Dołącz do czytelników
Brak wyników

1 kwietnia – prima aprilis
Scenariusz konkursu językowego

Artykuły z czasopisma | 17 listopada 2017 | NR 25
62

Rozwój poczucia humoru u dzieci zaczyna się bardzo wcześnie, gdyż już w 2. r.ż. Warto wiedzieć o tym, iż dzieci z wysokim poczuciem humoru mają wyższą samoocenę i lepiej sobie radzą z problemami. Ważne jest, by pozwolić dzieciom się śmiać i dostarczać im powodów do radości.  Pierwszego kwietnia obchodzony jest prima aprilis, dzień szczególnie związany ze śmiechem i żartami. Poniżej przedstawiam propozycje zajęć i zabaw, które możemy przeprowadzić z dziećmi, by przybliżyć im ten dzień, pobudzający do radości i śmiechu, a jednocześnie rozwijający wyobraźnię i twórcze myślenie.

 

Temat zajęć:

 Prima aprilis

Grupa wiekowa:

 Poznawanie wartości śmiechu

Cele zajęć:

Dziecko:

  • dowiaduje się albo przypomina sobie o istnieniu prima aprilis,
  • potrafi odróżnić dobre żarty od takich, które mogą sprawić przykrość czy nawet wyrządzić komuś krzywdę,
  • rozwija zdolność do naśladowania,
  • rozwija zdolność do twórczej wyobraźni i ekspresji,
  • uczy się zabaw śmiechem, które korzystnie wpływają na samopoczucie i pozwalają na zrelaksowanie organizmu,
  • uczy się słuchać ze zrozumieniem i wyciągać wnioski z usłyszanego tekstu,
  • uczy się logicznego myślenia,
  • uczy się posługiwania kalendarzem, odnajdywania właściwej daty,
  • rytmizuje organizm

Metody:

  • oglądowe,
  • słowne,
  • praktyczne

Forma pracy: 

Grupowa

Czas:

Ok. 60–70 min (można podzielić na dwa krótsze spotkania)

Pomoce: 

Kartka z napisem „1 kwietnia – prima aprilis”, kalendarz, nagrania ulubionych przez dzieci piosenek, kartki z rysunkiem dowolnego zwierzęcia – np. psa (po jednej dla każdego dziecka), kredki

 

Przebieg zajęć:

  • Witamy się uśmiechem. Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka mówi, że teraz prześle uśmiech do osoby, która siedzi obok niej i prosi, by dzieci przekazywały go sobie dalej, tak by ten uśmiech do niej wrócił. Gdy uśmiech wraca do nauczycielki, wyraża ona radość z tego faktu.
  • Wprowadzenie do tematyki zajęć – zagadka. Nauczycielka zapowiada, że dzisiaj będzie mowa o pewnym specjalnym dniu. Zanim powie, o jaki dzień chodzi, prosi, by przedszkolaki rozwiązały zagadkę:

Mogą to robić chłopcy i dziewczynki,
Dorośli to robią czasami.

Robimy to zwykle wtedy,
Gdy dobry humor mamy,
Gdy ktoś powie coś śmiesznego,
Kiedy zdarzy się coś miłego.
A każdy wam powie,
Że on to – zdrowie.

(rozwiązanie: śmiech)

Nauczycielka pyta dzieci, czy domyślają się, o jaki dzień chodzi. Jeżeli się nie domyślają, informuje je albo przypomina im, że istnieje taki dzień, jak prima aprilis. Pyta, czy ktoś wie, co to za dzień. Co się robi w prima aprilis?
Nauczycielka podsumowuje wypowiedzi dzieci – prima aprilis to święto żartów i uśmiechu. Dzień, w którym...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy