Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusze

8 czerwca 2021

NR 67 (Czerwiec 2021)

Ze zwiedzaniem Muzeum Etnograficznego w Toruniu

9
Propozycja dla dzieci pięcio- i sześcioletnich
Cel ogólny zajęcia
Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw związanych z poznawaniem przeszłości, historii i kultury polskiej wsi
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
  • eksploruje muzeum etnograficzne,
  • słucha informacji na temat dawnej polskiej wsi,
  • wciela się w rolę mieszkańca dawnej polskiej wsi,
  • rozwiązuje problemy,
  • analizuje i wyciąga wnioski,
  • uzasadnia swój wybór,
  • nazywa przedmioty i zjawiska,
  • stosuje w zabawie nowe słowa, takie jak: etnografia, chałupa, piec chlebowy, młyn, kuźnia, runo leśne.

Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:

POLECAMY

  • wykonuje ruchy precyzyjne,
  • orientuje się w obszarze własnego ciała i przestrzeni,
  • wykonuje zadania ruchowe na podstawie instrukcji słownych.

Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:

  • wyraża zaciekawienie dawną polską wsią.

Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:

  • współdziała z innymi dziećmi,
  • współpracuje w parze,
  • podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania
Metody i formy pracy na zajęciach
  • zabawy ruchowe,
  • wirtualna wycieczka,
  • pogadanka, dyskusja, prezentacja,
  • burza mózgów,
  • opowieść ruchowa,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • relaksacja
Pomoce naukowe, materiały
  • dwa zestawy pieczątek (lub innej formy biletów, np. bransoletek, zawieszek czy przypinek) różniące się od siebie np. kolorem albo innym detalem, w liczbie zgodnej z liczbą dzieci,
  • projektor (lub telewizor czy tablica multimedialna),
  • fotografie zwiedzanych domostw (chałupa rolników, chałupa zbieraczy runa leśnego, kuźnia, chałupa rolniczo-hodowlana, chałupa pracowników leśnych, piec chlebowy, remiza i wiatrak),
  • kwiaty z czerwonymi płatkami i kwiaty z zielonymi płatkami przygotowane z papieru w liczbie zgodnej z liczbą dzieci,
  • nagranie dźwięków łąki i głośnik

Przebieg zajęć

1. Przywitanie z dziećmi – „Kasa biletowa”.
Nauczyciel zamienia się w kasjera biletów. Każde z dzieci po kolei otrzymuje pieczątkę (lub bransoletkę, zawieszkę, przypinkę), a opłaca ją trzema przysiadami. Nauczyciel ma dwa zestawy pieczątek, bardzo do siebie podobnych, ale różniących się jakimś detalem (np. kolorem, jakimś elementem). Następnie dzieci szukają sobie pary innej od siebie, czyli z pieczątką, która jest inna niż ta, którą ma dziecko. Każda para wita się dłońmi, stopami, łokciami, kolanami, włosami, jeśli to nie zakłóca komfortu dzieci, mogą się witać nawet uszami. 

2. Zaproszenie do Muzeum Etnograficznego w Toruniu.
Nauczyciel wyświetla na projektorze (telewizorze lub tablicy multimedialnej) pierwszą wycieczkę dostępną na stronie Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Kolejno pokazuje zabudowania, opowiada o nich i o ludziach, którzy mieszkali w nich 70, 100, a nawet 200 lat temu. Jeżeli obsługa wycieczki na naszym urządzeniu nie jest trudna, każde z dzieci może raz dokonać sterowania wycieczką, np. pójść dalej, obejrzeć budynek z każdej strony czy pójść do kolejnego obiektu. 

3. Zabawa ruchowa – „Z domu do domu”.
Nauczyciel może przygotować zdjęcia zwiedzanych obejść lub wykorzystać do tego dowolne inne znaczniki miejsc, np. pachołki, hula-hoopy, szarfy czy nawet woreczki gimnastyczne. Każdy znacznik musi się różnić od pozostałych (np. kolorem). Jeżeli wykorzystuje fotografie obejść, dzieci jednocześnie utrwalą ich niegdysiejsze przeznaczenie (np. chałupa rolników, chałupa zbieraczy runa leśnego, kuźnia, chałupa rolniczo-hodowlana, chałupa pracowników leśnych, piec chlebowy, remiza i wiatrak). 
    
Kiedy dzieci orientują się już, gdzie która chata leży, nauczyciel zaczyna opowiadać, a dzieci na dźwięk słyszanego miejsca wskazują je bezgłośnie. Na początku warto rozstawić tylko trzy lub nawet dwa domostwa i stopniowo dodawać kolejne, aby utrwalić sobie ich lokalizację. Historia może brzmieć np. tak: 

Zdzisiek, syn piekarza (piec chlebowy) postanowił wybrać się do chłopa, który zdobywał runo leśne (chałupa pracowników 
leśnych). Nie zastał go tam jednak, więc postanowił go poszukać u sąsiadów, w chałupie rolników itd. 

4. Zwiedzanie wystawy „Tajemnice codzienności”.
Dzieci oglądają wystawę, która prezentuje ubrania, narzędzia, sprzęty codziennego użytku, meble, naczynia, wytwory artystyczne, biżuterię, pojazdy, broń, instrumenty, książki, obrazy i inne. Nauczyciel zwraca uwagę na poszczególne punkty wystawy i prosi dzieci o wskazywanie różnic i cech wspólnych z tym, co dzieci znają ze swojej codzienności. 

5. Opowieść ruchowa – „Zmiana pogody”.
Nauczyciel opowiada historię, którą dzieci przedstawiają za pomocą swobodnej ekspresji ruchowej. 

Wyszliśmy z muzeum i pogoda była piękna. Słońce świeciło, mogliśmy zdjąć z siebie niepotrzebne bluzy i włożyć czapki z daszkiem. Jeżeli ktoś miał, mógł nawet założyć okulary! Pani zarządziła, że możemy zjeść po małym lodzie, aby nieco się ochłodzić. Każdy jadł swój ulubiony smak. Po przekąsce wszyscy wylegiwali się na trawie i chłonęli przyjemne ciepło przez skórę. Nagle się zachmurzyło i ni z tego, ni z owego zaczął kapać deszczyk. Niby nic strasznego, raptem kilka kropel wody, jednak z czasem padało coraz mocniej i mocniej! Każdy musiał ubrać się w swoją kurteczkę przeciwdeszczową i schować pod daszkiem muzeum. Kiedy w końcu przestało padać, dzieci wyruszyły w dalszą podróż autokarem.

6. „Etnograficzna zgaduj-zgadula”.
Nauczyciel rozdaje dzieciom po jednym czerwonym i po jednym zielonym kwiecie. Czerwony oznacza „NIE”, a zielony „TAK”. Dzieci pokazują odpowiednie kwiaty po usłyszanych zdaniach zgodnie z tym, co jest prawdą, a co...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy