Dziś chciałabym podzielić się z Państwem kilkoma refleksjami dotyczącymi zdalnej edukacji muzycznej, która nie jest nowością, jednakże dawniej zawsze nad programami muzycznymi pracował zespół fachowców, programy planowane były z dużym wyprzedzeniem, zaś ich wdrażanie do edukacji odbywało się nadal przy pomocy obecnego przy uczniach nauczyciela. Dzisiejsze działania obarczone są presją czasu, uzależnione od dostępu dzieci do komputera, szybkości internetu oraz – przede wszystkim – obecności i pomocy rodzica. Działamy więc w warunkach odmiennych, ale warto przyjrzeć się początkom zdalnej edukacji oraz jej głównym założeniom, zwłaszcza w kontekście audycji muzycznych.
Radio w zdalnej edukacji
Jedne z pierwszych zdalnych zajęć o charakterze edukacyjnym na świecie odbyły się za pośrednictwem radia w USA w latach 20. ubiegłego wieku podczas pandemii paraliżu dziecięcego. Wówczas radio przejęło funkcję szkoły i, jak wskazują źródła, forma ta spełniła swoje zadanie w warunkach izolacji. Audycje muzyczne powstawały także już w latach 20. we Francji. W USA niezwykłą popularnością cieszyły się Audycje MAH (Music Aprreciation Hour) emitowane w ramach platformy School of the Air (SOA). Twór...