co poczuła i maluje to na plecach kolejnego dziecka – wiadomość jest przekazywana za pomocą dotyku. Kiedy obrazek dotrze do pierwszego dziecka...