Dołącz do czytelników
Brak wyników

1 kwietnia – prima aprilis
Scenariusz konkursu językowego

Artykuły z czasopisma | 17 listopada 2017 | NR 25
366

Rozwój poczucia humoru u dzieci zaczyna się bardzo wcześnie, gdyż już w 2. r.ż. Warto wiedzieć o tym, iż dzieci z wysokim poczuciem humoru mają wyższą samoocenę i lepiej sobie radzą z problemami. Ważne jest, by pozwolić dzieciom się śmiać i dostarczać im powodów do radości.  Pierwszego kwietnia obchodzony jest prima aprilis, dzień szczególnie związany ze śmiechem i żartami. Poniżej przedstawiam propozycje zajęć i zabaw, które możemy przeprowadzić z dziećmi, by przybliżyć im ten dzień, pobudzający do radości i śmiechu, a jednocześnie rozwijający wyobraźnię i twórcze myślenie.

 

Temat zajęć:

 Prima aprilis

Grupa wiekowa:

 Poznawanie wartości śmiechu

Cele zajęć:

Dziecko:

  • dowiaduje się albo przypomina sobie o istnieniu prima aprilis,
  • potrafi odróżnić dobre żarty od takich, które mogą sprawić przykrość czy nawet wyrządzić komuś krzywdę,
  • rozwija zdolność do naśladowania,
  • rozwija zdolność do twórczej wyobraźni i ekspresji,
  • uczy się zabaw śmiechem, które korzystnie wpływają na samopoczucie i pozwalają na zrelaksowanie organizmu,
  • uczy się słuchać ze zrozumieniem i wyciągać wnioski z usłyszanego tekstu,
  • uczy się logicznego myślenia,
  • uczy się posługiwania kalendarzem, odnajdywania właściwej daty,
  • rytmizuje organizm

Metody:

  • oglądowe,
  • słowne,
  • praktyczne

Forma pracy: 

Grupowa

Czas:

Ok. 60–70 min (można podzielić na dwa krótsze spotkania)

Pomoce: 

Kartka z napisem „1 kwietnia – prima aprilis”, kalendarz, nagrania ulubionych przez dzieci piosenek, kartki z rysunkiem dowolnego zwierzęcia – np. psa (po jednej dla każdego dziecka), kredki

 

Przebieg zajęć:

  • Witamy się uśmiechem. Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka mówi, że teraz prześle uśmiech do osoby, która siedzi obok niej i prosi, by dzieci przekazywały go sobie dalej, tak by ten uśmiech do niej wrócił. Gdy uśmiech wraca do nauczycielki, wyraża ona radość z tego faktu.
  • Wprowadzenie do tematyki zajęć – zagadka. Nauczycielka zapowiada, że dzisiaj będzie mowa o pewnym specjalnym dniu. Zanim powie, o jaki dzień chodzi, prosi, by przedszkolaki rozwiązały zagadkę:

Mogą to robić chłopcy i dziewczynki,
Dorośli to robią czasami.

Robimy to zwykle wtedy,
Gdy dobry humor mamy,
Gdy ktoś powie coś śmiesznego,
Kiedy zdarzy się coś miłego.
A każdy wam powie,
Że on to – zdrowie.

(rozwiązanie: śmiech)

Nauczycielka pyta dzieci, czy domyślają się, o jaki dzień chodzi. Jeżeli się nie domyślają, informuje je albo przypomina im, że istnieje taki dzień, jak prima aprilis. Pyta, czy ktoś wie, co to za dzień. Co się robi w prima aprilis?
Nauczycielka podsumowuje wypowiedzi dzieci – prima aprilis to święto żartów i uśmiechu. Dzień, w którym ludzie starają się nawzajem w zabawny sposób oszukać albo zrobić jakiegoś psikusa. Nawet gazety i telewizja biorą w tym udział, wplatając do wiadomości informacje nieprawdziwe.

  • Moment w kalendarzu. Nauczycielka pokazuje przedszkolakom kartkę z napisem „1 kwietnia – prima aprilis”. Wspólne szukanie daty w kalendarzu.
  • Zabawy śmiechem. Zabawa w kole. Nauczycielka prosi dzieci, by naśladowały śmiech:

■    małej dziewczynki,
■    Świętego Mikołaja,
■    małej myszki,
■    lwa,
■    króla wielkiego państwa,
■    starszej pani,
■    hipopotama, itp.

  • Uniwersalny charakter śmiechu. Nauczycielka zwraca uwagę dzieci na uniwersalizm śmiechu. Uświadamia im, że śmiano się już bardzo, bardzo dawno temu. Śmieją się ludzie na całym świecie, bez znaczenia jest kolor skóry, płeć, wiek, język itd. Pytamy dzieci, jak myślą, dlaczego ludzie lubią się śmiać. Przy okazji mówimy im o tym, jak dobrze wpływa śmiech na cały organizm: pozwala na rozluźnienie ciała i polepsza samopoczucie. Pomaga odreagować napięcie, zdenerwowanie, jest w stanie zmniejszyć poziom lęku. Gdy się śmiejemy, głębiej oddychamy, a co za tym idzie – coraz lepiej dotlenia się cały organizm, i – co najważniejsze – dotlenia się mózg. 
  • Imię ze śmiechem. Dzieci stają w kręgu. Każde z nich kolejno wypowiada swoje imię i śmieje się w taki sposób, w jaki najbardziej lubi. Pozostałe dzieci próbują naśladować ten śmiech.
  • Piosenka ze śmiechem. Nauczycielka proponuje dzieciom zaśpiewanie jakiejś znanej i lubianej przez nie piosenki i prosi o wydawanie przy tym tylko dźwięków: „ha”, „he”, „hi” lub „ho”. Można do tej zabawy skorzystać z nagrań wymienionych przez dzieci piosenek bądź samych akompaniamentów. 
  • Rozśmieszanie innych. Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Jedna osoba wchodzi do środka koła i próbuje rozśmieszyć inne dzieci. Ta osoba, która zachowała największą powagę, kontynuuje zabawę. 
  • Prawdziwe i nieprawdziwe wiadomości. Nauczycielka zapowiada, że przeczyta t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy